Bilimsel olarak “öznel iyi oluş” kavramı olarak incelenen mutluluk kavramı, antik dönemlerden itibaren hem filozofların hem de birçok farklı alanda çalışan bilim insanının ilgisini çekmiş ve araştırma konusu olmuştur. Öznel iyi oluşun birçok farklı değişken ile ilişkisi alanyazında incelenmiştir. Son yıllarda kişilik özellikleri ve öznel iyi oluş arasındaki ilişki pozitif psikoloji alanyazınında ilgi çeken konulardandır. Bu çalışmada öz duyarlık, iyimserlik ve öznel zindelik kavramlarının öznel iyi oluşu yordamadaki rolü incelenmiştir. Araştırmaya 466 (271 kadın, 192 erkek ve 3 eksik veri) üniversite öğrencisi katılmıştır. Verileri elde etmek için Öz Duyarlık Ölçeği, Yaşam Yönelim Testi, Öznel Zindelik Ölçeği, Olumlu ve Olumsuz Duygular Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Öznel iyi oluş, olumlu duyguların, olumsuz duyguların ve yaşam doyumunun birlikte ölçüldüğü üç farklı yapı ile ölçülmektedir. Yapısal eşitlik modellemesi analizlerinin sonuçları, modeldeki tüm değişkenlerin varyans miktarının %72'sini açıklayarak öznel iyi oluşu yordadığını ortaya koymuştur. Öz duyarlık ve iyimserliğin, öznel iyi oluşla ilişkilerinde öznel zindelik aracılık etmektedir. Yani öz duyarlık ve iyimserlik puanları yüksek olan katılımcıların öznel zindelikleri yükselmekte ve öznel iyi oluş puanları da yükselmektedir. Bu sonuçlar, bu çalışmada önerilen beklentilere ilişkin destek sağlamaktadır. Mevcut bulguların, üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluşlarına katkılarını anlamaya yardımcı olabilecek kişisel özellikleri incelemede hem uygulayıcılar hem de araştırmacılar için çıkarımları olabilir.
The concept of happiness, which is scientifically named as the concept of "subjective well-being", has attracted the attention of people since ancient times and has been the subject of research. The relationship between subjective well-being and many different variables has been examined in the literature. The relationship between personality traits and subjective well-being is one of the interesting topics in the positive psychology literature. The present study examined the role of self-compassion, optimism, and subjective vitality in predicting subjective well-being among 466 (271 female, 192 male, and 3 missing data) university students. The Self-Compassion Scale, Life Orientation Test, Subjective Vitality Scale, The Positive and Negative Affect Scale, and Satisfaction with Life Scale were used to obtain data. Subjective well-being is measured with three different constructs, in which positive emotions, negative emotions, and life satisfaction are measured together. The results of structural equation modeling analyses revealed that all the variables in the model predicted subjective well-being, explaining 72% of the amount of variance. Self-compassion and optimism were mediated by subjective vitality in their relations to subjective well-being. That is, for participants who had high scores of self-compassion and optimism, their subjective vitality was getting higher and they got higher subjective well-being scores. These results provide support regarding the expectations proposed in the present study. The current findings may have implications for clinicians and researchers in examining the personal characteristics that may help to understand their contributions to the subjective well-being of university students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2022 |
Submission Date | July 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |