In this research, opinions and views received from the
current administrators and teachers about the selection and appointment process
of the administrators were reviewed and made suggestions with the aim of being
assigned administrators to schools based on objective measures and to
contribute to the educational policies to be made in this area. According to
level of satisfaction with the assignment process, effects on education and
training processes at schools, effects on management processes by having
information about the operation of the system. The working group consists of 27
administrators and 41 teachers working in the central province of Tokat
kindergartens, primary schools, secondary schools and high schools at 2017-2018
academic education year. The study was conducted qualitative research method
using maximum diversity sampling. Semi-structured interview forms were used and
the interview questions were prepared after scanning the literature by taking
the sub-objectives of the problem into the consideration and taking the experts
opinion, data were analyzed through the content analysis method. Administrators
think that the exam and appointment are transparent, fair and objective. But on
the other hand, administrators stated that the selection system by examination
alone is insufficient. Legislation information can be measured but
communication skills, experience and competence cannot be measured and there is
a lot of difference between theory and practice. On the one hand,
administrators and teachers stated about the appointment system with interview
that communication skills and social characteristics can be analyzed and
qualifications can only be measured by interview, while on the other hand,
unless there are objective criteria and the selection is made by objective
commissions, the results are not objective and will not be. It reflected the
study results that competence is underestimated because they think that
negativities such as political pressures and favoritism were included in this
process.
Bu araştırmada yöneticilerinin göreve geliş şekilleri açısından atanma
şekillerinden memnuniyet düzeyleri eğitim öğretim süreçlerine etkileri, yönetim
süreçlerine etkileri ve sistemin işlerliği hakkında bilgi sahibi olmak
amaçlanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre objektif ölçütlere dayalı olarak
okullara atanmaları ve bu alanda yapılacak eğitim politikalarına katkıda
bulanabilmek amacıyla öğretmen ve okul yöneticilerimizin görüşleri incelenmiş
ve önerilerde bulunulmuştur. Çalışma grubunu, 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında
Tokat ili merkez anaokulu, ilkokulu, ortaokulu ve liselerinde görev yapmakta
olan 27 okul yöneticisi ve 41 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma, maksimum
çeşitlilik örneklemesi kullanılarak nitel araştırma yöntemiyle yapılmıştır.
Araştırmada, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve görüşme soruları
alanyazın taraması yapıldıktan sonra alt amaçlar göz önünde bulundurularak
uzman görüşleri de alınarak hazırlanmış, veriler içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Yöneticiler sınav ile atama sisteminin şeffaf, adil ve objektif
olduğunu, sınav ile atama sisteminin tek başına yeterli olmadığını, mevzuat
bilgisinin ölçülebildiği ama iletişim becerileri, deneyim ve yeterliliğin
ölçülemediğini ve teori ile pratik arasında fark olduğunu belirtmişlerdir.
Öğretmenler ve yöneticiler, iletişim becerilerinin ve sosyal özelliklerinin
mülakat sistemi ile analiz edilebileceğini ve yeterliliklerin ancak mülakat ile
ölçülebileceğini belirtmişlerdir. Ancak, siyasi baskılar ve adam kayırmaca gibi
olumsuzlukların bu sürece dâhil olduğunu düşündükleri için objektif ölçütler ve
tarafsız kurullar tarafından seçme yapılmadığı sürece sonuçların objektif
olmadığı ve olmayacağı ayrıca liyakatin göz ardı edildiği ve edileceği
araştırma sonuçlarımıza yansımıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2019 |
Submission Date | February 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |