Review
BibTex RIS Cite

Leisure Time and Youth in the Context of the Capitalism Relationship

Year 2021, Issue: 9, 338 - 358, 10.06.2021
https://doi.org/10.46250/kulturder.906683

Abstract

The capitalist order is a form of system in the field of consumption in the world, whose qualities are processed in every field, and it can always add different new ways to its own order for people to consume in all conditions and time intervals. In this system, the important consumption interval is the leisure time people spend outside of work, where they can spare time for themselves. Leisure time is the interval shaped by one's own wishes and desires. However, since the capitalist system itself organizes the options that it offers to people's desires and desires, individuals exhibit their own consumption and behavior patterns in accordance with the options given at this time. As people go through different stages in their life processes, they find themselves in many places of activity. Considering that young people have more free time than working individuals, they become important actors for capitalism and consumption culture. Capitalism has a strong effect on filling the leisure time of this group, which has the right conditions for it. The aim of this study is to examine the meaning of leisure time in young people in the context of capitalist consumption culture. In this study, the concept of leisure time has been discussed and evaluated in the context of youth and consumer culture.

References

  • Acar, Sinan (2018). “Tüketim Toplumu Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme”. Avrasya Sosyal ve Ekonomik Araştırmaları Dergisi, 5(7): 75-90.
  • Adorno, Theodor W. (2020). Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi. Çev. Nihat Ülner vd. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ağduman, Fatih (2014) Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Motivasyon ve Tatminlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Akan, Vildan (2001). “Gençliğin Değerlendirilmesinde Yeni Sosyolojik Bir Yaklaşım”. Sosyoloji Araştırmaları, 4(1): 1-11.
  • Akyürek, Gökçen vd. (2018). “Üniversite Öğrencilerinin Serbest Zaman ile İlişkili Tutum, Yönetim ve Memnuniyetlerinin İncelenmesi”. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2): 1-12.
  • Akyüz, Hayri (2015). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Faaliyetlerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi Bartın Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arslan, Mahmut (2005). İş ve Meslek Ahlâkı. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Aytaç, Ömer (2002). “Boş Zaman Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1): 231-260.
  • Beşirli, Hayati (2013). Gençlik Sosyolojisi, Politik Toplumsallaşma ve Gençlik. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Bozkurt, Veysel (2014). Endüstriyel ve Post-endüstriyel Dönüşüm. Bursa: Ekin Yayıncılık.
  • Burcu, Esra (1997). Çırak ve Kalfa GençIik Altkültür Grubu Hakkında Sosyolojik Bir Araştırma. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Burcu, Esra (1998). “Gençlik Teorilerinin Sınıflandırılmasına İlişkin Bir Çalışma”. Sosyoloji Araştırmaları, 1(1-2): 105-136.
  • Demir, Cengiz ve Demir, Nesrin (2006). “Bireylerin Boş Zaman Faaliyetlerine Katılmalarını Etkileyen Faktörler İle Cinsiyet Arasındaki İlişki: Lisans Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama”. Ege Akademik Bakış Dergisi, 6(1): 36-48.
  • Deniz, A. Çağlar (2014). Öğrenci İşi: Üniversite Öğrencilerinin Gündelik Hayatı, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Evrensel, Özcan (2017). “Metalaşma: Meta Biçiminin Gelişimi”. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 15(58): 60-115.
  • Gediz, Süleyman (2012). Kamu Hizmeti Olarak Rekreasyon Etkinlikleri Kapsamında Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlükleri Batı Akdeniz Bölgesi Gençlik Merkezleri Analizi. Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gökmen, Hülya vd. (1985). Yükseköğrenim Öğrencilerinin Serbest Zaman Etkinlikleri ve Kendilerini Gerçekleştirme Düzeyleri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Gülbahçe, Öner (1996). Boş Zamanlarını Değerlendirme Alışkanlıkları. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güner, Berrin (2016). Günümüzde Gençlik Sorunları Tutum ve Davranışları: Tunceli Örneği. Doktora Tezi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hürmeriç, Pelin ve Babacan, Ece (2012). “Sımmel, Veblen ve Sombart’ın Penceresinden Hedonik Tüketim: Ütopyada Negotium ve Otium”. Global Media Journal, 2(4): 87-101.
  • İskender, Ali (2019). “Boş Zaman ve Rekreasyon ile Turizm Arasındaki İlişki Üzerine Akademik Bir Araştırma”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 22(1): 50-59.
  • Karaküçük, Suat (1999). Rekreasyon, Boş Zamanları Değerlendirme, Kavram, Kapsam ve Bir Araştırma. Ankara: Seren Matbaacılık.
  • Marshall, Gordon (1999). Sosyoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özyurt, Selahattin ve Doğan, M. Sait (2002.) Gençlik Problemleri Açısından Üniversite Gençliği Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Süzer, Melda (2000). “Üniversite Öğrencilerinin Boş Zamanlarını Değerlendirme Alışkanlıkları”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8): 123-133.
  • Tezcan, Mahmut (2013). Gençlik Sosyolojisi. Ankara: Naturel Yayınları.
  • Wallace, Ruth A. & Wolf, Alison (2012). Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Geleneğin Genişletilmesi. Çev. Leyla Elburuz ve M . Rahmi Ayas. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Yaman Kurt, Ayşegül (2009). Adorno ve Horkhheimer’in Kültür Endüstrisi Eleştirisi Üzerine Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yetim, Azmi A. (2000). Sosyoloji ve Spor. Ankara: Topkar Matbaacılık.

Kapitalizmle İlişkisi Bağlamında Boş Zaman ve Gençlik

Year 2021, Issue: 9, 338 - 358, 10.06.2021
https://doi.org/10.46250/kulturder.906683

Abstract

Kapitalist düzen dünya üzerinde tüketim alanında, niteliklerini her alana işleyen sistem biçimi olup İnsanların her koşulda ve zaman aralığında tüketebilmeleri için farklı yeni yolları her zaman kendi düzenine katabilmektedir. Bu sistemde önemli tüketim aralığı insanların çalışma dışında gerçekleştirmiş oldukları, kendileri için vakit ayırabildikleri boş zamanlardır. Boş zaman kişinin kendi istek ve arzusu doğrultusunda şekillendirdiği aralıktır. Ancak kapitalist sistem insanların istek ve arzularına sunmuş olduğu seçenekleri yine kendisi düzenlediğinden, bireyler kendilerine ait olan bu zamanda verilen seçeneklere uygun tüketim ve davranış biçimlerini sergilemektedirler. İnsanlar yaşam süreçlerinde farklı evrelerden geçerken kendisini birçok faaliyet mekânı içerisinde bulmaktadır. Gençlerin boş zamanı, çalışan bireylere oranla daha fazla olduğu düşünülürse, kapitalizm ve tüketim kültürü için önemli aktörler olmaktadır. Kapitalizm kendisi için uygun koşulları barındıran bu grubun boş zamanlarını doldurmakta güçlü bir etkiye sahiptir. Bu çalışmanın amacı gençlerde boş zamanın anlamını kapitalist tüketim kültürü bağlamında incelemektir. Bu çalışmada boş zaman kavramı gençlik ve tüketim kültürü bağlamında ele alınmış ve değerlendirilmiştir.

References

  • Acar, Sinan (2018). “Tüketim Toplumu Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme”. Avrasya Sosyal ve Ekonomik Araştırmaları Dergisi, 5(7): 75-90.
  • Adorno, Theodor W. (2020). Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi. Çev. Nihat Ülner vd. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ağduman, Fatih (2014) Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Motivasyon ve Tatminlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Akan, Vildan (2001). “Gençliğin Değerlendirilmesinde Yeni Sosyolojik Bir Yaklaşım”. Sosyoloji Araştırmaları, 4(1): 1-11.
  • Akyürek, Gökçen vd. (2018). “Üniversite Öğrencilerinin Serbest Zaman ile İlişkili Tutum, Yönetim ve Memnuniyetlerinin İncelenmesi”. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2): 1-12.
  • Akyüz, Hayri (2015). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Faaliyetlerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi Bartın Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arslan, Mahmut (2005). İş ve Meslek Ahlâkı. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Aytaç, Ömer (2002). “Boş Zaman Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1): 231-260.
  • Beşirli, Hayati (2013). Gençlik Sosyolojisi, Politik Toplumsallaşma ve Gençlik. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Bozkurt, Veysel (2014). Endüstriyel ve Post-endüstriyel Dönüşüm. Bursa: Ekin Yayıncılık.
  • Burcu, Esra (1997). Çırak ve Kalfa GençIik Altkültür Grubu Hakkında Sosyolojik Bir Araştırma. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Burcu, Esra (1998). “Gençlik Teorilerinin Sınıflandırılmasına İlişkin Bir Çalışma”. Sosyoloji Araştırmaları, 1(1-2): 105-136.
  • Demir, Cengiz ve Demir, Nesrin (2006). “Bireylerin Boş Zaman Faaliyetlerine Katılmalarını Etkileyen Faktörler İle Cinsiyet Arasındaki İlişki: Lisans Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama”. Ege Akademik Bakış Dergisi, 6(1): 36-48.
  • Deniz, A. Çağlar (2014). Öğrenci İşi: Üniversite Öğrencilerinin Gündelik Hayatı, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Evrensel, Özcan (2017). “Metalaşma: Meta Biçiminin Gelişimi”. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 15(58): 60-115.
  • Gediz, Süleyman (2012). Kamu Hizmeti Olarak Rekreasyon Etkinlikleri Kapsamında Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlükleri Batı Akdeniz Bölgesi Gençlik Merkezleri Analizi. Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gökmen, Hülya vd. (1985). Yükseköğrenim Öğrencilerinin Serbest Zaman Etkinlikleri ve Kendilerini Gerçekleştirme Düzeyleri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Gülbahçe, Öner (1996). Boş Zamanlarını Değerlendirme Alışkanlıkları. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güner, Berrin (2016). Günümüzde Gençlik Sorunları Tutum ve Davranışları: Tunceli Örneği. Doktora Tezi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hürmeriç, Pelin ve Babacan, Ece (2012). “Sımmel, Veblen ve Sombart’ın Penceresinden Hedonik Tüketim: Ütopyada Negotium ve Otium”. Global Media Journal, 2(4): 87-101.
  • İskender, Ali (2019). “Boş Zaman ve Rekreasyon ile Turizm Arasındaki İlişki Üzerine Akademik Bir Araştırma”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 22(1): 50-59.
  • Karaküçük, Suat (1999). Rekreasyon, Boş Zamanları Değerlendirme, Kavram, Kapsam ve Bir Araştırma. Ankara: Seren Matbaacılık.
  • Marshall, Gordon (1999). Sosyoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özyurt, Selahattin ve Doğan, M. Sait (2002.) Gençlik Problemleri Açısından Üniversite Gençliği Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Süzer, Melda (2000). “Üniversite Öğrencilerinin Boş Zamanlarını Değerlendirme Alışkanlıkları”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8): 123-133.
  • Tezcan, Mahmut (2013). Gençlik Sosyolojisi. Ankara: Naturel Yayınları.
  • Wallace, Ruth A. & Wolf, Alison (2012). Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Geleneğin Genişletilmesi. Çev. Leyla Elburuz ve M . Rahmi Ayas. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Yaman Kurt, Ayşegül (2009). Adorno ve Horkhheimer’in Kültür Endüstrisi Eleştirisi Üzerine Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yetim, Azmi A. (2000). Sosyoloji ve Spor. Ankara: Topkar Matbaacılık.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology
Journal Section Review Articles
Authors

Şeyda Öztaş 0000-0002-6240-7899

Levent Kıylıoğlu 0000-0003-2319-3805

Publication Date June 10, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 9

Cite

APA Öztaş, Ş., & Kıylıoğlu, L. (2021). Kapitalizmle İlişkisi Bağlamında Boş Zaman ve Gençlik. Kültür Araştırmaları Dergisi(9), 338-358. https://doi.org/10.46250/kulturder.906683
AMA Öztaş Ş, Kıylıoğlu L. Kapitalizmle İlişkisi Bağlamında Boş Zaman ve Gençlik. KAD. June 2021;(9):338-358. doi:10.46250/kulturder.906683
Chicago Öztaş, Şeyda, and Levent Kıylıoğlu. “Kapitalizmle İlişkisi Bağlamında Boş Zaman Ve Gençlik”. Kültür Araştırmaları Dergisi, no. 9 (June 2021): 338-58. https://doi.org/10.46250/kulturder.906683.
EndNote Öztaş Ş, Kıylıoğlu L (June 1, 2021) Kapitalizmle İlişkisi Bağlamında Boş Zaman ve Gençlik. Kültür Araştırmaları Dergisi 9 338–358.
IEEE Ş. Öztaş and L. Kıylıoğlu, “Kapitalizmle İlişkisi Bağlamında Boş Zaman ve Gençlik”, KAD, no. 9, pp. 338–358, June 2021, doi: 10.46250/kulturder.906683.
ISNAD Öztaş, Şeyda - Kıylıoğlu, Levent. “Kapitalizmle İlişkisi Bağlamında Boş Zaman Ve Gençlik”. Kültür Araştırmaları Dergisi 9 (June 2021), 338-358. https://doi.org/10.46250/kulturder.906683.
JAMA Öztaş Ş, Kıylıoğlu L. Kapitalizmle İlişkisi Bağlamında Boş Zaman ve Gençlik. KAD. 2021;:338–358.
MLA Öztaş, Şeyda and Levent Kıylıoğlu. “Kapitalizmle İlişkisi Bağlamında Boş Zaman Ve Gençlik”. Kültür Araştırmaları Dergisi, no. 9, 2021, pp. 338-5, doi:10.46250/kulturder.906683.
Vancouver Öztaş Ş, Kıylıoğlu L. Kapitalizmle İlişkisi Bağlamında Boş Zaman ve Gençlik. KAD. 2021(9):338-5.
Bu eser CC BY-NC 4.0 lisansı altındadır.
This work is licensed under CC BY-NC 4.0