Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Geleneksel Eğitim Anlayışının Üç İdiot Filmi Üzerinden Eleştirel Bir Analizi

Yıl 2021, Sayı: 8, 76 - 92, 08.03.2021
https://doi.org/10.46250/kulturder.840959

Öz

Sinema sanatı ele aldığı ve konu edindiği kavram, yaklaşım ve olaylarla ilgili bağlı bulunduğu toplumun bakış açısını yarattığı temsiller üzerinden izleyiciye -dolaylı veya dolaysız bir biçimde- iletmektedir. Sinemanın bu işlevinden hareket eden bu çalışmanın amacı, eğitim sistemini ve bunun sonuçlarını odak noktası olarak belirleyen Üç İdiot filmini eleştirel bir perspektifle analize tabi tutmak ve filmin düşünsel olarak ana izleğini oluşturan “Bankacı Eğitim Modeli”nin öğrenciler üzerinde yarattığı olumsuz etkileri ve travmaları filmde yer alan temsiller üzerinden tespit etmek ve aktarmaktır. Bu amaçla filmde yer alan öğrenci, öğretmen ve öğrenci-öğretmen ilişkisi temsilleri çerçeveleme çözümlemesi yöntemi ile değerlendirilmiş ve ortaya çıkan veriler analiz edilmiştir. Çalışmada filmde yer alan temsillerin değerlendirilmesi sonucunda baskıcı ve otoriter toplumlarda geleneksel eğitim anlayışına uygun düşen Bankacı Eğitim Modeli’nin öğrencileri pasifleştirdiği, edilgen bir nesne olarak konumlandırdığı ve öğrencinin sorun karşısında yaratıcı çözümler sunma yeteneğine ket vurduğu gözlemlenmiştir. Bu model yerine Brezilyalı eğitimci ve filozof Paul Frierie’nin önerdiği probleme dayalı eğitim modelinin özgür ve eleştirel bakış açısına sahip bireylerin yetişmesinde etkili ve başarılı bir model olduğu tespit edilmiş ve bunun nedenselliği üzerine geliştirilen düşünceler paylaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akdağ, Bülent (2006). “Alternatif Eğitim Modelleri”. Zil ve Teneffüs Dergisi, 6: 34-44.
  • Akmeşe, Eşref (2020). “Ötekileştirmenin Diyalektiği Bağlamında Bireyin Varoluşsal Bunalımı Üzerine Bir Analiz: Çoğunluk 2010”. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 5(1): 57-64.
  • Akmeşe Eşref ve Akmeşe Zuhal (2020). “Mizahla Estetize Edilen Egemen İdeolojinin Tezahürü: Muhsin Bey”. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 3(3): 194-207.
  • Akmeşe, Zuhal (2020). “Televizyonda Çerçevelemenin İçerik ve Anlama Etkisi”. Televizyon 4.0 Toplum 5.0 Döneminde Yeni İzlence Yeni İzler Kitle. Ed. Esennur Sirer. Konya: Literatürk Yayınları, 203-218.
  • Ayhan, Serap (1995). “Paulo Freire: Yaşamı, Eğitim Felsefesi ve Uygulaması Üzerine”. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 28(2): 193-205.
  • Aytekin, Arif (2005). Meslek Seçimini Etkileyen Sosyo-Ekonomik ve Kültürel Faktörler. Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Freire, Paulo (1991). Ezilenlerin Pedagojisi. Çev. Dilek Hattatoğlu ve Erol Özbek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Güven Yıldırım, Ezgi; Köklükaya, Ayşe ve Selvi, Mahmut (2015). “Öğretim Materyali Olarak 3-İdiot Filmi ile Öğretmen Adaylarının Günlük Hayatta Fenin Kullanımı ve Eğitimde Aile Rolü Üzerine Görüşlerinin Belirlenmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2): 94-105.
  • Hauser, Arnold (1984). Sanatın Toplumsal Tarihi 2: Rokoko, Klasizim, Romantizm, Naturalizm, Empresyonizm ve Film Çağı. Çev. Yıldız Gölönü. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Reboul, Olivier (1991). Eğitim Felsefesi. Çev. Işın Gürbüz. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Sıvacı, Sadık Yüksel (2017). “Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1): 495-506.
  • URL-1: www.onedio.com/haber/egitime-ve-egitimcilere-dair-25-guzide-film-468968/ (Erişim Tarihi: 01.12.2020).
  • URL-2: https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 01.12.2020).
  • URL-3: www.alternatifokullar.com/files/2014/04/otoriter.pdf/ (Erişim Tarihi: 29.11.2020)
  • URL-4: https://news.indiaonline.in/out-of-box/things-to-learn-from-dr-viru-sahastrabuddhe-364/ (Erişim Tarihi: 01.02:2021).
  • URL-5: https://www.storypick.com/bollywood-college-campus-quiz/ (Erişim Tarihi: 01.02:2021).
  • Yanmaz, Pınar (2011). “Turizm Tanıtımında Sinemanın Rolü”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(2): 112-139.
  • Yıldırım, Nail; Tüzel, Emel ve Yıldırım Veda Yar (2016). “Aamir Khan Filmlerinin Eğitimsel Açıdan İncelenmesi: 3 Idiots (3 Aptal) ve Taare Zameen Par (Her Çocuk Özeldir) Üzerine Nitel Bir Değerlendirme”. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 36: 210-244.
  • Yılmaz, Zafer (2016). “Paulo Freire’nin Felsefesinde Özgürleşmenin Aracı Olarak Eğitim”. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 22: 299-313.

A Critical Analysis of the Traditional Education Approach over the Movie Three Idiots

Yıl 2021, Sayı: 8, 76 - 92, 08.03.2021
https://doi.org/10.46250/kulturder.840959

Öz

Cinema conveys the point of view of the society which it is attached to the concepts, approaches and events it deals to the audience - directly or indirectly - through the representations it creates. The aim of this study, which is based on this function of cinema, is to critically analyze the film Three Iditots, which set the educational system and its results as its focal and to identify and convey the negative effects and traumas created by the “banking model of education”, which is the main theme of the film, on students through the representations in the film. For this purpose, the student, teacher, and student-teacher relationship representations in the film were evaluated using the framing analysis method and the resulting data was analyzed. As a result of the evaluation of the representations in the film, it was observed in the study that the banking model of education, which was compatible with the traditional understanding of education in oppressive and authoritarian societies, made students passive, positioned them as a passive object, and impeded students' ability to offer creative solutions to problems. Instead of this model, it has been determined that the problem-based education model proposed by Brazilian educator and philosopher Paul Frierie is an effective and successful model in educating individuals with a free and critical perspective, and the ideas developed on its causality are shared.

Kaynakça

  • Akdağ, Bülent (2006). “Alternatif Eğitim Modelleri”. Zil ve Teneffüs Dergisi, 6: 34-44.
  • Akmeşe, Eşref (2020). “Ötekileştirmenin Diyalektiği Bağlamında Bireyin Varoluşsal Bunalımı Üzerine Bir Analiz: Çoğunluk 2010”. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 5(1): 57-64.
  • Akmeşe Eşref ve Akmeşe Zuhal (2020). “Mizahla Estetize Edilen Egemen İdeolojinin Tezahürü: Muhsin Bey”. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 3(3): 194-207.
  • Akmeşe, Zuhal (2020). “Televizyonda Çerçevelemenin İçerik ve Anlama Etkisi”. Televizyon 4.0 Toplum 5.0 Döneminde Yeni İzlence Yeni İzler Kitle. Ed. Esennur Sirer. Konya: Literatürk Yayınları, 203-218.
  • Ayhan, Serap (1995). “Paulo Freire: Yaşamı, Eğitim Felsefesi ve Uygulaması Üzerine”. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 28(2): 193-205.
  • Aytekin, Arif (2005). Meslek Seçimini Etkileyen Sosyo-Ekonomik ve Kültürel Faktörler. Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Freire, Paulo (1991). Ezilenlerin Pedagojisi. Çev. Dilek Hattatoğlu ve Erol Özbek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Güven Yıldırım, Ezgi; Köklükaya, Ayşe ve Selvi, Mahmut (2015). “Öğretim Materyali Olarak 3-İdiot Filmi ile Öğretmen Adaylarının Günlük Hayatta Fenin Kullanımı ve Eğitimde Aile Rolü Üzerine Görüşlerinin Belirlenmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2): 94-105.
  • Hauser, Arnold (1984). Sanatın Toplumsal Tarihi 2: Rokoko, Klasizim, Romantizm, Naturalizm, Empresyonizm ve Film Çağı. Çev. Yıldız Gölönü. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Reboul, Olivier (1991). Eğitim Felsefesi. Çev. Işın Gürbüz. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Sıvacı, Sadık Yüksel (2017). “Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1): 495-506.
  • URL-1: www.onedio.com/haber/egitime-ve-egitimcilere-dair-25-guzide-film-468968/ (Erişim Tarihi: 01.12.2020).
  • URL-2: https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 01.12.2020).
  • URL-3: www.alternatifokullar.com/files/2014/04/otoriter.pdf/ (Erişim Tarihi: 29.11.2020)
  • URL-4: https://news.indiaonline.in/out-of-box/things-to-learn-from-dr-viru-sahastrabuddhe-364/ (Erişim Tarihi: 01.02:2021).
  • URL-5: https://www.storypick.com/bollywood-college-campus-quiz/ (Erişim Tarihi: 01.02:2021).
  • Yanmaz, Pınar (2011). “Turizm Tanıtımında Sinemanın Rolü”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(2): 112-139.
  • Yıldırım, Nail; Tüzel, Emel ve Yıldırım Veda Yar (2016). “Aamir Khan Filmlerinin Eğitimsel Açıdan İncelenmesi: 3 Idiots (3 Aptal) ve Taare Zameen Par (Her Çocuk Özeldir) Üzerine Nitel Bir Değerlendirme”. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 36: 210-244.
  • Yılmaz, Zafer (2016). “Paulo Freire’nin Felsefesinde Özgürleşmenin Aracı Olarak Eğitim”. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 22: 299-313.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nagihan Çakar Bikiç 0000-0001-7023-0504

Yayımlanma Tarihi 8 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Çakar Bikiç, N. (2021). Geleneksel Eğitim Anlayışının Üç İdiot Filmi Üzerinden Eleştirel Bir Analizi. Kültür Araştırmaları Dergisi(8), 76-92. https://doi.org/10.46250/kulturder.840959
AMA Çakar Bikiç N. Geleneksel Eğitim Anlayışının Üç İdiot Filmi Üzerinden Eleştirel Bir Analizi. KAD. Mart 2021;(8):76-92. doi:10.46250/kulturder.840959
Chicago Çakar Bikiç, Nagihan. “Geleneksel Eğitim Anlayışının Üç İdiot Filmi Üzerinden Eleştirel Bir Analizi”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 8 (Mart 2021): 76-92. https://doi.org/10.46250/kulturder.840959.
EndNote Çakar Bikiç N (01 Mart 2021) Geleneksel Eğitim Anlayışının Üç İdiot Filmi Üzerinden Eleştirel Bir Analizi. Kültür Araştırmaları Dergisi 8 76–92.
IEEE N. Çakar Bikiç, “Geleneksel Eğitim Anlayışının Üç İdiot Filmi Üzerinden Eleştirel Bir Analizi”, KAD, sy. 8, ss. 76–92, Mart 2021, doi: 10.46250/kulturder.840959.
ISNAD Çakar Bikiç, Nagihan. “Geleneksel Eğitim Anlayışının Üç İdiot Filmi Üzerinden Eleştirel Bir Analizi”. Kültür Araştırmaları Dergisi 8 (Mart 2021), 76-92. https://doi.org/10.46250/kulturder.840959.
JAMA Çakar Bikiç N. Geleneksel Eğitim Anlayışının Üç İdiot Filmi Üzerinden Eleştirel Bir Analizi. KAD. 2021;:76–92.
MLA Çakar Bikiç, Nagihan. “Geleneksel Eğitim Anlayışının Üç İdiot Filmi Üzerinden Eleştirel Bir Analizi”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 8, 2021, ss. 76-92, doi:10.46250/kulturder.840959.
Vancouver Çakar Bikiç N. Geleneksel Eğitim Anlayışının Üç İdiot Filmi Üzerinden Eleştirel Bir Analizi. KAD. 2021(8):76-92.