In this article I seperate the international news market as three periods and assess the CNN, CNN lnternational, which has impressed on the third period, from the standpoint of the
international communication market. The CNN lnternational emerged as the unique news
source in international journalism in 1990s. European supra-national television channels were
set up as alternatives to the CNN lnternational. In this article I claim that the CNN
lnternational's claim of being universal and global is the difference between the European
supra-national television channels and the CNN lnternational. In this study I am trying to find
out and examine the globality and universality aim/claim of the CNN lnternational
Bu yazıda üç döneme ayırdığımız uluslararası haber piyasasında, 1980'li yıllardan itibaren
biçimlenen üçüncü döneme damgasını vuran CNN-CNN lnternational'i iletişim piyasasındaki
konumu açısından ele almaktayız. 1990'lı yılların uluslararası haberciliğinde tek referans olarak
ortaya çıkan CNN lnternatlonal'e alternatif olarak kurulan Avrupalı uluslararası televizyon
kanalları ile CNN lnternational arasındaki farkın, sonuncusunun evrensel ve küresel bir yayın
kuruluşu olma iddiasında yattığını ileri sürdüğümüz bu yazıda, bu evrensellik ve küresellik
amacını-iddiasını bir yandan serimlemeye diğer yandan sorgulamaya çalışıyoruz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Etik, Kadın Araştırmaları, Halkla İlişkiler |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 8 (1) Sayı: 15 |