The history of
science is a discipline that takes as subject the ways in which scientific knowledge
passes, what kind of knowledge and what contributions are made, what methods scientists
use to make these contributions, and the means and tools they use. It is very important
that the history of science is included in the curriculum. Through the history
of science, students have an opportunity to a more comprehensive view of
science when they understand how scientific knowledge evolves and how history,
philosophy, and technological context affect that development. Therefore,
students are expected to be more interested in learning about science. They will
be able to see concrete examples of scientific studies and understand that producing
scientific information is a process. That will also enable students to realize
that science is a product of mankind and that every scientific advancement is
affected by a number of social dynamics. It is therefore thought that it is
important for students to be informed about the scientific contributions of
civilizations and cultures. In order for science history to be used effectively
in science lessons, it is necessary for teachers to understand the value and
importance of it. In this study, it was aimed to determine the thoughts of science
teachers about the educational value of science history. That is a descriptive study. Science teachers
who participated in the study work in different provinces of Turkey. The data
were collected through a scale called "Teacher's Opinions on the Instructional
Value of History of Science" prepared by Laçin-Şimsek and Çalışkan (2016).
The collected data were analyzed by SPSS 18 program. According to the results
of the analysis, the teachers had a favorable opinion about the educational
value of science history; this opinion does not depend on the graduation
department, the educational status, the seniority and the status of taking the
course of history and/or nature of science; but it is seen that interest in the
history of science has changed according to the variables of books and magazine
reading, documentary and film watching related to the history of science and it
is seen to be more positive.
Bilim
tarihi, bilginin hangi aşamalardan geçerek, bugün bilim dediğimiz bilgi türünün
oluştuğunu, bilime ne gibi ve ne zamanlar katkılar yapıldığını, bu katkılar
yapılırken bilim insanlarının nasıl uğraş verdiklerini, kullandıkları
yöntemleri, araç ve gereçleri konu edinen bir disiplindir. Bilim tarihinin,
ders programlarında yer alması oldukça önemlidir. Bilim tarihi aracılığıyla
öğrenciler, bilimsel bilginin nasıl geliştiğini, tarihi, felsefi ve teknolojik
bağlamın bu gelişimi nasıl etkilediğini anladıklarında, bilimle ilgili daha
kapsamlı görüşe ulaşacaklardır. Dolayısıyla öğrenciler bilim hakkında öğrenmeye
daha fazla ilgi duyacaklardır. Bilimsel çalışmalarla ilgili somut örnekler
görebilecekler, bilimsel bilgi üretmenin bir süreç işi olduğunu
anlayabileceklerdir. Bu aynı zamanda öğrencilerin, bilimin insanlığın bir ürünü
olduğunu ve her bilimsel gelişmenin bir takım sosyal dinamiklerin etkisiyle
gerçekleştiğini fark etmelerini de sağlayacaktır. Bu yüzden, öğrencilerin
bilimin gelişim aşamalarıyla ilgili sağlıklı bilgiler almalarının, bilime
katkısı olan uygarlık ve kültürlerden haberdar olmalarının önemli olduğu
düşünülmektedir. Bilim tarihinin fen derslerinde etkili bir şekilde
kullanılabilmesi için, bilim tarihinin öneminin ve değerinin öğretmenler
tarafından anlaşılması gereklidir. Bu çalışmada, fen bilimleri öğretmenlerinin
bilim tarihinin öğretimsel değeri üzerine düşünceleri belirlenmeye
çalışılmıştır. Çalışma, betimsel bir çalışmadır. Çalışmaya Türkiye’nin farklı
illerinde çalışmakta olan 133 fen bilimleri öğretmeni katılmıştır. Veriler,
Laçin-Şimşek ve Çalışkan (2016) tarafından hazırlanan “Bilim Tarihinin
Öğretimsel Değeri Üzerine Öğretmen Görüşleri” adlı ölçek aracılığıyla
toplanmıştır. Toplanan veriler, SPSS 18 programı aracılığıyla analiz
edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, öğretmenlerin bilim tarihinin öğretimsel
değeri ile ilgili olumlu görüşe sahip oldukları; bu görüşün mezun olunan bölüm,
eğitim durumları, kıdem ve bilim tarihi ve bilimin doğası dersini almış olma
durumuna göre değişmediği; ancak bilimi tarihine ilgi duyma, bilim tarihi ile
ilgili kitap,dergi okuma, belgesel ve film seyretme değişkenlerine göre
değiştiği ve daha olumlu olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Submission Date | May 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |