Social Studies is a field of study that combines many disciplines such as History, Geography, Economics, and Politics and contains intense content with its interdisciplinary structure. Transferring these different and often intertwined disciplines to students requires different teaching tools, and graphic organizers are widely used for this purpose. When the graphic organizers used in Social Studies education in our country are examined, it is seen that there are various visual tools such as concept wheel diagram, Venn diagram, fishbone, Frayer, knowledge maps, diagnostic branched tree, and concept networks. In this context, it can be seen as an essential issue that different types of graphic organizers that can be used in Social Studies education are brought into the domestic literature and that their use in Social Studies education is encouraged. This study aims to introduce the "Inference Layers Diagram," which was developed by Claire Riley and provides a systematic framework for analyzing resources in the domestic literature and to reveal its usability in the current Social Studies Curriculum. As a result of the study in which the document analysis method was used, it was determined that Riley's inference layers diagram is a tool that encourages students to research, analyze, collaborate, and use evidence and activates them in the learning-teaching process. Also, it was seen that the diagram is related to different purpose statements and skills in the Social Studies curriculum regarding its various features and can be applied to various learning areas in the program. It is thought that the related diagram of the study will be helpful in bringing the relevant diagram to the domestic literature and encouraging its use in Social Studies education
Sosyal Bilgiler, Tarih, Coğrafya, Ekonomi, Siyaset Bilimi gibi pek çok disiplini bir araya getiren, sahip olduğu disiplinlerarası yapısıyla geniş içerikleri içinde barındıran bir çalışma alanıdır. Birbirinden farklı ve çoğu zaman iç içe geçmiş bu disiplinlerin öğrencilere kazandırılması öğretimi destekleyici araçların kullanımını gerektirmekte, bu noktada grafik düzenleyicilerden yaygın şekilde yararlanılmaktadır. Ülkemizde Sosyal Bilgiler eğitiminde kullanılan grafik düzenleyiciler incelendiğinde; bunlar arasında kavram çarkı diyagramı, venn diyagramı, balık kılçığı, frayer, bilgi haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç ve kavram ağları gibi çeşitli görsel araçların olduğu görülmektedir. Bu bağlamda Sosyal Bilgiler eğitiminde kullanılabilecek farklı türdeki grafik düzenleyicilerin yerli alan yazınına kazandırılması ve Sosyal Bilgiler eğitimindeki kullanımının teşvik edilmesi önemli bir husus olarak görülebilir. Bu çalışmanın amacı Claire Riley tarafından geliştirilen ve kaynakların analizine yönelik sistematik bir çerçeve sunan “Çıkarım Katmanları Diyagramını” yerli alanyazınına tanıtmak ve güncel Sosyal Bilgiler Öğretim Programı kapsamındaki kullanılabilirliğini ortaya koymaktır. Doküman incelemesi yönteminin kullanıldığı çalışma sonucunda Riley’in çıkarım katmanları diyagramının öğrencileri araştırmaya, analiz etmeye, iş birliğine ve kanıt kullanmaya teşvik eden ve öğrenme-öğretme sürecinde aktif kılan bir araç olduğu belirlenmiştir. Bununla beraber diyagramın çeşitli özellikleri yönüyle Sosyal bilgiler öğretim programında yer alan farklı amaç ifadeleri ve becerilerle ilişkili olduğu ve programda yer alan çeşitli öğrenme alanlarına uygulanabilir bir yapıda olduğu görülmüştür. Çalışmanın ilgili diyagramı yerli alanyazına kazandırma ve Sosyal Bilgiler eğitimindeki kullanımını teşvik etme noktasında faydalı olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2023 |
Submission Date | August 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |