The purpose of this study is to determine problems related to qualifications of the senior educational administrators and to describe reasons behind these problems at central offices of the Ministry of Education in Turkey. Administrators' suggestions for dealing with these problems were also described. A semi-structured interview was designed to collect data from 21 senior educational administrators. Descriptive analysis of data was done by using content analysis method. Interview data were categorized into three sub-categories; (a) problems related to qualifications of administrators, (b) the reasons behind these problems and (c) administrators' suggestions to deal with these problems. The results indicated that; the educational administrators are not effective in the area of educational administration and this situation is considered as a significant problem by them.
Bu çalışmada, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatında görev yapan üst düzey eğitim yöneticilerinin eğitim yönetimi alanındaki yeterliklerine ilişkin sorunları ve nedenlerini ortaya çıkarmak ve yöneticilerin bu sorunlarla ilgili önerilerinin neler olduğunu belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak 21 yönetici ile görüşme yapılmıştır. Görüşme sonucunda elde edilen verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi sonucunda, yöneticiler tarafından dile getirilenler; yöneticilerin yeterliğine ilişkin sorunlar, nedenleri ve yöneticilerin bu sorunlara ilişkin önerileri olmak üzere üç boyut halinde veriler sınıflandırılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular, yöneticilerin eğitim yönetimi alanında yeterli olmadıkları ve bu durum yöneticiler tarafından görevlerin yerine getirilmesinde önemli bir sorun olarak görüldüğünü göstermektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 41 Issue: 41 |