Bu araştırmanın amacı, ergenlerin psikolojik zihinlilikleri ile empati ve yılmazlıkları arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığının incelenmesidir. Ergenlerin psikolojik zihinliliklerinin daha iyi ve sağlıklı bir şekilde anlaşılması için bu üç değişkenin birlikte incelenmesinin, öğrencilerin eğitim sürecinde yaşamaları muhtemel psikolojik problemleri fark etme ve yardım aramaya yönelik harekete geçmeleri açısından önem taşıdığı düşünülmektedir. Bu araştırma, korelasyonel desende yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Konya ilinde ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 481 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, Ergenler için Psikolojik Zihinlilik Ölçeği, Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği ve Temel Empati Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizi aşamasında SPSS-20 paket programı ile değişkenler arasındaki ilişkinin saptanması için Pearson Momentler Çarpımı korelasyon katsayısı ile çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, yılmazlığın ergenlerin psikolojik zihinliliklerini ve psikolojik zihinlilik alt boyutlarından yardım arama, içgörü ve değişim kapasitesini pozitif yönde anlamlı düzeyde yordadığı; bilişsel empatinin ergenlerin psikolojik zihinliliklerini ve psikolojik zihinlilik alt boyutlarından psikolojik ilgi ve içgörülerini pozitif yönde anlamlı düzeyde yordadığı; duygusal empatinin ise ergenlerin psikolojik zihinliliklerini ve psikolojik zihinlilik alt boyutlarından yardım arama, psikolojik ilgi, içgörü ve değişim kapasitesini pozitif yönde anlamlı düzeyde yordadığı bulunmuştur. Ergenlerin, yılmazlık, bilişsel empati ve duygusal empatileri arttıkça, psikolojik zihinlilikleri de artmaktadır. Sonuç olarak bu çalışmada ergenlerin empati ve yılmazlıklarının psikolojik zihinliliklerini anlamlı olarak yordadığı saptanmış ve alan yazın doğrultusunda çeşitli öneriler sıralanmıştır.
The aim of this research is to determine the psychological mindfulness, empathy and resilience of adolescents to examine whether there is a significant relationship between them. It is thought that examining these three variables together for a better and healthier understanding of the psychological mindedness of adolescents is important in terms of students' experience in the education process, noticing possible psychological problems and taking action towards seeking help. This research was conducted in the relational screening model. Study group of the research, 2020-2021 out of 481 students studying in high school in Konya in the academic year consists of. Analysis of data in order to determine the relationship between the SPSS-20 package program and the variables at the stage of multiple linear regression analysis with Pearson Moments correlation coefficient was used. As a result of the research, it was found that resilience affects the psychological mindedness and psychological mindedness of adolescents. Sub-dimensions of seeking help, insight and change capacity positively and significantly. predicted; cognitive empathy and psychological mindfulness of adolescents and psychological mindfulness sub-positively predicted psychological interest and insight from the dimensions. On the other hand, emotional empathy determines adolescents' psychological mindfulness and psychological mindfulness sub-dimensions. Dimensions of help seeking, psychological interest, insight and change capacity positively was found to predict significantly. As adolescents' resilience, cognitive empathy and emotional empathy increase, their psychological mindedness also increases. Various recommendations are listed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2023 |
Submission Date | February 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |