Research Article
BibTex RIS Cite

Kültürel Bir İmge Olarak Avanos Çömlekçiliği

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 13 - 17, 15.12.2020

Abstract

İnsanoğlunun kültürel anlamda günlük yaşama ilişkin ürettiği ilk ürünlerden olan toprak kap ve eşyalar, zaman içinde kullanım alanlarına göre form ve işlev bakımından değişik özellikler kazanmıştır. Yüzyılların bilgi ve birikimiyle günümüze kadar devam eden çömlekçilik, Avanos’un sosyo-kültürel yapısının şekillenmesinde ve günümüz ekonomik hayatında oldukça etkilidir. Bir başka ifadeyle Anadolu’da yüzyıllardır süregelen çömlekçilik geleneği, Avanos’ta pek çok ailenin geçimini sağlamak amacıyla icra ettiği bir meslektir. 1980’li yıllardan sonra çömleğin günlük kullanım alanlarının azalması ve bölgede turizm faaliyetlerinin başlaması ile yörede çömlekçilik farklı bir boyut kazanmıştır. Makalede, çömlekçilik mesleğine dayalı ürünlerin kullanımı ve pazarlanması aşamasında yapılabilecek yeniliklerin ve Avanos çömlekçiliğinin kültürel bir imge olarak vurgulanmasının önemi anlatılmaya çalışılmıştır. Ayrıca Avanos’un tarihinde, çömlekçiliğin ekonomik ve sosyo-kültürel hayat içerisinde ne denli öneme sahip olduğu, bu alanda yerel yönetimlerle ve esnaflarla iş birliği içinde yapılacak çalışmaların, geleneğin sürdürülmesine ve yöre ekonomisine katkıları değerlendirilmiştir. Yöredeki ilgili kurum ve kişilerin de dahil edilmesiyle yapılacak planlı çalışmaların istihdamdan yatırıma, pazarlamadan tanıtıma katkıları öneriler üzerinden değerlendirilmiştir.

References

  • Barnard M (2002). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Berkmen H (2015). Avanos Kültür Varlıkları Çalışması, Kapadokya Bölgesinde Suyun İzi. Megaron Dergisi, 10(4), 605.
  • Bilgili A E (2010). Kültürel Konum ve Kültür Endüstrisi İlişkisi Bağlamında İstanbul. Çerçeve Dergisi, 18(54), 45.
  • Işıldak S (2008). Yaratmada İlk Adım: İmge ve İmgelem. EFMED Dergisi, 2(1), 65.
  • İşçen Y (2010). Avanos’ta Çömlekçilik. Peribacası Kapadokya Kültür ve Tanıtım Dergisi, 2(9), 21.
  • Keskinbora, K (2010). Kültür Ekonomisi İçin Bir Model: Dünden Bugüne Mardin. Çerçeve Dergisi, 18(54), 40-41.
  • Leppert R (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü İmgelerin Toplumsal İşlevi. Çeviren: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Özdemir N (2012). Kültür Ekonomisi ve Yönetimi, Ankara: Hacettepe Yayıncılık.
  • Parsa A F (2007). İmgenin Gücü ve Görsel Kültürün Yükselişi. Fotografya Dergisi, 19(1-10), 14.
  • Şen F (2017). Türkiye’de Kültür (Kreatif) Ekonomisinin Boyutları, İstanbul, Kaynak Yayınları.
  • KK.1. Mustafa Yurtyapan, 1962-Avanos doğumlu, çömlekçi, lise mezunu, evli.
  • KK.2. Şaban Topuz,1972-Avanos doğumlu, çömlekçi, yüksekokul mezunu,evli.

Avanos Pottery as a Cultural Image

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 13 - 17, 15.12.2020

Abstract

Clay pots and objects, which are among the first culturally produced products of mankind for daily life, have acquired different features in terms of form and function over time according to their usage areas. Pottery, which has continued until today with the knowledge and experience of centuries, is very effective in shaping the socio-cultural structure of Avanos and in today's economic life. In other words, the tradition of pottery, which has been going on for centuries in Anatolia, is a profession that many families in Avanos practice to earn their living. After the 1980s, with the decrease in the daily usage areas of the pottery and the start of tourism activities in the region, pottery in the region has gained a different dimension. In our study, we tried to explain the importance of the innovations that can be made during the use and marketing of products based on the pottery profession and the emphasis on Avanos pottery as a cultural image. In addition, in the history of Avanos, the importance of pottery in the economic and socio-cultural life, the contributions of the works to be done in cooperation with local administrations and tradesmen in this field, to the continuation of the tradition and to the local economy were evaluated. The contributions of the planned studies to be carried out by including the relevant institutions and people in the region from employment to investment, from marketing to promotion were evaluated based on suggestions.

References

  • Barnard M (2002). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Berkmen H (2015). Avanos Kültür Varlıkları Çalışması, Kapadokya Bölgesinde Suyun İzi. Megaron Dergisi, 10(4), 605.
  • Bilgili A E (2010). Kültürel Konum ve Kültür Endüstrisi İlişkisi Bağlamında İstanbul. Çerçeve Dergisi, 18(54), 45.
  • Işıldak S (2008). Yaratmada İlk Adım: İmge ve İmgelem. EFMED Dergisi, 2(1), 65.
  • İşçen Y (2010). Avanos’ta Çömlekçilik. Peribacası Kapadokya Kültür ve Tanıtım Dergisi, 2(9), 21.
  • Keskinbora, K (2010). Kültür Ekonomisi İçin Bir Model: Dünden Bugüne Mardin. Çerçeve Dergisi, 18(54), 40-41.
  • Leppert R (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü İmgelerin Toplumsal İşlevi. Çeviren: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Özdemir N (2012). Kültür Ekonomisi ve Yönetimi, Ankara: Hacettepe Yayıncılık.
  • Parsa A F (2007). İmgenin Gücü ve Görsel Kültürün Yükselişi. Fotografya Dergisi, 19(1-10), 14.
  • Şen F (2017). Türkiye’de Kültür (Kreatif) Ekonomisinin Boyutları, İstanbul, Kaynak Yayınları.
  • KK.1. Mustafa Yurtyapan, 1962-Avanos doğumlu, çömlekçi, lise mezunu, evli.
  • KK.2. Şaban Topuz,1972-Avanos doğumlu, çömlekçi, yüksekokul mezunu,evli.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Archaeology
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Merve Gün This is me 0000-0003-1818-2482

Publication Date December 15, 2020
Submission Date December 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Gün, M. (2020). Kültürel Bir İmge Olarak Avanos Çömlekçiliği. Kültürel Miras Araştırmaları, 1(1), 13-17.

CC-BY-SA_icon.svg Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License tarafından lisanslanmıştır.