The aim of this research is to reveal the perceptions of school administrators about the concept of "management" through metaphors. The research was designed according to the phenomenology pattern, one of the qualitative research designs. The sample of the study consisted of 53 school administrators (principals and assistant principals) working in public schools in the province of Istanbul. In the research, the data were obtained from the participant school administrators' “Management ….. similar; because,…” or “Management …. like this; Because, ……." obtained by completing the sentence. In order to determine the demographic characteristics of the participants, a different section was included in the form. Content analysis was used in the analysis and interpretation of the data. By examining the data obtained from this research, it was determined that the participant school administrators produced 38 valid metaphors for the concept of "management". The most striking of these metaphors were “leader”, “conductor”, “acrobat”, “wearing a fire shirt” and “shepherd”. In the study, it was determined that the metaphors created by school administrators for the concept of "management" are often positive metaphors, 28 of them positive and 10 of them negative. The metaphors produced by the participant school administrators were examined in terms of their common characteristics, and they were examined in 6 different conceptual terms: "management in terms of workload", "management in terms of leadership", "management in terms of risk", "management in terms of art", "management in terms of people" and "management in terms of family". grouped under category. In the research, it was determined that the metaphors produced by school administrators regarding the concept of "Management" focused on leadership, risks of management and workload. The results of the research were discussed within the framework of school administrators' relations with the social elements that make up the school and their social needs, and suggestions for practitioners and researchers were presented.
Bu araştırmada amaç, okul yöneticilerinin “yöneticilik” kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığı ile ortaya çıkarmaktır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) desenine göre kurgulanmıştır. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ilinde devlet okullarında görev yapan 53 okul yöneticisi (müdür ve müdür yardımcısı) oluşturmuştur. Araştırmada veriler, katılımcı okul yöneticilerinin “Yöneticilik ….. benzer; çünkü, … ” veya “Yöneticilik …. gibidir; çünkü, …….” cümlesini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek üzere formda farklı bir bölüme yer verilmiştir. Verilerin analiz edilmesinde ve yorumlanmasında, içerik analizinden yararlanılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen veriler incelenerek katılımcı okul yöneticilerinin “yöneticilik” kavramına yönelik geçerli 38 metafor ürettikleri belirlenmiştir. Bu metaforlardan en dikkat çekenleri “lider”, “orkestra şefi”, ”cambaz”, “ateşten gömlek giymek” ve “çoban” olmuştur. Çalışmada okul yöneticilerinin “yöneticilik” kavramına yönelik oluşturdukları metaforların, 28’i olumlu ve 10’u olumsuz olmak üzere sıklıkla olumlu metaforlar olduğu belirlenmiştir. Katılımcı okul yöneticilerinin ürettikleri metaforlar ortak özellikleri bakımından irdelenerek “iş yükü yönüyle yöneticilik”, “liderlik yönüyle yöneticilik”, “risk yönüyle yöneticilik”, “sanat yönüyle yöneticilik”, “insanî yönüyle yöneticilik” ve “ailevî yönüyle yöneticilik” olmak üzere 6 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Araştırmada okul yöneticilerinin “Yöneticilik” kavramına ilişkin ürettikleri metaforların liderlik, yöneticiliğin riskleri ve iş yükü üzerinde yoğunlaştığı belirlenmiştir. Araştırma sonuçları, okul yöneticilerinin okulu oluşturan sosyal unsurlarla ilişkileri ve sosyal ihtiyaçları çerçevesinde tartışılmış, uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur.
Katılımcılara teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Leadership in Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | August 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |