In this research, a pilot study of scale development about math-related self-efficacy informative sources for high school students was carried out. Items of the scale were formed according to five-factors model which were found suitable for high school students by Lent, Lopez, Brown and Gore (1996). In addition, another scale also was developed to measure negative and biased opinions about math. In this study, it was hypothesized that if there is an effect of these negative opinions about math and sources of self-efficacy on the formation of math-related self-efficacy. Thus, confirmatory factor analyses that two separate models were compared with two rival models was used. Results indicated that negative opinions are different constructs from self-efficacy sources and the five-factors model of Lent et al's had goodness of fit with the data obtained from this study. Lastly, suggestions about the study are proposal.
Bu araştırmada, liseli öğrenciler için matematik yetkinlik beklentisi bilgilendirici kaynakları ile ilgili bir ölçek geliştirme ön çalışması yapılmıştır. Ölçeğin maddeleri Lent, Lopez, Brown ve Gore (1996) tarafından liseli öğrenciler için uygun olduğu bulunan beş faktörlü bir yapıya göre oluşturulmuştur. Ayrıca, öğrencilerdeki matematik dersleri hakkındaki olumsuz ve peşin yargıları düşünceleri ölçen bir ölçek daha geliştirilmiştir. Araştırmada matematik hakkındaki bu olumsuz düşüncelerin yetkinlik beklentisi kaynakları gibi matematik yetkinlik beklentisinin oluşumunda bir rolü olup olmayacağı denenceleştirilmiştir. Bu amaçla iki ayrı ölçüm modelinin iki ayrı rakip modelle karşılaştırıldığı doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Bulgulara göre, bu olumsuz düşüncelerin yetkinlik beklentisi kaynaklarından farklı bir yapı olduğu ve Lent ve arkadaşlarının beş faktörlü modelinin örneklem verisine iyi uyum gösterdiği ortaya çıkmıştır. Son olarak konuya ilişkin öneriler verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2002 |
Published in Issue | Year 2002 Volume: 32 Issue: 32 |