Defining driving and restraining forces in change process can contribute to success in change management. The purpose of this study is to define the driving and restraining forces in change process and to shed a light on change management in Turkish context. For this purpose a questionnaire was prepared and administered to elementary school teachers (N=1008) in Ağrı, Kayseri, and Bursa provinces. Teachers' perceptions indicate that Turkish education system is not ready to implement educational change, which people most want. Because there is a strong bureaucracy, lack of and imbalanced distribution of resources, lack of technology and lack of a clearly defined vision in education system. That's why teachers believe that Turkish Education system is not able to meet expectations of people in Turkey. To implement successful change in education force-field analysis technique can be used as a useful tool.
Değişme sürecinin yönetilmesinde zorlayıcı (sürükleyici) ve engelleyici güçlerin tanımlanması değişmenin başarıyla gerçekleştirilmesine katkı sağlayabilir. Zorlayıcı (sürükleyici) ve engelleyici güçleri tanımlayarak, eğitimsel değişmelerin gerçekleştirilmesine katkı sağlamak bu araştırmanın amacı olarak belirlenmiştir. Bu amaç için Ağrı, Kayseri ve Bursa illeri merkez ilçelerinde görevli, 1008 ilköğretim okulu öğretmeninin görüşlerine başvurulmuştur. Araştırma ile elde edilen sonuçlara göre katı bürokrasi, yetersiz teknoloji, kaynakların sınırlılığı ve dengesiz dağılımı nedeniyle Türkiye eğitim sistemi toplumun beklentilerine cevap verecek durumda değildir. Türkiye'de öğretmenler toplumun değişme beklentilerini karşılamaktan yanadırlar. Ancak var olan yapı ve işleyişin, buna engel olduğu inancındadırlar. Değişme yönetiminde farklı yöntem ve teknikler kullanılabilir. Güç alanı analizi tekniği değişmenin başarılı bir biçimde gerçekleştirilmesinde etkili bir araç olarak kullanılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 43 Issue: 43 |