Research Article
BibTex RIS Cite

Yatılı bölge ortaokullarında okuyan öğrencilerin psikolojik sağlamlıklarının ve sosyal destek algılarının incelenmesi

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 408 - 431, 30.11.2024
https://doi.org/10.33400/kuje.1343516

Abstract

Bu araştırmanın amacı yatılı bölge ortaokullarında okuyan öğrencilerin psikolojik sağlamlıkları ve sosyal destek algılarını incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Ağrı ilinde yatılı bölge ortaokullarında öğrenim gören 209 kız, 163 erkek olmak üzere toplam 372 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği, Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan Demografik Bilgi Formu ile toplanmıştır. Verilerin analizi aşamasında SPSS-16 paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin psikolojik sağlamlıkları ile sosyal destek algıları arasında negatif, anlamlı bir ilişki bulunmuş; öğrencilerin sosyal destek algılarının psikolojik sağlamlıklarını yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca bu araştırmada öğrencilerin psikolojik sağlamlıklarının sınıf düzeyi, yatılı okulda okuma isteği ve algılanan sosyo-ekonomik durum değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; cinsiyet değişkenine göre ise anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur. Öğrencilerin sosyal destek algılarının yatılı okulda okuma isteği ve algılanan sosyo-ekonomik durum değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; cinsiyet, sınıf düzeyi, değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur. Algılanan sosyal destek aile desteği alt boyutunun algılanan sosyo-ekonomik durum değişkenine göre; arkadaş desteği alt boyutunun yatılı okulda okuma isteği ve algılanan sosyo-ekonomik durum değişkenlerine göre; öğretmen desteği alt boyutunun ise cinsiyet ve yatılı okulda okuma isteği değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.

Ethical Statement

Araştırma Etiği Bu araştırmanın planlanmasından, uygulanmasına, verilerin toplanmasından verilerin analizine kadar olan tüm süreçte “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Bu çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Araştırma kapsamında araştırmanın verileri toplanmadan önce Kocaeli Üniversitesi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulundan 21/04/2022 tarih ve 222013 sayılı izin; ilgili İl Milli Eğitim Müdürlüğünden 31/05/2022 tarih ve 50731349 sayılı izin alınmıştır. Araştırma sürecinde kullanılan ölçekler için ölçek sahiplerinden gerekli izinler alınmıştır. Araştırma ile ilgili etik kurul onayı ve İl Milli Eğitim Müdürlüğü izni alındıktan sonra araştırmanın veri toplama aşamasına geçilmiştir. Doğu Anadolu bölgesinde bulunan ve çalışma grubunu oluşturan dört YBO yöneticileri ile görüşülmüştür. Araştırmanın amacı, araştırmanın uygulama biçimi, uygulanacak ölçeklerin hangi amaçlar için kullanılacağı hakkında yazılı bilgi verilerek aydınlatılmış gönüllü onam formu ve veli izin belgesi ile izin alınmıştır. Her iki formda da açık ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır. Gönderilen veli izin belgesinde “Yukarıda yer alan bilgileri okudum ve velisi olduğum öğrencinin araştırmaya katılmasına onay veriyorum.” ifadesini işaretleyerek ve imzalayarak geri dönüt sağlayan 567 öğrenci araştırmaya dâhil edilmiştir. Veriler araştırmacı tarafından yüz yüze toplanmış olup öğrencilerin araştırma ölçeklerini doldurmaları için gerekli sınıf ortamı ve zaman okul yöneticileri tarafından sağlanmıştır. Etik kurul izin bilgileri Etik değerlendirmeyi yapan kurul adı: Kocaeli Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu Etik değerlendirme karar tarihi: 21.04.2022 Etik değerlendirme belgesi sayı numarası: 2022/05

Thanks

Bu çalışma, Yıldız Öztan Ulusoy danışmanlığında, Erol Peksöz (2023) tarafından hazırlanan “Yatılı bölge ortaokullarında okuyan öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ile algılanan sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi” başlıklı yüksek lisans tezinden üretilmiştir.

References

  • Ak, L., & Sayıl, M. (2006). Three different types of elementary school students’school achievements, perceived social support, school attitudes and behavioradjustment problems. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 293-300.
  • Akar, A. (2018). Psikolojik sağlamlık programının ergenlerin psikolojik sağlamlık düzeyine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akdeniz, S. (2017). Erken ergenlikte bilişsel duygu düzenleme, algılanan anne baba tutumu ve algılanan sosyal destek ile psikolojik sağlık arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akdoğan, S. D. (2012). Anne-babası boşanmış ve boşanmamış ergenlerin algılanan sosyal destek düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akpınar, İ. (2021). Ergenlerde oyun bağımlılığı ile psikolojik sağlamlık ve heyecan arayışı arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Akuş, C. (2022). Yatılı Bölge Ortaokulunda Okuyan Öğrencilerin Umut Düzeyleri ile Akademik Özgüven Düzeyleri Arasındaki İlişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Albayrak Dengiz, N. (2014). Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocuklarda algılanan sosyal destek düzeyinin benlik saygısına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arastaman, G., & Balcı, A. (2013). Investigation of High School Students’ Resiliency Perception in terms of Some Variables. Educational Sciences, 13(2), 922-928.
  • Arı, A. (2002). İlköğretim Uygulamalarının Değerlendirilmesi (Normal, taşımalı ve yatılı ilköğretim okullarının karşılaştırılması). Milli Eğitim Dergisi, 169-179.
  • Arslan, G. (2015). Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin (ÇGPSÖ) Psikometrik Özellikleri: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 16(1), 1. https://doi.org/10.12984/eed.23397
  • Ataş, M. (2021). Ergenlerin mobil telefonsuz kalma korkusu (nomofobi), stresle başa çıkabilme ve algılanan sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Başarır, Ş. İ. (2023). Yatılı (Okulda) Büyümek (1. bs). Bağlam Yayınları.
  • Bayın, Ü. (2020). Ergenlerde affetme ve algılanan sosyal destek [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakaraya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Benard, B. (1991). Fostering Resiliency in Kids: Protective Factors in the Family, School, and Community. CA: WestEd Bölgesel Eğitim Laboratuvarı. https://eric.ed.gov/?id=ED335781
  • Booker, C. L., Kelly, Y. J., & Sacker, A. (2018). Gender differences in the associations between age trends of social media interaction and well-being among 10-15 year olds in the UK. BMC Public Health, 18(1), 321. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5220-4
  • Bor, W., Dean, A. J., Najman, J., & Hayatbakhsh, R. (2014). Are child and adolescent mental health problems increasing in the 21st century? A systematic review. The Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 48(7), 606-616. https://doi.org/10.1177/0004867414533834
  • Bozkurt, N. (2019). Ergenlerde psikolojik sağlamlık ve bilişsel esneklik düzeylerinin sınav kaygısı ile ilişkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Bulut, B. (2016). Ergenlerin anksiyete, sosyal destek ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum (29. bs). Pegem Akademi.
  • Chen, Q., Chen, Y., & Zhao, Q. (2020). Impacts of Boarding on Primary School Students’ Mental Health Outcomes – Instrumental-Variable Evidence from Rural Northwestern China. 2020 Annual Meeting, July 26-28, Kansas City, Missouri, Article 304385. https://ideas.repec.org//p/ags/aaea20/304385.html
  • Chirkov, V., & Ryan, R. (2001). Parent and teacher autonomy-support in Russian and U.S. adolescents: Common effects on well-being and academic motivation. Journal of Cross-cultural Psychology - J CROSS-CULT PSYCHOL, 32(5), 618-635. https://doi.org/10.1177/0022022101032005006
  • Cook, R. D., & Weisberg, S. (1982). Residuals and Influence in Regression. New York: Chapman and Hall. https://hdl.handle.net/11299/37076
  • Correa-Velez, I., Gifford, S. M., & McMichael, C. (2015). The persistence of predictors of wellbeing among refugee youth eight years after resettlement in Melbourne, Australia. Social Science & Medicine (1982), 142, 163-168. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2015.08.017
  • Cosma, A., Stevens, G., Martin, G., Duinhof, E., Walsh, Sd., Garcia-Moya, I., Költő, A., Gobina, I., Canale, N., Catunda, C., Inchley, J., & de Looze, M. (2020). Cross-National Time Trends in Adolescent Mental Well-Being From 2002 to 2018 and the Explanatory Role of Schoolwork Pressure. The Journal of Adolescent Health : Official Publication of the Society for Adolescent Medicine, 66(6S). https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.02.010
  • Çeçen, A. R. (2008). Öğrencilerinin Cinsiyetlerine ve Anababa Tutum Algılarına Göre Yalnızlık Ve Sosyal Destek Düzeylerinin İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), Article 3.
  • Çelikçi, S. (2021). Ergenlerde eylemlilik ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişikinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çivilidağ, A. (2011). Üniversitelerdeki öğretim elemanlarının psikolojik taciz (mobbing), iş doyumu ve algılanan sosyal destek düzeyleri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çolak, M. (2007). Yatılı olan ve yatılı olmayan öğrencilerin vücut kompozisyonlarının değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), Article 2.
  • Davli Temel, D. (2018). Ergenlerde algılanan sosyal destek ve şiddet eğilimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Dias, P. C., & Cadime, I. (2017). Protective factors and resilience in adolescents: The mediating role of self-regulation. Psicología Educativa, 23(1), 37-43. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.09.003
  • Dubow, E. F., Tisak, J., Causey, D., Hryshko, A., & Reid, G. (1991). A two-year longitudinal study of stressful life events, social support, and social problem-solving skills: Contributions to children’s behavioral and academic adjustment. Child Development, 62(3), 583. https://doi.org/10.2307/1131133
  • Duran, B. (2022). Ergenlerin mizaç özellikleri ile covid-19 fobisi ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hamidiye Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Dülger, Ö. (2009). Ergenlerde algılanan sosyal destek ile karar verme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ellonen, N., Kääriäinen, J., & Autio, V. (2008). Adolescent depression and school social support: A multilevel analysis of a Finnish sample. Journal of Community Psychology, 36(4), 552.
  • Eminağaoğlu, N. (2006). Güç koşullarda yaşayan sokak çocuklarında dayanıklılık (sağlamlık) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ergün, O. (2016). Ergenlerde duygusal zeka özellikleri ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Arel üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fergus, S., & Zimmerman, M. A. (2005). Adolescent resilience: A framework for understanding healthy development in the face of risk. Annual Review of Public Health, 26, 399-419. https://doi.org/10.1146/annurev.publhealth.26.021304.144357
  • Field, A. (2016). Discovering statistics: The reality enigma. Sage. (1st edition). SAGE Publications Ltd.
  • Fink, E., Patalay, P., Sharpe, H., Holley, S., Deighton, J., & Wolpert, M. (2015). Mental health difficulties in early adolescence: A comparison of two cross-sectional studies in England from 2009 to 2014. The Journal of Adolescent Health: Official Publication of the Society for Adolescent Medicine, 56(5), 502-507. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2015.01.023
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 Update. Allyn & Bacon.
  • Gez, A. (2018). Suriyeli çocuk ve ergenlerde algılanan sosyal destek ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gizir, C. A. (2007). Psikolojik Sağlamlık, Risk Faktörleri ve Koruyucu Faktörler Üzerine Bir Derleme Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28), 113-128.
  • Gökler, I. (2007). Çocuk ve ergenler için sosyal destek değerlendirme ölçeği türkçe formunun uyarlama çalışması: Faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(2), 90-99.
  • Green, S. B., & Salkind, N. J. (2010). Using SPSS for Windows and Macintosh: Analyzing and understanding data (6th edition). Pearson.
  • Gül, B. (2021). Ergenlerin örtük zeka anlayışlarının, psikolojik iyilik hali ve psikolojik sağlamlık ile ilişkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Günaydın, T., & Ümmet, D. (2023). Ergenlerde psikolojik iyi oluş ve duygusal özerklik arasındaki ilişkide anne baba tutumlarının aracı rolü. Social Sciences Research Journal (SSRJ), 12(3), 312-324.
  • Gündoğan, S. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin algılanan sosyal destek ve öznel iyi oluş açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güney, M. A., & Hamarta, E. (2022). Ergenlerde duygusal özerklik, sosyal destek ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Psiko-Sosyal Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 138-155.
  • Gürgan, U. (2006). Yılmazlık Ölçeği (YÖ): Ölçek Geliştirme, Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), Article 2.
  • Gürkan, S. (2018). Ortaokul öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ile sosyal duygusal öğrenme becerileri arasındaki ilişkide otomatik düşüncelerin aracı rolü [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güven, M. (1996). Yatılı ilköğretim bölge okulunda ve ailesi yanında kalan öğrencilerin benlik kavramı düzeyleri [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hildebrand, N. A., Celeri, E. H. R. V., Morcillo, A. M., & Zanolli, M. de L. (2019). Resilience and mental health problems in children and adolescents who have been victims of violence. Revista de Saúde Pública, 53, 17. https://doi.org/10.11606/S1518-8787.2019053000391
  • Karaırmak, Ö. (2006). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 129-142.
  • Katmer, A. N. (2018). Ergenlerde yalnızlığın yordayıcısı olarak algılanan sosyal destek, arkadaşlık kalitesi ve arkadaşa bağlanmanın incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaya, B. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okulu 2. Kademe öğrencilerinin bağlanma stillerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaygısız, F. (2019). Ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının boyun eğici davranışlar ve öz anlayış açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Kef, S. (1997). The Personal Networks and Social Supports of Blind and Visually Impaired Adolescents. Journal of Visual Impairment & Blindness, 91(3), 236-244. https://doi.org/10.1177/0145482X9709100309
  • Kılıç, P. (2019). Ergenlerde beden imgesi ile psikolojik sağlamlık ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kılınç, B. (2023). Ortaokul öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin sosyal ilişkiler, okula aidiyet ve özyeterlik açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kırcallıoğlu, M. (2019). Lise öğrencilerinde siber zorbalık duyarlılığının sosyodemografik özellikler, algılanan sosyal destek ve ebeveyn ve akran ilişkileri açısından değerlendirilmesi: Tekirdağ ili Çerkezköy ilçesi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Kırımoğlu, H., Yıldırım, Y., & Filazoğlu Çoklu, G. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okulu 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin spor yapma durumlarına göre yalnızlık ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi (Hatay ili örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(3), 101-108.
  • Köksal Akyol, A., & Salı, G. (2013). Yatılı ve gündüzlü okuyan çocukların benlik kavramlarının ve sosyal destek algılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1377-1398.
  • Liebenberg, L., Ungar, M., & Vijver, F. V. de. (2012). Validation of the child and youth resilience measure-28 (CYRM-28) Among Canadian Youth. Research on Social Work Practice, 22(2), 219-226. https://doi.org/10.1177/1049731511428619
  • Luo, R., Shi, Y., Zhang, L., Liu, C., Rozelle, S., & Sharbono, B. (2009). Malnutrition in China’s rural boarding schools: the case of primary schools in Shaanxi province. Asia Pacific Journal of Education - ASIA PAC J EDUC, 29, 481-501. https://doi.org/10.1080/02188790903312680
  • Markstrom, C. A., Marshall, S. K., & Tryon, R. J. (2000). Resiliency, social support, and coping in rural low-income Appalachian adolescents from two racial groups. Journal of Adolescence, 23(6), 693-703. https://doi.org/10.1006/jado.2000.0353
  • Masten, A. S. (1994). Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk and adversity. İçinde Educational resilience in inner-city America: Challenges and prospects (ss. 3-25). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2(4), 425-444. https://doi.org/10.1017/S0954579400005812
  • Masten, A. S., & Coatsworth, J. D. (1998). The development of competence in favorable and unfavorable environments. Lessons from research on successful children. The American Psychologist, 53(2), 205-220. https://doi.org/10.1037//0003-066x.53.2.205
  • Masten, A. S., Lucke, C. M., Nelson, K. M., & Stallworthy, I. C. (2021). Resilience in development and psychopathology: Multisystem perspectives. Annual Review of Clinical Psychology, 17, 521-549. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-081219-120307
  • Mete, C. (2017). İzmir’de yaşayan roman ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının algılanan sosyal destek, mizah kullanımı ve sosyal bağlılık düzeylerine göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Milli eğitim bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik (2012).
  • Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W., & Barrett, K. C. (2004). SPSS for introductory statistics: Use and interpretation (2nd edition). Psychology Press.
  • Noll, M., Noll, P. R. e S., Tiggemann, C. L., Custodio, D. C., & Silveira, E. A. (2020). Health-risk behavior differences between boarding and non-resident students: Brazilian adolescent National School Health Survey. Archives of Public Health, 78(1), 8. https://doi.org/10.1186/s13690-020-0392-7
  • Nowicki, A. (2008). Self-efficacy, sense of belonging and social support as predictors of resilience in adolescents [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. ECU Edith Cowen University. https://ro.ecu.edu.au/theses_hons/1155
  • Öksüz, Y. (2004). Duyguların açılması eğitiminin üniversite öğrencilerinin atılganlık düzeylerine etkisi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 147-156.
  • Özdemir, Y., & Cok, F. (2011). Ergenlikte özerklik gelişimi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36), Article 36.
  • Özen, D. (2019). Ortaokul öğrencilerinin anne-baba tutumlarının psikolojik sağlamlık üzerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztosun, A. (2018). Ergenlerde algılanan sosyal destek ve sosyal dışlanma deneyimlerinin internet bağımlılığını yordayıcılığı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Patalay, P., & Fitzsimons, E. (2018). Development and predictors of mental ill-health and wellbeing from childhood to adolescence. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 53(12), 1311-1323. https://doi.org/10.1007/s00127-018-1604-0
  • Polat, N. (2019). Algılanan sosyal destek ile okulla özdeşleşme arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Rew, L., Taylor-Seehafer, M., Thomas, N. Y., & Yockey, R. D. (2001). Correlates of Resilience in Homeless Adolescents. Journal of Nursing Scholarship, 33(1), 33-40. https://doi.org/10.1111/j.1547-5069.2001.00033.x
  • Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal of Family Therapy, 21(2), 119-144. https://doi.org/10.1111/1467-6427.00108
  • Sagone, E., & Caroli, M. E. D. (2014). Relationships between Psychological Well-being and Resilience in Middle and Late Adolescents. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 881-887. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.154
  • Santrock, J. W. (2021). Yaşam Boyu Gelişim Gelişim Psikolojisi (G. Yüksel, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Schaverien, J. (2011). Boardıng school syndrome: Broken attachments a hıdden trauma: Joy schaverıen. British Journal of Psychotherapy, 27(2), 138-155. https://doi.org/10.1111/j.1752-0118.2011.01229.x
  • Seçer, İ., İlbay, A. B., Ay, İ., & Çiftçi, M. (2012). Yatılı ilköğretim bölge okullarındaki öğrencilerin benlik saygılarının incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 1(3), 61-73.
  • Semerci, M. (2016). Lise son sınıf öğrencilerinde riskli sağlık davranışları ve algılanan sosyal destek ilişkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Sever, G. (2015). Lise öğrencilerinin madde kullanma eğilimlerinin algılanan sosyal destek ve riskli davranışlarla ilişkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şahin, H. (2018). Ergenlerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ve hayat amaçları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimer Enstitüsü.
  • Şimşek, D. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okulu ve ailesi yanında kalan ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin akran ilişkileri, sosyal destek algıları ve yaşam doyumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Allyn and Bacon.
  • Tang, B., Wang, Y., Gao, Y., Wu, S., Li, H., Chen, Y., & Shi, Y. (2020). The Effect of Boarding on the Mental Health of Primary School Students in Western Rural China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 8200. https://doi.org/10.3390/ijerph17218200
  • Topbay, Y. (2016). Ortaokul öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin algılanan sosyal destek ve aile işlevleri açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tosun, T. (2020). Ergenlerde mental iyi oluş ve algılanan sosyal destek arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tuğrul, H. (2021). Ortaöğretim öğrencilerinin okula bağlılıkları ile algılanan sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Turan, A. (2014). Ergenlerde çocukluk örselenme yaşantıları ve yılmazlık düzeyinin algılanan sosyal destek açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Turgut, Ö. (2015). Ergenlerin psikolojik sağlamlık düzeylerinin, önemli yaşam olayları, algılanan sosyal destek ve okul bağlılığı açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2023). İstatistik Veri Portalı. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Kent-Kir-Nufus-Istatistikleri-2022-49755
  • Uğurlu, Y. (2014). Türkiye’nin Yatılı Çocuklar/Öğrenciler Karnesi. Eğitime Bakış Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 30, 35-47.
  • Ustabaş, S. (2011). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin saldırganlık ve algılanan sosyal destek düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Werner, E. E. (1989). High-risk children in young adulthood: A longitudinal study from birth to 32 years. American Journal of Orthopsychiatry, 59(1), 72-81. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1989.tb01636.x
  • Wu, Q., Tsang, B., & Ming, H. (2014). Social Capital, Family Support, Resilience and Educational Outcomes of Chinese Migrant Children. British Journal of Social Work, 44(3), 636-656. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcs139
  • Yaman, A. (2011). Yatılı İlköğretim Bölge Okulları Süreci Değerlendirme Raporu (2011/2). Milli Eğitim Bakanlığı İç Denetimi Birimi Başkanlığı.
  • Yıldırım, İ. (1998). Akademik başarı düzeyleri farklı olan lise öğrencilerinin bazı değişkenlere göre sosyal destek düzeyleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(10), Article 10. https://doi.org/10.17066/pdrd.76257
  • Yılmaz, A. (2012). Yatılı İlköğretim Bölge Okulları Sorunlarının Öğrenci Algılarına Göre Değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 659-679.
  • Yılmaz, H. (2021). Özel yetenekli ergenlerin algıladıkları helikopter ebeveyn tutumunun psikolojik sağlamlık düzeylerine etkileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. KTO Karatay Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Yu, X., Lau, J. T. F., Mak, W. W. S., Zhang, J., Lui, W. W. S., & Zhang, J. (2011). Factor structure and psychometric properties of the Connor-Davidson Resilience Scale among Chinese adolescents. Comprehensive Psychiatry, 52(2), 218-224. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2010.05.010

Examining the psychological resilience and social support perceptions of students studying in regional boarding schools

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 408 - 431, 30.11.2024
https://doi.org/10.33400/kuje.1343516

Abstract

The he aim of this study is to examine the psychological resilience and social support perceptions of students studying in regional boarding secondary schools. Relational survey model was used in the research. The study group of the research consists of 372 students, 209 girls and 163 boys, studying in regional boarding secondary schools in Ağrı province in the 2020-2021 academic year. The data of the study were collected with the Child and Adolescent Psychological Resilience Scale, Social Support Assessment Scale for Children and Adolescents and the Demographic Information Form prepared by the researcher. SPSS-16 package program was used for data analysis. According to the results of the study, a negative and significant relationship was found between students' psychological resilience and their perceptions of social support; it was concluded that students' perceptions of social support predicted their psychological resilience. In addition, in this study, it was found that the psychological resilience of the students differed significantly according to the variables of class level, desire to study at boarding school and perceived socio-economic status, but did not differ significantly according to the gender variable. It was found that students' perceptions of social support differed significantly according to the variables of desire to study at boarding school and perceived socio-economic status, but did not differ significantly according to gender, grade level and variables. It was concluded that the family support sub-dimension of perceived social support showed significant differences according to the perceived socio-economic status variable; the friend support sub-dimension showed significant differences according to the desire to study at boarding school and perceived socio-economic status variables; and the teacher support sub-dimension showed significant differences according to gender and desire to study at boarding school variables.

References

  • Ak, L., & Sayıl, M. (2006). Three different types of elementary school students’school achievements, perceived social support, school attitudes and behavioradjustment problems. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 293-300.
  • Akar, A. (2018). Psikolojik sağlamlık programının ergenlerin psikolojik sağlamlık düzeyine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akdeniz, S. (2017). Erken ergenlikte bilişsel duygu düzenleme, algılanan anne baba tutumu ve algılanan sosyal destek ile psikolojik sağlık arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akdoğan, S. D. (2012). Anne-babası boşanmış ve boşanmamış ergenlerin algılanan sosyal destek düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akpınar, İ. (2021). Ergenlerde oyun bağımlılığı ile psikolojik sağlamlık ve heyecan arayışı arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Akuş, C. (2022). Yatılı Bölge Ortaokulunda Okuyan Öğrencilerin Umut Düzeyleri ile Akademik Özgüven Düzeyleri Arasındaki İlişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Albayrak Dengiz, N. (2014). Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocuklarda algılanan sosyal destek düzeyinin benlik saygısına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arastaman, G., & Balcı, A. (2013). Investigation of High School Students’ Resiliency Perception in terms of Some Variables. Educational Sciences, 13(2), 922-928.
  • Arı, A. (2002). İlköğretim Uygulamalarının Değerlendirilmesi (Normal, taşımalı ve yatılı ilköğretim okullarının karşılaştırılması). Milli Eğitim Dergisi, 169-179.
  • Arslan, G. (2015). Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin (ÇGPSÖ) Psikometrik Özellikleri: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 16(1), 1. https://doi.org/10.12984/eed.23397
  • Ataş, M. (2021). Ergenlerin mobil telefonsuz kalma korkusu (nomofobi), stresle başa çıkabilme ve algılanan sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Başarır, Ş. İ. (2023). Yatılı (Okulda) Büyümek (1. bs). Bağlam Yayınları.
  • Bayın, Ü. (2020). Ergenlerde affetme ve algılanan sosyal destek [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakaraya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Benard, B. (1991). Fostering Resiliency in Kids: Protective Factors in the Family, School, and Community. CA: WestEd Bölgesel Eğitim Laboratuvarı. https://eric.ed.gov/?id=ED335781
  • Booker, C. L., Kelly, Y. J., & Sacker, A. (2018). Gender differences in the associations between age trends of social media interaction and well-being among 10-15 year olds in the UK. BMC Public Health, 18(1), 321. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5220-4
  • Bor, W., Dean, A. J., Najman, J., & Hayatbakhsh, R. (2014). Are child and adolescent mental health problems increasing in the 21st century? A systematic review. The Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 48(7), 606-616. https://doi.org/10.1177/0004867414533834
  • Bozkurt, N. (2019). Ergenlerde psikolojik sağlamlık ve bilişsel esneklik düzeylerinin sınav kaygısı ile ilişkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Bulut, B. (2016). Ergenlerin anksiyete, sosyal destek ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum (29. bs). Pegem Akademi.
  • Chen, Q., Chen, Y., & Zhao, Q. (2020). Impacts of Boarding on Primary School Students’ Mental Health Outcomes – Instrumental-Variable Evidence from Rural Northwestern China. 2020 Annual Meeting, July 26-28, Kansas City, Missouri, Article 304385. https://ideas.repec.org//p/ags/aaea20/304385.html
  • Chirkov, V., & Ryan, R. (2001). Parent and teacher autonomy-support in Russian and U.S. adolescents: Common effects on well-being and academic motivation. Journal of Cross-cultural Psychology - J CROSS-CULT PSYCHOL, 32(5), 618-635. https://doi.org/10.1177/0022022101032005006
  • Cook, R. D., & Weisberg, S. (1982). Residuals and Influence in Regression. New York: Chapman and Hall. https://hdl.handle.net/11299/37076
  • Correa-Velez, I., Gifford, S. M., & McMichael, C. (2015). The persistence of predictors of wellbeing among refugee youth eight years after resettlement in Melbourne, Australia. Social Science & Medicine (1982), 142, 163-168. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2015.08.017
  • Cosma, A., Stevens, G., Martin, G., Duinhof, E., Walsh, Sd., Garcia-Moya, I., Költő, A., Gobina, I., Canale, N., Catunda, C., Inchley, J., & de Looze, M. (2020). Cross-National Time Trends in Adolescent Mental Well-Being From 2002 to 2018 and the Explanatory Role of Schoolwork Pressure. The Journal of Adolescent Health : Official Publication of the Society for Adolescent Medicine, 66(6S). https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.02.010
  • Çeçen, A. R. (2008). Öğrencilerinin Cinsiyetlerine ve Anababa Tutum Algılarına Göre Yalnızlık Ve Sosyal Destek Düzeylerinin İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), Article 3.
  • Çelikçi, S. (2021). Ergenlerde eylemlilik ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişikinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çivilidağ, A. (2011). Üniversitelerdeki öğretim elemanlarının psikolojik taciz (mobbing), iş doyumu ve algılanan sosyal destek düzeyleri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çolak, M. (2007). Yatılı olan ve yatılı olmayan öğrencilerin vücut kompozisyonlarının değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), Article 2.
  • Davli Temel, D. (2018). Ergenlerde algılanan sosyal destek ve şiddet eğilimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Dias, P. C., & Cadime, I. (2017). Protective factors and resilience in adolescents: The mediating role of self-regulation. Psicología Educativa, 23(1), 37-43. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.09.003
  • Dubow, E. F., Tisak, J., Causey, D., Hryshko, A., & Reid, G. (1991). A two-year longitudinal study of stressful life events, social support, and social problem-solving skills: Contributions to children’s behavioral and academic adjustment. Child Development, 62(3), 583. https://doi.org/10.2307/1131133
  • Duran, B. (2022). Ergenlerin mizaç özellikleri ile covid-19 fobisi ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hamidiye Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Dülger, Ö. (2009). Ergenlerde algılanan sosyal destek ile karar verme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ellonen, N., Kääriäinen, J., & Autio, V. (2008). Adolescent depression and school social support: A multilevel analysis of a Finnish sample. Journal of Community Psychology, 36(4), 552.
  • Eminağaoğlu, N. (2006). Güç koşullarda yaşayan sokak çocuklarında dayanıklılık (sağlamlık) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ergün, O. (2016). Ergenlerde duygusal zeka özellikleri ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Arel üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fergus, S., & Zimmerman, M. A. (2005). Adolescent resilience: A framework for understanding healthy development in the face of risk. Annual Review of Public Health, 26, 399-419. https://doi.org/10.1146/annurev.publhealth.26.021304.144357
  • Field, A. (2016). Discovering statistics: The reality enigma. Sage. (1st edition). SAGE Publications Ltd.
  • Fink, E., Patalay, P., Sharpe, H., Holley, S., Deighton, J., & Wolpert, M. (2015). Mental health difficulties in early adolescence: A comparison of two cross-sectional studies in England from 2009 to 2014. The Journal of Adolescent Health: Official Publication of the Society for Adolescent Medicine, 56(5), 502-507. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2015.01.023
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 Update. Allyn & Bacon.
  • Gez, A. (2018). Suriyeli çocuk ve ergenlerde algılanan sosyal destek ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gizir, C. A. (2007). Psikolojik Sağlamlık, Risk Faktörleri ve Koruyucu Faktörler Üzerine Bir Derleme Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28), 113-128.
  • Gökler, I. (2007). Çocuk ve ergenler için sosyal destek değerlendirme ölçeği türkçe formunun uyarlama çalışması: Faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(2), 90-99.
  • Green, S. B., & Salkind, N. J. (2010). Using SPSS for Windows and Macintosh: Analyzing and understanding data (6th edition). Pearson.
  • Gül, B. (2021). Ergenlerin örtük zeka anlayışlarının, psikolojik iyilik hali ve psikolojik sağlamlık ile ilişkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Günaydın, T., & Ümmet, D. (2023). Ergenlerde psikolojik iyi oluş ve duygusal özerklik arasındaki ilişkide anne baba tutumlarının aracı rolü. Social Sciences Research Journal (SSRJ), 12(3), 312-324.
  • Gündoğan, S. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin algılanan sosyal destek ve öznel iyi oluş açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güney, M. A., & Hamarta, E. (2022). Ergenlerde duygusal özerklik, sosyal destek ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Psiko-Sosyal Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 138-155.
  • Gürgan, U. (2006). Yılmazlık Ölçeği (YÖ): Ölçek Geliştirme, Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), Article 2.
  • Gürkan, S. (2018). Ortaokul öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ile sosyal duygusal öğrenme becerileri arasındaki ilişkide otomatik düşüncelerin aracı rolü [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güven, M. (1996). Yatılı ilköğretim bölge okulunda ve ailesi yanında kalan öğrencilerin benlik kavramı düzeyleri [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hildebrand, N. A., Celeri, E. H. R. V., Morcillo, A. M., & Zanolli, M. de L. (2019). Resilience and mental health problems in children and adolescents who have been victims of violence. Revista de Saúde Pública, 53, 17. https://doi.org/10.11606/S1518-8787.2019053000391
  • Karaırmak, Ö. (2006). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 129-142.
  • Katmer, A. N. (2018). Ergenlerde yalnızlığın yordayıcısı olarak algılanan sosyal destek, arkadaşlık kalitesi ve arkadaşa bağlanmanın incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaya, B. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okulu 2. Kademe öğrencilerinin bağlanma stillerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaygısız, F. (2019). Ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının boyun eğici davranışlar ve öz anlayış açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Kef, S. (1997). The Personal Networks and Social Supports of Blind and Visually Impaired Adolescents. Journal of Visual Impairment & Blindness, 91(3), 236-244. https://doi.org/10.1177/0145482X9709100309
  • Kılıç, P. (2019). Ergenlerde beden imgesi ile psikolojik sağlamlık ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kılınç, B. (2023). Ortaokul öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin sosyal ilişkiler, okula aidiyet ve özyeterlik açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kırcallıoğlu, M. (2019). Lise öğrencilerinde siber zorbalık duyarlılığının sosyodemografik özellikler, algılanan sosyal destek ve ebeveyn ve akran ilişkileri açısından değerlendirilmesi: Tekirdağ ili Çerkezköy ilçesi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Kırımoğlu, H., Yıldırım, Y., & Filazoğlu Çoklu, G. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okulu 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin spor yapma durumlarına göre yalnızlık ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi (Hatay ili örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(3), 101-108.
  • Köksal Akyol, A., & Salı, G. (2013). Yatılı ve gündüzlü okuyan çocukların benlik kavramlarının ve sosyal destek algılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1377-1398.
  • Liebenberg, L., Ungar, M., & Vijver, F. V. de. (2012). Validation of the child and youth resilience measure-28 (CYRM-28) Among Canadian Youth. Research on Social Work Practice, 22(2), 219-226. https://doi.org/10.1177/1049731511428619
  • Luo, R., Shi, Y., Zhang, L., Liu, C., Rozelle, S., & Sharbono, B. (2009). Malnutrition in China’s rural boarding schools: the case of primary schools in Shaanxi province. Asia Pacific Journal of Education - ASIA PAC J EDUC, 29, 481-501. https://doi.org/10.1080/02188790903312680
  • Markstrom, C. A., Marshall, S. K., & Tryon, R. J. (2000). Resiliency, social support, and coping in rural low-income Appalachian adolescents from two racial groups. Journal of Adolescence, 23(6), 693-703. https://doi.org/10.1006/jado.2000.0353
  • Masten, A. S. (1994). Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk and adversity. İçinde Educational resilience in inner-city America: Challenges and prospects (ss. 3-25). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2(4), 425-444. https://doi.org/10.1017/S0954579400005812
  • Masten, A. S., & Coatsworth, J. D. (1998). The development of competence in favorable and unfavorable environments. Lessons from research on successful children. The American Psychologist, 53(2), 205-220. https://doi.org/10.1037//0003-066x.53.2.205
  • Masten, A. S., Lucke, C. M., Nelson, K. M., & Stallworthy, I. C. (2021). Resilience in development and psychopathology: Multisystem perspectives. Annual Review of Clinical Psychology, 17, 521-549. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-081219-120307
  • Mete, C. (2017). İzmir’de yaşayan roman ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının algılanan sosyal destek, mizah kullanımı ve sosyal bağlılık düzeylerine göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Milli eğitim bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik (2012).
  • Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W., & Barrett, K. C. (2004). SPSS for introductory statistics: Use and interpretation (2nd edition). Psychology Press.
  • Noll, M., Noll, P. R. e S., Tiggemann, C. L., Custodio, D. C., & Silveira, E. A. (2020). Health-risk behavior differences between boarding and non-resident students: Brazilian adolescent National School Health Survey. Archives of Public Health, 78(1), 8. https://doi.org/10.1186/s13690-020-0392-7
  • Nowicki, A. (2008). Self-efficacy, sense of belonging and social support as predictors of resilience in adolescents [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. ECU Edith Cowen University. https://ro.ecu.edu.au/theses_hons/1155
  • Öksüz, Y. (2004). Duyguların açılması eğitiminin üniversite öğrencilerinin atılganlık düzeylerine etkisi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 147-156.
  • Özdemir, Y., & Cok, F. (2011). Ergenlikte özerklik gelişimi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36), Article 36.
  • Özen, D. (2019). Ortaokul öğrencilerinin anne-baba tutumlarının psikolojik sağlamlık üzerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztosun, A. (2018). Ergenlerde algılanan sosyal destek ve sosyal dışlanma deneyimlerinin internet bağımlılığını yordayıcılığı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Patalay, P., & Fitzsimons, E. (2018). Development and predictors of mental ill-health and wellbeing from childhood to adolescence. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 53(12), 1311-1323. https://doi.org/10.1007/s00127-018-1604-0
  • Polat, N. (2019). Algılanan sosyal destek ile okulla özdeşleşme arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Rew, L., Taylor-Seehafer, M., Thomas, N. Y., & Yockey, R. D. (2001). Correlates of Resilience in Homeless Adolescents. Journal of Nursing Scholarship, 33(1), 33-40. https://doi.org/10.1111/j.1547-5069.2001.00033.x
  • Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal of Family Therapy, 21(2), 119-144. https://doi.org/10.1111/1467-6427.00108
  • Sagone, E., & Caroli, M. E. D. (2014). Relationships between Psychological Well-being and Resilience in Middle and Late Adolescents. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 881-887. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.154
  • Santrock, J. W. (2021). Yaşam Boyu Gelişim Gelişim Psikolojisi (G. Yüksel, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Schaverien, J. (2011). Boardıng school syndrome: Broken attachments a hıdden trauma: Joy schaverıen. British Journal of Psychotherapy, 27(2), 138-155. https://doi.org/10.1111/j.1752-0118.2011.01229.x
  • Seçer, İ., İlbay, A. B., Ay, İ., & Çiftçi, M. (2012). Yatılı ilköğretim bölge okullarındaki öğrencilerin benlik saygılarının incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 1(3), 61-73.
  • Semerci, M. (2016). Lise son sınıf öğrencilerinde riskli sağlık davranışları ve algılanan sosyal destek ilişkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Sever, G. (2015). Lise öğrencilerinin madde kullanma eğilimlerinin algılanan sosyal destek ve riskli davranışlarla ilişkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şahin, H. (2018). Ergenlerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ve hayat amaçları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimer Enstitüsü.
  • Şimşek, D. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okulu ve ailesi yanında kalan ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin akran ilişkileri, sosyal destek algıları ve yaşam doyumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Allyn and Bacon.
  • Tang, B., Wang, Y., Gao, Y., Wu, S., Li, H., Chen, Y., & Shi, Y. (2020). The Effect of Boarding on the Mental Health of Primary School Students in Western Rural China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 8200. https://doi.org/10.3390/ijerph17218200
  • Topbay, Y. (2016). Ortaokul öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin algılanan sosyal destek ve aile işlevleri açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tosun, T. (2020). Ergenlerde mental iyi oluş ve algılanan sosyal destek arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tuğrul, H. (2021). Ortaöğretim öğrencilerinin okula bağlılıkları ile algılanan sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Turan, A. (2014). Ergenlerde çocukluk örselenme yaşantıları ve yılmazlık düzeyinin algılanan sosyal destek açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Turgut, Ö. (2015). Ergenlerin psikolojik sağlamlık düzeylerinin, önemli yaşam olayları, algılanan sosyal destek ve okul bağlılığı açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2023). İstatistik Veri Portalı. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Kent-Kir-Nufus-Istatistikleri-2022-49755
  • Uğurlu, Y. (2014). Türkiye’nin Yatılı Çocuklar/Öğrenciler Karnesi. Eğitime Bakış Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 30, 35-47.
  • Ustabaş, S. (2011). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin saldırganlık ve algılanan sosyal destek düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Werner, E. E. (1989). High-risk children in young adulthood: A longitudinal study from birth to 32 years. American Journal of Orthopsychiatry, 59(1), 72-81. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1989.tb01636.x
  • Wu, Q., Tsang, B., & Ming, H. (2014). Social Capital, Family Support, Resilience and Educational Outcomes of Chinese Migrant Children. British Journal of Social Work, 44(3), 636-656. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcs139
  • Yaman, A. (2011). Yatılı İlköğretim Bölge Okulları Süreci Değerlendirme Raporu (2011/2). Milli Eğitim Bakanlığı İç Denetimi Birimi Başkanlığı.
  • Yıldırım, İ. (1998). Akademik başarı düzeyleri farklı olan lise öğrencilerinin bazı değişkenlere göre sosyal destek düzeyleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(10), Article 10. https://doi.org/10.17066/pdrd.76257
  • Yılmaz, A. (2012). Yatılı İlköğretim Bölge Okulları Sorunlarının Öğrenci Algılarına Göre Değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 659-679.
  • Yılmaz, H. (2021). Özel yetenekli ergenlerin algıladıkları helikopter ebeveyn tutumunun psikolojik sağlamlık düzeylerine etkileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. KTO Karatay Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Yu, X., Lau, J. T. F., Mak, W. W. S., Zhang, J., Lui, W. W. S., & Zhang, J. (2011). Factor structure and psychometric properties of the Connor-Davidson Resilience Scale among Chinese adolescents. Comprehensive Psychiatry, 52(2), 218-224. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2010.05.010
There are 106 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Erol Peksöz 0000-0002-6278-1717

Yildiz Öztan Ulusoy 0000-0002-9459-1176

Publication Date November 30, 2024
Submission Date August 17, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Peksöz, E., & Öztan Ulusoy, Y. (2024). Yatılı bölge ortaokullarında okuyan öğrencilerin psikolojik sağlamlıklarının ve sosyal destek algılarının incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 7(2), 408-431. https://doi.org/10.33400/kuje.1343516



22176

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi 2020 yılı itibariyle TR-Dizin tarafından dizinlenmektedir.