The evolution of educational technology in recent years has introduced innovative technologies to meet the specific requirements of students with physical disabilities, emphasizing the importance for educational researchers and practitioners to understand its effective use in supporting diverse learning needs. The present study aimed to explore the utilization of educational technology for physically disabled people. It categorized the technology they used and how it affected their ability to learn. This systematic review followed predetermined criteria and utilized well-known electronic databases, including Web of Science (WoS), Scopus, Education Resources Information Center (ERIC), EBSCOhost, Science Direct, and Education Source. This comprehensive review includes 35 studies demonstrating a maintained trend in using educational technology for physically disabled students. The examination of the published countries in the selected studies reveals a diverse geographic distribution of research efforts in the field of employing educational technology for individuals with physical disabilities. The studies explore various technologies, with digital platforms and adaptive input devices taking the lead. Robotics, gaze-based technology, mobile technology, computer-based technology, and support equipment also contribute significantly. This interdisciplinary exploration highlights the transformative potential of educational technology, emphasizing the need for continued collaboration to address the unique needs of physically disabled individuals across comprehensive educational skills and subject learning.
Research Ethics All the rules stated in the "Higher Education Institutions Scientific Research and Publication Ethics Directive" were followed in the entire process from the planning, implementation, data collection to the analysis of the data. None of the actions specified under the second section of the Directive, "Scientific Research and Publication Ethics Actions" have been carried out. During the writing process of this study, scientific, ethical and citation rules were followed; no falsification was made on the collected data and this study was not sent to any other academic media for evaluation. Research ethics committee approval information Since this study is a systematic literature review, it does not fall under the category of studies requiring Ethical Committee Approval. Therefore, Ethical Committee Approval has not been declared.
Eğitim teknolojisinin son yıllardaki gelişimi, fiziksel engelli öğrencilerin özel gereksinimlerini karşılamak üzere yenilikçi teknolojiler sunmuş ve eğitim alanındaki araştırmacıların ve uygulayıcıların çeşitli öğrenme ihtiyaçlarını desteklemek için bu teknolojilerin etkin bir biçimde kullanımının önemini vurgulamıştır. Bu çalışmada, fiziksel engelli bireyler için eğitim teknolojisinin kullanımını araştırma amacıyla fiziksel engelli bireylerin kullandıkları teknolojiler ve bu teknolojilerin öğrenmeleri üzerindeki etkileri kategorize edilmektedir. Bu sistematik literatür taramasında önceden belirlenmiş kriterlere göre, Web of Science (WoS), Scopus, Education Resources Information Center (ERIC), EBSCOhost, Science Direct ve Education Source gibi tanınmış elektronik veri tabanları kullanılmıştır. Bu kapsamlı literatür taraması, fiziksel engelli öğrenciler için eğitim teknolojisinin kullanımındaki mevcut eğilimi gösteren ve farklı disiplinleri kapsayan 35 çalışmayı içermektedir. Seçilen çalışmaların yayınlandığı ülkeler incelendiğinde, fiziksel engelli bireyler için eğitim teknolojisinin kullanımı alanındaki araştırmaların geniş bir coğrafi dağılımı olduğu görülmektedir. Bu çalışmalar, dijital platformlar ve adaptif bilgisayar giriş cihazları başta olmak üzere çeşitli teknolojileri araştırmaktadır. Robotik, göz hareketleri takip teknolojisi, mobil teknolojiler, bilgisayar tabanlı teknolojiler ve destek ekipmanları da önemli ölçüde katkı sağlayan teknolojiler arasında yer almaktadır. Bu disiplinler arası araştırma, eğitim teknolojisinin dönüştürücü potansiyelini vurgulayarak, fiziksel engelli bireylerin kapsamlı eğitsel becerileri ve konu öğrenimi hususundaki özgün ihtiyaçlarını karşılamak için sürekli iş birliğine olan ihtiyacı vurgulamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies, Educational Technology and Computing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | June 27, 2024 |
Acceptance Date | October 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |