Humorous factors are abundant in Omar
Seyfiddin’s stories, who is an important personality of stories in Turkish
literature, and honor as a moral value plays a significant role in his stories,
too. Omar Seyfiddin’s stories include a critical tone in this sense. As well as
Omar Seyfiddin’s ‘’ High Heels’’ and ‘’Chorus’’ stories are didactic in terms
of including humorous factors and making social criticism specific to
individuals, common grounds of the two stories are humour and honor. The
factors which make ‘’High Heels’’ a humorous story, take place in ‘’Chorus’’ in
the shape of black humour/tragicomedy. Contrasting the two stories in this
context will enable to explain Omar Seyfiddin’s humorous side, and for which
purpose this humorous side was used. Honor concept and the treating style of
this concept will help to understand how Omar Seyfiddin emphasized moral
education in his stories. The purpose of this study is to determine humorous factors
that the writer treated, on the purpose of educating/criticizing the society or
in a simple way, and the concept of honor as a moral value by predicating on
Omar Seyfiddin’s ‘’High Heels’’ and ‘’Chorus’’ stories. Thus, Omar Seyfiddin’s
story writing will be illuminated through these most essential points which
compose his story writing.
Türk edebiyatında
hikâyenin önemli isimlerinden biri olan Ömer Seyfettin’in hikâyelerinde mizahi
unsurlar yoğun olup onun hikâyelerinde ahlaki bir değer olarak namus kavramı da
geniş bir yer tutmaktadır. Ömer Seyfettin’in hikâyeleri bu anlamda eleştirel
bir ton taşımaktadır. Ömer Seyfettin’in “Yüksek
Ökçeler” ve “Nakarat” hikâyeleri
mizahi unsurlar taşımaları ve bireyler özelinde sosyal eleştiri yapmaları
bakımından öğretici olmakla birlikte iki hikâyenin ortak noktaları mizah ve
namustur. “Yüksek Ökçeler”i
mizahi bir hikâye yapan unsurlar, “Nakarat”ta
kara mizah/trajikomedi biçiminde yer almaktadır. İki hikâyenin bu bağlamda
karşılaştırılması, Ömer Seyfettin’in mizahi yönünü ve bu mizahi yönün ne amaçla
kullanıldığını açıklamaya olanak sağlayacaktır. Bu hikâyelerdeki namus kavramı
ve bu kavramın işleniş biçimi; Ömer Seyfettin’in, hikâyelerinde ahlaki eğitimi
nasıl öne çıkardığını anlamaya yardımcı olacaktır. Bu çalışmanın amacı, Ömer
Seyfettin’in “Yüksek Ökçeler” ve
“Nakarat” hikâyelerinden yola çıkarak yazarın toplumu eğitme/eleştirme
amacıyla yahut safi olarak işlediği mizahi unsurları ve ahlaki bir değer olarak
namus kavramını tespit etmektir. Ömer Seyfettin’in hikâyeciliği böylece,
hikâyeciliğini oluşturan bu en mühim noktalar üzerinden aydınlatılmış
olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 5 |