Research Article
BibTex RIS Cite

Key Actors of Global Media Formats

Year 2014, Volume: 17 (2) Issue: 34, 100 - 124, 01.12.2014

Abstract

Media is one of the many sectors where the economic and cultural reflections of globalisation are displayed. Discussions on the media and globalisation have many dimensions such as multinational corporations, international mergers and acquisitions and cultural hegemony. Television formats are included in these discussions as they are globally circulated and, therefore, directly related to globalisation of the media. Following the 1980’s, global dissemination of the media formats has increased with the impact of neoliberal policies and the changes in television broadcasting. Especially, from the 2000s onwards, these formats have become dominant in television broadcasting all around the World. By focusing on the global television formats, this study describes the historical development of the television formats, the main actors in the sector, advantages and disadvantages of these formats and the place of the global media formats in the global media industry. The formats are evaluated in terms of global and local culture and the relationship between the global formats and local culture is addressed through the concept of “hybridisation”.

Küresel Medya Formatlarının Temel Aktörleri

Year 2014, Volume: 17 (2) Issue: 34, 100 - 124, 01.12.2014

Abstract

Medya, küreselleşmenin ekonomik ve kültürel yansımalarının görüldüğü pek çok alandan biridir. Medyadaki birleşmeler ve uluslararası anlaşmaları kapsayan televizyon formatları çok uluslu holdingler, uluslararası ortaklık ve birleşmeler, kültürel hegemonya gibi farklı boyutlarda ele alınan medya ve küreselleşme tartışmalarına dâhil olmaktadır. Küresel medya formatlarının dünyadaki yayılımı liberal politikaların etkisi ve televizyon yayıncılığının değişimi ile beraber 1980’ler sonrası artmış, 2000’lerle beraber birçok ülkenin televizyon yayıncılığında egemen konuma gelmiştir. Bu bağlamda çalışmada küresel televizyon formatlarına odaklanılarak, küresel televizyon formatlarının tarihsel gelişimiyle beraber format alanındaki temel aktörler betimlenmiş, formatların avantaj ve dezavantajları belirtilmiş ve küresel medya formatlarının küresel medya endüstrisi içindeki yeri açıklanmış; formatlar küresel ve yerel kültür açısından değerlendirilerek küresel formatların yerelle kurduğu ilişki melezleşme üzerinden ele alınmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies, Radio-Television, Cultural Studies
Journal Section Research Article
Authors

Eda Çetinkaya

Publication Date December 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 17 (2) Issue: 34

Cite

APA Çetinkaya, E. (2014). Küresel Medya Formatlarının Temel Aktörleri. Kültür Ve İletişim, 17 (2)(34), 100-124.