This study focuses on the representation of migration in Iranian cinema and examines its individual, social, and cultural dimensions within a thematic framework. The primary aim of the research is to reveal how the theme of migration is addressed in various contexts of Iranian cinema and how these representations are intertwined with concepts such as identity, belonging, social transformation, and cultural alienation. The study employs a qualitative research design. Data were collected through descriptive and thematic film analysis, and purposeful sampling was used to select four films that prominently represent the theme of migration. These films include Bahram Beyzaie’s Bashu, the Little Stranger (1986), Mohammad Hossein Mahdavian’s Lottery (2018), Daryush Mehrjui’s Îjâre-nishinhâ (1986), and Majid Majidi’s Baran (2001). The analyses explore different contexts of migration, including political exiles following the 1979 Islamic Revolution, forced internal displacements during the Iraq-Iran War, economic migrations, and the living conditions of Afghan migrant workers. The findings indicate that Iranian cinema portrays migration not merely as a social reality but also as an aesthetic, narrative, and political mode of expression.
Bu çalışma, İran sinemasında göç olgusunun temsiline odaklanmakta ve göçün bireysel, toplumsal ve kültürel boyutlarını tematik bir çerçevede incelemektedir. Araştırmanın amacı, İran sinemasında göç temasının farklı bağlamlarda nasıl ele alındığını ve bu temsillerin kimlik, aidiyet, toplumsal dönüşüm ve kültürel yabancılaşma gibi kavramlarla nasıl ilişkilendirildiğini ortaya koymaktır. Çalışma, nitel araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Veriler, betimsel ve tematik film analizi yöntemiyle toplanmış; amaçlı örnekleme tekniği kullanılarak göç temasını temsil eden dört film seçilmiştir. Bu filmler arasında Bahram Beyzaie’nin Bashu, the Little Stranger (1986), Mohammad Hossein Mahdavian’ın Lottery (2018), Daryuş Mehrcuyi’nin Îcâre-nişînhâ (1986) ve Majid Majidi’nin Baran (2001) adlı yapımları yer almaktadır. Analizler, 1979 İslam Devrimi sonrası yaşanan siyasi sürgünler, Irak-İran Savaşı dönemindeki zorunlu iç göçler, ekonomik göçler ve Afgan göçmen işçilerin yaşam koşulları üzerinden göçün farklı bağlamlarını ele almaktadır. Bulgular, İran sinemasının göçü yalnızca bir toplumsal gerçeklik olarak değil, aynı zamanda estetik, anlatısal ve politik bir ifade biçimi olarak işlediğini göstermektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Cinema Sociology |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | December 10, 2025 |
| Submission Date | September 5, 2025 |
| Acceptance Date | November 2, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 27 |