The purpose of this research is to examine how school managers, teachers, students and parents resolve conflicts that occur among students from the point of view of the teachers. The research is designed as a qualitative study. In order to study deeply with the limited number of teachers, a semi-structured interview was applied in this research. The research was carried out through interviews with 29 teachers who are selected depending upon the purposeful sampling subsumed under the nonprobability sampling techniques. The data which was gathered by means of the semi- structured interview was analysed with the qualitative data analysis techniques. The research results based on teachers' perspectives show that there are similarities among students', teachers', school managers' and parents' conflict resolution strategies which have the components of authority and external controls and they are related to psychological violence (reprimanding, anger, scaring, frightening, threatening), and physical violence (hitting, beating, quarrelling). At the end of this research, it is found that constructive and peaceful conflict resolution strategies such as making students solve their own conflicts, solving joint problems mutually, compromising and mediation are either not seen or seen very rarely.
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin, öğretmenlerin, öğrencilerin ve velilerin, okullarda öğrenciler arasında yaşanan çatışmaları nasıl çözdüklerini, öğretmenlerin bakış açısından incelemektir. Araştırma nitel bir çalışma olarak yapılandırılmıştır. Çalışmada sınırlı sayıda öğretmen ile daha derinlemesine çalışabilmek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma olasılık temelli olmayan örneklem tekniklerinden amaçlı örneklem tekniği kullanılarak belirlenmiş olan 29 öğretmenle görüşmeler yapılarak gerçekleştirilmiştir. Görüşme tekniği kullanılarak elde edilen verilerin analizinde nitel veri analiz teknikleri kullanılmıştır. Analiz sonuçları öğrenci, öğretmen, yönetici ve velilerin kullandıkları çatışma çözüm stratejilerine ilişkin öğretmenlerin belirttikleri görüşlerin en önemli benzerliklerinin okul üyelerinin kullandıkları stratejilerin genelde yetkeci ve dış kontrol odaklı olup psikolojik şiddet (azarlama, kızma, küfür, korkutma, tehdit etme vd.) ve fiziksel şiddet (vurma, dövme, kavga etme vd.) öğelerini içermesidir. Çatışmaların çözüm stratejileri olarak, öğrencilere kendi problemlerini çözdürme, ortak problemi birlikte çözme, uzlaşma ve arabuluculuk gibi yapıcı ve barışçıl çatışma çözüm stratejilerine ya hiç yer verilmediği ya da çok az yer verildiği araştırma sonucunda belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2002 |
Published in Issue | Year 2002 Volume: 32 Issue: 32 |