Doğu Türkistan topraklarında egemenlik süren Saîdiye Hanlığı’nın (1465-1759) son 77 yıllık evresinde idarî gücünü kaybetmesinin bir sonucu olarak Hocalar Devri denilen dönem başlamıştır. Böylece Saîdiye Hanlığı’nın topraklarında, Cungar Ordusu’nun Yarkend şehrini ele geçirmesi ile 1755’teki birinci Çin istilâsına kadar sürecek olan dönemde idare hocaların eline geçmiştir.
Doğu Türkistan’da en etkin tarikat olan Nakşibendiyye-Kâsâniyye kolunu oluşturan Hoca Ahmed Kâsânî (Mahdûm-ı Âzam, 1461-1542), doğrudan siyasî hâkimiyet düstûru ile sûfî şeyhlerini bir araya getirmeyi hedefleyerek hükümdarlar ve sûfîler arasında siyasî ilişkiler teorisi geliştirmiştir.
Mahdûm-ı Âzam’ın 1542 yılında vefat etmesinin ardından iki oğlu olan Hoca Kelân Muhammed Emîn (ö. 1596) ve İshak Hoca (ö. 1572-73) arasında yaşanan ihtilâf neticesinde Nakşibendî-Kâsânî tarikatı ikiye bölünmüştür: Hoca Kelân’ın sâliklerine “Işkiyye” veya “Aktağlık”, İshak Hoca sâliklerine ise “İshakiye” veya “Karatağlık” adı verilmiştir. Aktağlık Hocaları’nın merkezi Kaşgar iken, Karatağlık Hocaları’nın merkezi Yarkend olup yetkilerini genişletmek sûretiyle kukla yerel hükümdarlarla birlikte bir dizi şehir devletini yönetmişlerdir.
Aktağlık Hocaları’ndan daha sonraki yıllarda ‘Velî Hükümdar’ unvanını kazanan Âfâk Hoca, manevî rütbesiyle yetinmeyip Cungar Hükümdarı Galdan’ın yardımlarıyla Kaşgar’ı ve Yarkend’i zapt ederek bütün Altışehir tahtına han olarak tayin edilmiştir.
Bu makalede Hocalar Devri’ne dair genel bilgiler verildikten sonra Âfâk Hoca’nın tezkiresindeki hayat hikayesinin yanı sıra onun antinomiyanist eğilimler sergileyen müridi ve aynı zamanda Çağatay edebiyatının önemli bir temsilcisi olarak bilinen Babarahîm Meşreb’in Menâkıbnâmesi’ndeki Âfâk Hoca tanıtılmaya çalışılmıştır.
As a result of the loss of its political power in the last 77 years of the Saîdiyya Khanate (1465-1759), which ruled in the lands of East Turkestan, the period called ‘The Era of Khojas’ began. Thus, in the territory of the Saîdiyya Khanate, the governance passed into the hands of the khojas in the period that would last until the first Chinese occupation in 1755, after the Zunghars captured the city of Yarkand.
Khoja Ahmad Kâsânî (Mahdûm-i Âzam, 1461-1542), who formed the Naqshbandiyya-Kâsâniyya branch, which was the most influential order in eastern Turkestan, aimed to bring together the Sufi sheikhs with the motto of direct political domination and he developed a theory of political relations between rulers and Sufis.
After the death of Mahdûm-i Âzam in 1542, the Naqshbandiyya-Kâsâniyya split into two branch as a result of the conflict between his two sons, Khoja Kalân Muhammad Amin (d. 1596) and Ishâq Hodja (d. 1572-73): The followers of Khoja Kalân were called “Ishqiyya” or “Aktaglik,” and the followers of Ishaq Khoja were called “Ishaqiyya” or “Karataglik.” The center of the Aktaglik Khojas was Kashgar, while the center of Karataglik Khojas was Yarkand, and they ruled a number of city-states with puppet-khan local rulers by expanding their powers.
Âfâk Khoja, who became the “Saint King” of Aktaglik Khojas, was not contented with his spiritual rank and was appointed as khan to the whole “Six Cities” (Altishahr) throne after he captured Kashgar and Yarkand with the help of Zunghar Ruler Galdan.
In this article, after giving general information about the ‘The Era of Khojas,’ besides the life story of Âfâk Khoja in his tazkira, Âfâk Khoja has been tried to be introduced by Babarahîm Mashrab Menâkıbnâme, who is Âfâk Khoja’s disciple who exhibits antinomianist tendencies and is also known as an important representative of Chagatay literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies, Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 4 |