Research Article
BibTex RIS Cite

The Representation of Migration in Iranian Cinema: Identity, Belonging, and Social Transformation

Year 2025, Issue: 27, 349 - 369, 10.12.2025
https://doi.org/10.46250/kulturder.1778705

Abstract

This study focuses on the representation of migration in Iranian cinema and examines its individual, social, and cultural dimensions within a thematic framework. The primary aim of the research is to reveal how the theme of migration is addressed in various contexts of Iranian cinema and how these representations are intertwined with concepts such as identity, belonging, social transformation, and cultural alienation. The study employs a qualitative research design. Data were collected through descriptive and thematic film analysis, and purposeful sampling was used to select four films that prominently represent the theme of migration. These films include Bahram Beyzaie’s Bashu, the Little Stranger (1986), Mohammad Hossein Mahdavian’s Lottery (2018), Daryush Mehrjui’s Îjâre-nishinhâ (1986), and Majid Majidi’s Baran (2001). The analyses explore different contexts of migration, including political exiles following the 1979 Islamic Revolution, forced internal displacements during the Iraq-Iran War, economic migrations, and the living conditions of Afghan migrant workers. The findings indicate that Iranian cinema portrays migration not merely as a social reality but also as an aesthetic, narrative, and political mode of expression.

References

  • Asehna, Mohammadhosein (2024). “How Iranian Cinema Confronts Social Issues: A Case Study of the 90’s”. Feslnameye Mutalaate Huner, 3(6): 97-116.
  • Bhabha, Homi K. (1994). The Location of Culture. Routledge.
  • Bordwell, David & Thompson, Kristin (2012). Film Art: An Introduction. McGraw-Hill.
  • Devictor, Agnes (2008). “Klasik Araçlar, Özgün Hedefler: İran İslam Cumhuriyetinde Sinema ve Kamu Politikası (1979-1997)”. Yeni İran Sineması: Siyaset, Temsil ve Kimlik. Ed. Richard Tapper. Kapı Yayınları, 82-95.
  • Farasahi, S. (2019, January 7). Motale‘-e baznamayi-ye mohajerat der chahar dahe-ye sinema-ye İran. Encumene Cameshenasiye İran.
  • Feldberg, Isaac (2025, January 9). Cinema is Freedom: Mohammad Rasoulof on The Seed of the Sacred Fig”. https://rogerebert.com/streaming/ cinema-is-freedom-mohammad-rasoulof-on-the-seed-of-the-sacred-fig (Erişim: 15.08.2025).
  • Naficy, Hamid (2001). An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking. Princeton University Press.
  • Naficy, Hamid (2012). A Social History of Iranian Cinema, Vol.4: The Globalizing Era, 1984-2010. Duke University Press.
  • Nooshin, Laudan (2019). “Windows onto Other Worlds: Music and the Negotiation of Otherness in Iranian Cinema”. Music and the Moving Image, 12(3): 25-57.
  • Özkan, Hülya (2020). “İran’da Devrim Sonrası Sinema: İbrahim Hatemikiya Filmlerinde Devrim Düşüncesi, Cephe ve ‘Hüviyet’ İnşası”. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 3(1): 79-99.
  • Patton, Michale Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. Sage.
  • Spivak, Gayatri C. (1988). “Can the Subaltern Speak?” Marxism and the Interpretation of Culture. Ed. C. Nelson & L. Grossberg. University of Illinois Press, 271-313.
  • Stam, Robert (2000). Film Theory: An Introduction. Blackwell.

İran Sinemasında Göç Olgusunun Temsili: Kimlik, Aidiyet ve Toplumsal Dönüşüm

Year 2025, Issue: 27, 349 - 369, 10.12.2025
https://doi.org/10.46250/kulturder.1778705

Abstract

Bu çalışma, İran sinemasında göç olgusunun temsiline odaklanmakta ve göçün bireysel, toplumsal ve kültürel boyutlarını tematik bir çerçevede incelemektedir. Araştırmanın amacı, İran sinemasında göç temasının farklı bağlamlarda nasıl ele alındığını ve bu temsillerin kimlik, aidiyet, toplumsal dönüşüm ve kültürel yabancılaşma gibi kavramlarla nasıl ilişkilendirildiğini ortaya koymaktır. Çalışma, nitel araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Veriler, betimsel ve tematik film analizi yöntemiyle toplanmış; amaçlı örnekleme tekniği kullanılarak göç temasını temsil eden dört film seçilmiştir. Bu filmler arasında Bahram Beyzaie’nin Bashu, the Little Stranger (1986), Mohammad Hossein Mahdavian’ın Lottery (2018), Daryuş Mehrcuyi’nin Îcâre-nişînhâ (1986) ve Majid Majidi’nin Baran (2001) adlı yapımları yer almaktadır. Analizler, 1979 İslam Devrimi sonrası yaşanan siyasi sürgünler, Irak-İran Savaşı dönemindeki zorunlu iç göçler, ekonomik göçler ve Afgan göçmen işçilerin yaşam koşulları üzerinden göçün farklı bağlamlarını ele almaktadır. Bulgular, İran sinemasının göçü yalnızca bir toplumsal gerçeklik olarak değil, aynı zamanda estetik, anlatısal ve politik bir ifade biçimi olarak işlediğini göstermektedir.

References

  • Asehna, Mohammadhosein (2024). “How Iranian Cinema Confronts Social Issues: A Case Study of the 90’s”. Feslnameye Mutalaate Huner, 3(6): 97-116.
  • Bhabha, Homi K. (1994). The Location of Culture. Routledge.
  • Bordwell, David & Thompson, Kristin (2012). Film Art: An Introduction. McGraw-Hill.
  • Devictor, Agnes (2008). “Klasik Araçlar, Özgün Hedefler: İran İslam Cumhuriyetinde Sinema ve Kamu Politikası (1979-1997)”. Yeni İran Sineması: Siyaset, Temsil ve Kimlik. Ed. Richard Tapper. Kapı Yayınları, 82-95.
  • Farasahi, S. (2019, January 7). Motale‘-e baznamayi-ye mohajerat der chahar dahe-ye sinema-ye İran. Encumene Cameshenasiye İran.
  • Feldberg, Isaac (2025, January 9). Cinema is Freedom: Mohammad Rasoulof on The Seed of the Sacred Fig”. https://rogerebert.com/streaming/ cinema-is-freedom-mohammad-rasoulof-on-the-seed-of-the-sacred-fig (Erişim: 15.08.2025).
  • Naficy, Hamid (2001). An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking. Princeton University Press.
  • Naficy, Hamid (2012). A Social History of Iranian Cinema, Vol.4: The Globalizing Era, 1984-2010. Duke University Press.
  • Nooshin, Laudan (2019). “Windows onto Other Worlds: Music and the Negotiation of Otherness in Iranian Cinema”. Music and the Moving Image, 12(3): 25-57.
  • Özkan, Hülya (2020). “İran’da Devrim Sonrası Sinema: İbrahim Hatemikiya Filmlerinde Devrim Düşüncesi, Cephe ve ‘Hüviyet’ İnşası”. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 3(1): 79-99.
  • Patton, Michale Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. Sage.
  • Spivak, Gayatri C. (1988). “Can the Subaltern Speak?” Marxism and the Interpretation of Culture. Ed. C. Nelson & L. Grossberg. University of Illinois Press, 271-313.
  • Stam, Robert (2000). Film Theory: An Introduction. Blackwell.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cinema Sociology
Journal Section Research Article
Authors

Hülya Özkan Rıgıderakhshan 0000-0003-4827-664X

Publication Date December 10, 2025
Submission Date September 5, 2025
Acceptance Date November 2, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 27

Cite

APA Özkan Rıgıderakhshan, H. (2025). İran Sinemasında Göç Olgusunun Temsili: Kimlik, Aidiyet ve Toplumsal Dönüşüm. Kültür Araştırmaları Dergisi(27), 349-369. https://doi.org/10.46250/kulturder.1778705
AMA Özkan Rıgıderakhshan H. İran Sinemasında Göç Olgusunun Temsili: Kimlik, Aidiyet ve Toplumsal Dönüşüm. KAD. December 2025;(27):349-369. doi:10.46250/kulturder.1778705
Chicago Özkan Rıgıderakhshan, Hülya. “İran Sinemasında Göç Olgusunun Temsili: Kimlik, Aidiyet Ve Toplumsal Dönüşüm”. Kültür Araştırmaları Dergisi, no. 27 (December 2025): 349-69. https://doi.org/10.46250/kulturder.1778705.
EndNote Özkan Rıgıderakhshan H (December 1, 2025) İran Sinemasında Göç Olgusunun Temsili: Kimlik, Aidiyet ve Toplumsal Dönüşüm. Kültür Araştırmaları Dergisi 27 349–369.
IEEE H. Özkan Rıgıderakhshan, “İran Sinemasında Göç Olgusunun Temsili: Kimlik, Aidiyet ve Toplumsal Dönüşüm”, KAD, no. 27, pp. 349–369, December2025, doi: 10.46250/kulturder.1778705.
ISNAD Özkan Rıgıderakhshan, Hülya. “İran Sinemasında Göç Olgusunun Temsili: Kimlik, Aidiyet Ve Toplumsal Dönüşüm”. Kültür Araştırmaları Dergisi 27 (December2025), 349-369. https://doi.org/10.46250/kulturder.1778705.
JAMA Özkan Rıgıderakhshan H. İran Sinemasında Göç Olgusunun Temsili: Kimlik, Aidiyet ve Toplumsal Dönüşüm. KAD. 2025;:349–369.
MLA Özkan Rıgıderakhshan, Hülya. “İran Sinemasında Göç Olgusunun Temsili: Kimlik, Aidiyet Ve Toplumsal Dönüşüm”. Kültür Araştırmaları Dergisi, no. 27, 2025, pp. 349-6, doi:10.46250/kulturder.1778705.
Vancouver Özkan Rıgıderakhshan H. İran Sinemasında Göç Olgusunun Temsili: Kimlik, Aidiyet ve Toplumsal Dönüşüm. KAD. 2025(27):349-6.