In this study, it was aimed to investigate the levels of differentiation of organizational happiness of teachers in Turkey according to gender, marital status, education level, subject area, and seniority variables through meta-analysis method. In this context, a literature review reached 63 studies conducted in Turkey in 2022 and earlier, which examined the organizational happiness of teachers. 25 publications that met the specified criteria were included in the research, and the data from these studies were used in the current study. The CMA-Comprehensive Meta-Analysis software was utilized to calculate effect sizes in the study. Funnel plot, Begg and Mazumdar Rank Correlation Test, and Egger Linear Regression Test were used to determine publication bias, and it was understood that there was no publication bias. Hedges' g coefficient was used for data analysis, and a confidence interval of 95% was adopted. Due to the heterogeneous nature of the examined studies, effect sizes of the studies were calculated according to the random effects model. As a result of the analyses, it has been shown that in terms of gender, males (g=.019), in terms of marital status, married teachers (g=.038), in terms of education level, teachers with graduate degrees (g=.003), in terms of subject area, elementary school teachers (g=.119), and in terms of seniority, teachers with 21 years or more of experience (g=.115) have higher scores. However, it was also concluded that these values were not statistically significant. The analyses conducted revealed that year, publication type, region, educational level, and scale used in the study were not significant moderators affecting the effect size values calculated in terms of teachers' organizational happiness.
Bu çalışmada, Türkiye’deki öğretmenlerin örgütsel mutluluklarının; cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, branş ve kıdem değişkenlerine göre farklılaşma düzeylerinin meta-analiz yöntemiyle incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda yapılan literatür taramasında 2022 yılı ve öncesinde Türkiye'de üretilmiş olan ve öğretmenlerin örgütsel mutluluğunu inceleyen 63 çalışmaya ulaşılmıştır. Araştırmada belirlenen ölçütlere uygun olan 25 yayın araştırmaya dâhil edilmiş ve bu araştırmaların verileri yapılan çalışmada kullanılmıştır. Çalışmada etki büyüklüğünün hesaplanmasında “CMA-Comprehensive Meta-Analysis” yazılımından yararlanılmıştır. Çalışmada, yayın yanlılığının olup olmadığını anlamak için huni saçılım grafiği, Begg ve Mazumdar Sıra Korelasyon Testi ve Egger Doğrusal Regresyon Testi kullanılmış ve yayın yanlılığının olmadığı anlaşılmıştır. Verilerin analizinde Hedges’g katsayısı kullanılmış ve güven aralığı % 95 olarak alınmıştır. İncelenen çalışmalar heterojen özellik gösterdiğinden dolayı çalışmaların etki büyüklükleri rastgele etkiler modeline göre hesaplanmıştır. Elde edilen analizler sonucunda cinsiyet açısından erkeklerin (g=.019), medeni durum açısından evli öğretmenlerin (g=.038), eğitim durumu açısından lisansüstü mezunu olan öğretmenlerin (g=.003), branş açısından sınıf öğretmenlerinin (g=.119) ve kıdem değişkeni açısından 21 yıl ve üzeri kıdeme sahip olan öğretmenlerin (g=.115) puanlarının yüksek olduğunu göstermiş ancak bu değerlerin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı sonucuna da ulaşılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; yıl, yayın türü, bölge, öğretim kademesi ve çalışmada kullanılan ölçek moderatör değişkenlerinin, öğretmenlerin örgütsel mutlulukları açısından hesaplanan etki büyüklüğü değerleri üzerinde anlamlı etkiye (farklılaşmaya) neden olmadıkları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | December 15, 2023 |
Acceptance Date | May 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |