It is known that many bilingual students studying in rural schools of Eastern and Southeastern Anatolian regions of Turkey have some problems. Disproportionate teacher mobility is seen as one of the reasons for these problems. The most important solution to these problems is the appointment of a large number of permanent/contracted teachers to the schools in the region. However, due to the disproportionate teacher mobility, the teacher shortage cannot be closed. In order to close this gap, paid teaching practice, which works in return for additional lessons, is applied especially to schools in rural areas. The types of schools from which paid teachers graduated and their random resignations are the subject of discussion. When considering teacher needs, disproportionate teacher mobility is forgotten. The problems caused by the disproportionate teacher mobility in the schools where the bilingual students in the countryside receive education are not sufficiently questioned. In this study, the concept of ‘disproportionate teacher mobility’ was examined for the first time. Since it is more common in areas where bilingual students live, its effects on these students are also discussed to a certain extent. In this research based on qualitative research method, case study design was used. The working group (n=56) of the research consists of teachers, parents, school/branch/district directors of national education and their assistants and union representatives who have worked/worked in Van. Data from the study group determined by criterion sampling were collected by online questionnaire and face-to-face interview techniques. Content analysis was used in the analysis of the data collected at the beginning of the fall semester of the 2020-2021 academic year. As a result of the research; It has been revealed that disproportionate teacher mobility for various reasons creates serious problems and is one of the most important reasons for the failure of bilingual students.
Türkiye’nin Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinin kırsaldaki okullarında eğitim gören birçok iki dilli öğrencilerin birtakım sorunlar yaşadıkları bilinmektedir. Orantısız öğretmen hareketliliği bu sorunların nedenlerden biri olarak görülmektedir. Bölgedeki okullara çok sayıda kadrolu/sözleşmeli öğretmen ataması yapılması bu sorunların çözümlerinden en önemlisidir. Ancak orantısız öğretmen hareketliliğinden dolayı öğretmen açığı bir türlü kapatılamamaktadır. Bu açığı kapatmak adına özellikle kırsaldaki okullara daha yoğun düzeyde ek ders karşılığı çalışan ücretli öğretmenlik uygulamasına başvurulmaktadır. Ücretli öğretmenlerin mezun oldukları okul türleri ve gelişi güzel istifaları tartışma konusu olmaktadır. Öğretmen ihtiyacı dikkate alınırken orantısız öğretmen hareketliliği unutulmaktadır. Orantısız öğretmen hareketliliğinin kırsaldaki iki dilli öğrencilerin eğitim gördükleri okullarda, öğrencilerde açtığı sorunlar yeterince sorgulanmamaktadır. Bu araştırmada ‘orantısız öğretmen hareketliliği’ kavramı ilk kez mercek altına alınmıştır. İki dilli öğrencilerin yoğunlukta yaşadığı bölgelerde daha sık yaşandığı için de bu öğrenciler üzerindeki etkileri de belirli düzeyde tartışılmıştır. Nitel araştırma yöntemine dayalı bu araştırmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Van ilinde görev yapmış/yapan öğretmenler, veliler, okul/şube/ilçe milli eğitim müdürleri ve yardımcıları, sendika temsilcileri araştırmanın çalışma grubunu (n=56) oluşturmaktadır. Ölçüt örnekleme yolu ile belirlenen çalışma gurubundan veriler, çevrimiçi anket ve yüz yüze görüşme teknikleri ile toplanmıştır. 2020-2021 öğretim yılı güz yarıyılının başında toplanan verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; çeşitli nedenlerle gerçekleşen orantısız öğretmen hareketliliğinin ciddi sorunlar yarattığı ve iki dilli öğrencilerin başarısızlıklarındaki en önemli nedenlerin başında geldiği ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Submission Date | June 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |