Sinema sanatı ele aldığı ve konu edindiği kavram, yaklaşım ve olaylarla ilgili bağlı bulunduğu toplumun bakış açısını yarattığı temsiller üzerinden izleyiciye -dolaylı veya dolaysız bir biçimde- iletmektedir. Sinemanın bu işlevinden hareket eden bu çalışmanın amacı, eğitim sistemini ve bunun sonuçlarını odak noktası olarak belirleyen Üç İdiot filmini eleştirel bir perspektifle analize tabi tutmak ve filmin düşünsel olarak ana izleğini oluşturan “Bankacı Eğitim Modeli”nin öğrenciler üzerinde yarattığı olumsuz etkileri ve travmaları filmde yer alan temsiller üzerinden tespit etmek ve aktarmaktır. Bu amaçla filmde yer alan öğrenci, öğretmen ve öğrenci-öğretmen ilişkisi temsilleri çerçeveleme çözümlemesi yöntemi ile değerlendirilmiş ve ortaya çıkan veriler analiz edilmiştir. Çalışmada filmde yer alan temsillerin değerlendirilmesi sonucunda baskıcı ve otoriter toplumlarda geleneksel eğitim anlayışına uygun düşen Bankacı Eğitim Modeli’nin öğrencileri pasifleştirdiği, edilgen bir nesne olarak konumlandırdığı ve öğrencinin sorun karşısında yaratıcı çözümler sunma yeteneğine ket vurduğu gözlemlenmiştir. Bu model yerine Brezilyalı eğitimci ve filozof Paul Frierie’nin önerdiği probleme dayalı eğitim modelinin özgür ve eleştirel bakış açısına sahip bireylerin yetişmesinde etkili ve başarılı bir model olduğu tespit edilmiş ve bunun nedenselliği üzerine geliştirilen düşünceler paylaşılmıştır.
Cinema conveys the point of view of the society which it is attached to the concepts, approaches and events it deals to the audience - directly or indirectly - through the representations it creates. The aim of this study, which is based on this function of cinema, is to critically analyze the film Three Iditots, which set the educational system and its results as its focal and to identify and convey the negative effects and traumas created by the “banking model of education”, which is the main theme of the film, on students through the representations in the film. For this purpose, the student, teacher, and student-teacher relationship representations in the film were evaluated using the framing analysis method and the resulting data was analyzed. As a result of the evaluation of the representations in the film, it was observed in the study that the banking model of education, which was compatible with the traditional understanding of education in oppressive and authoritarian societies, made students passive, positioned them as a passive object, and impeded students' ability to offer creative solutions to problems. Instead of this model, it has been determined that the problem-based education model proposed by Brazilian educator and philosopher Paul Frierie is an effective and successful model in educating individuals with a free and critical perspective, and the ideas developed on its causality are shared.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 8 |