There are some limitations that reduce efficency of hypermedia. The most important limitations are cognitive overload and disorientation. To eliminate these factors, first we must assess and identify the relations of these factors. For this purpose, in this research, a scale called Subjective Rating Scale which was developed by Paas ve Van Merrienboer (1993) has been adapted to Turkish. Experts examined the scale for comprehensibility and translation convenience and then the draft form of scale was formed. For critiration validity of scale, we explore the change of students' disorientation level according to cognitive overload and the results show that students who have high cognitive load score are disoriented (t=5.95, p=.000). 259 students who parcipated in te first experiment has divided two group with random selection and the t-test result showed that there were no difference between two groups (t(259)=0.261; p>.01). Lower and upper %27 groups's score difference were calculated with t-test (t=25.37, p=.000). For reliability of the scale, Cronbach Alpha coefficient.78 and Spearman Brown split-half correlation .79 were computed from the second experiment which was done on 40 students. Cognitive overload and disorientation did not change according to students departments, gender and computer experience. But students cognitive overload scores changed according to internet experience level [F(4,243)=4.990, p<.01]. This result show that if students' internet experience level increase, their cognitive load will decrease. As well students' performance who have low cognitive load score are higher and their task completion time are shorter than students' who have high cognitive load score. Also students who completed the task in a short time are not disoriented
Hiper ortamların etkiliği ve verimliliğini azaltan bazı sınırlılıklar vardır. Bunların en önemlileri bilişsel yük ve kaybolmadır. Bu faktörlerin olumsuz etkilerini ortadan kaldırabilmek için öncelikle bu faktörlerin ölçülebilmesi ve aralarındaki ilişkinin ortaya konulması gerekmektedir. Bu amaçla, bu araştırmada, bilişsel yükün ölçülmesinde kullanılan Paas ve Van Merrienboer (1993) tarafından geliştirilen 9'lu derecelendirme ölçeğinin (Subjective Rating Scale) Türkçe'ye uyarlama çalışması yapılmıştır. Ölçeğin anlaşılırlığı ve çevirinin uygunluğu için uzmanlardan görüş alınmış ve deneme formu oluşturulmuştur. Ölçeğin ölçüt geçerliliği için öğrencilerin kaybolma puanlarının bilişsel yüklenmelerine göre değişip değişmediğine bakılmış ve bilişsel olarak aşırı yüklenen öğrencilerin kaybolduğunu belirten literatürdeki araştırmaları destekler nitelikte bulunmuştur (t=5.95, p=.000). Birinci uygulamaya katılan 259 öğrencinin rasgele iki ayrı gruba ayrılması sonucu, iki grup arasında fark olup olmadığına t-testi ile bakılmıştır (t(259)=0.261; p>.01). Bilişsel yük ölçeğinden öğrencilerin aldıkları toplam puana göre oluşturulan alt %27'lik ve üst %27'lik grupların madde ortalama puanları arasında anlamlı farklılık olduğu (t=25.37, p=.000) görülmüştür. 40 öğrenci üzerinde yapılan ikinci uygulama sonucu ölçeğin güvenirlik analizine ilişkin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı .78 ve Spearman Brown iki yarı test korelasyonu .79 olarak hesaplanmıştır. Bilişsel yük ve kaybolmanın öğrencilerin öğrenim gördükleri bölüm, cinsiyet ve bilgisayar kullanma düzeylerine göre değişmediği sonucuna varılmıştır. Fakat öğrencilerin bilişsel yük puanlarının internet kullanma düzeylerine göre anlamlı farklılık gösterdiği görülmektedir [F(4,243)=4.990, p<.01]. Bu bulgu öğrencilerin internet kullanma düzeylerinin artması ile bilişsel olarak daha az yüklendiklerini göstermektedir. Ayrıca bilişsel olarak yüklenen öğrencilerin performanslarının bilişsel olarak yüklenmeyen öğrencilere göre düşük olduğu ve görev tamamlama sürelerinin de daha fazla olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 40 Issue: 40 |