BibTex RIS Cite

The Effect of Teacher immediacy on Students; Success, Attitude And Motivation

Year 2004, Volume: 40 Issue: 40, 518 - 543, 01.01.2004

Abstract

This study examines the relationships between teacher immediacy and students' success, attitude and motivation. Participants were a total of 1820 students from primary, secondary and higher education institutions. To obtain related data, the teacher immediacy behavior scales, attitude and motivation scales were administered. Results showed that primary, secondary and higher education teachers have shown a medium level teacher immediacy behavior; that teacher immediacy behavior has been perceived better by students throughout the verbal courses such as social studies and foreign language than the numeral courses such as science and mathematics. It has been observed that teacher immediacy behavior has had a low correlation with students' success, and a medium correlation with the students' attitude and motivation. Finally, it has also been observed that the teacher immediacy is a statistically significant predictor of students' attitude and motivation for primary, secondary and higher education level and perceived teacher immediacy has varied according to students' gender, class size, teacher's age, gender, graduation and whether the teacher had taken a communications course.

Öğretmen Yakınlığının Öğrencilerin Başarıları, Tutumları ve Güdülenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi

Year 2004, Volume: 40 Issue: 40, 518 - 543, 01.01.2004

Abstract

Bu araştırma, ilköğretim, ortaöğretim öğretmenleri ve yükseköğretim düzeyindeki öğretim elemanlarının yakınlık davranışları ile öğrencilerin başarıları, tutumları ve güdülenme düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Araştırma toplam 1820 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Öğrencilere, üç ayrı öğretim düzeyi için geliştirilen öğretmen yakınlık davranışları ölçeği ile tutum ve güdülenme ölçekleri uygulanmış, ayrıca ders başarılarına ilişkin notları değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonuçları her üç düzeyde yakınlık davranışlarının orta düzeyde gösterildiğini, öğrencilerin sözel derslerin öğretmenlerinin davranışlarını sayısal derslerin öğretmenlerine göre daha yakın algıladıklarını, üç öğretim düzeyinde de öğretmen yakınlığının başarı ile düşük, tutum ve güdülenmeyle orta düzeyde ilişkili olduğunu, yine öğretmen yakınlığının her üç öğretim düzeyinde de tutumları ve güdülenmeyi yordadığını, algılanan öğretmen yakınlığının öğrenci cinsiyetine, sınıf mevcuduna, öğretmenin cinsiyetine, pedagojik formasyonuna ve iletişim dersi alıp almamasına göre farklılaştığını göstermiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Dr. Aynur Göçer This is me

Yrd. Doç. Dr. Deniz Deryakulu This is me

Publication Date January 1, 2004
Published in Issue Year 2004 Volume: 40 Issue: 40

Cite

APA Göçer, D. . A., & Deryakulu, Y. D. D. D. (2004). Öğretmen Yakınlığının Öğrencilerin Başarıları, Tutumları ve Güdülenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 40(40), 518-543.
AMA Göçer DA, Deryakulu YDDD. Öğretmen Yakınlığının Öğrencilerin Başarıları, Tutumları ve Güdülenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. January 2004;40(40):518-543.
Chicago Göçer, Dr. Aynur, and Yrd. Doç. Dr. Deniz Deryakulu. “Öğretmen Yakınlığının Öğrencilerin Başarıları, Tutumları Ve Güdülenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 40, no. 40 (January 2004): 518-43.
EndNote Göçer DA, Deryakulu YDDD (January 1, 2004) Öğretmen Yakınlığının Öğrencilerin Başarıları, Tutumları ve Güdülenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 40 40 518–543.
IEEE D. . A. Göçer and Y. D. D. D. Deryakulu, “Öğretmen Yakınlığının Öğrencilerin Başarıları, Tutumları ve Güdülenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol. 40, no. 40, pp. 518–543, 2004.
ISNAD Göçer, Dr. Aynur - Deryakulu, Yrd. Doç. Dr. Deniz. “Öğretmen Yakınlığının Öğrencilerin Başarıları, Tutumları Ve Güdülenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 40/40 (January 2004), 518-543.
JAMA Göçer DA, Deryakulu YDDD. Öğretmen Yakınlığının Öğrencilerin Başarıları, Tutumları ve Güdülenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2004;40:518–543.
MLA Göçer, Dr. Aynur and Yrd. Doç. Dr. Deniz Deryakulu. “Öğretmen Yakınlığının Öğrencilerin Başarıları, Tutumları Ve Güdülenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol. 40, no. 40, 2004, pp. 518-43.
Vancouver Göçer DA, Deryakulu YDDD. Öğretmen Yakınlığının Öğrencilerin Başarıları, Tutumları ve Güdülenme Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2004;40(40):518-43.