POST-TRUTH İÇERİKLER VE PAYLAŞILMA MOTİVASYONLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME
Year 2019,
Volume: 27 Issue: 4, 158 - 169, 30.12.2019
Simge Aksu
,
Selçuk Çetin
Abstract
Bilginin yayılmasında ve küreselleşmesinde öncü olan yeni medya araçlarının bir dezavantajı
ise yalan haberlerin ‘fake news’ yayılmasına ortam hazırlamasıdır. Halkla ilişkiler uygulayıcıları
açısından bakıldığında internetin ve sosyal medyanın hedef kitleler ile iletişim kurmada ve bu
ilişkileri geliştirmede sağladığı faydaların yayında yalan haberlerin yayılması sürecinde de
kurumlara ciddi zararlar verdiği noktasında sayısız örnek mevcuttur. Peki, bireyler gerçek ile
yalan haberi nasıl ayırt etmektedir? Bir içeriğe ya da habere güven duymalarını etkileyen
faktörler nelerdir? Bireylerin sosyal medya içerik paylaşma motivasyonları nedir? Bu gibi
sorulara yanıt aranılan bu araştırmada elde edilen veriler ile halkla ilişkiler uygulayıcılarına,
markalara ve literatüre katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Elde edilen veriler ile bireylerin
algılarına yönelik bir fikir elde edilmesi araştırmanın genel amacıdır.
References
- Alikılıç, Ö., Onat, F. (2007). “Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kurumsal Bloglar”. Journal of
Yasar University. 8(2) 899-927.
- Akdağ, M. (2005). “Halkla İlişkiler ve Kriz Yönetimi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü. 14, 1-20.
- Bogers, T., R. Wernersen, (2014). “How Social are Social New Sites? Exploring the
Motivations for Using Reddit.com,” Proc, iConference, 329-344.
- Çapraz, Y. C. (2018). “Sosyal Medya Uygulamalarında Yok Olan Mesaj/Veri Kavramı ve
Gençlerin Kullanım Motivasyonları”. İletişim 29 (Aralık) DOI: 10.16878/gsuilet.500955.
- Hallikainen, P., (2015). “Why People Use Social Media Platforms: Exploring the Motivations
and Consequences of Use”, Lecture Notes in Information Systems and Organizations,
5, 9-17.
- Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2015). “Sosyal Bilimlerde Araştırma
Yöntemleri: SPSS Uygulamalı”. (8. Baskı). İstanbul: Sakarya Yayıncılık.
- Gonza´lez-Herrero, A.G., Smith, S. (2008). Crisis Communications Management on the Web:
How Internet-Based Technologies are Changing the Way Public Relations
Professionals Handle Business Crises. Journal of Contingencies and Crisis
Management, 16 (3).
- Hearit, K.M. (1999), ‘Newsgroups, Activist Publics, and Corporate Apologia: The Case of Intel
and its Pentium Chip’,25 (3), s. 291–308.
- Hovland, C. I., Janis, I. L., & Kelley, H. (1959). “Communication and persuasion. Psychological
studies of opinion change”. (3rd ed.). New Haven, CT: Yale University Press.
- Jabal, R. F. (8 Temmuz 2018). “PR in the era of post-truth”. Bussiness Mirror.
https://businessmirror.com.ph/2018/07/08/pr-in-the-era-of-post-truth/ (Erişim Tarihi: 15
Şubat 2019).
- Karagöz, K. (2018). “The Future of Media in Post-Truth Age”. TRT Akademi, 3(6), ISSN 2149-
9446.
- Kohring, M., Matthes, J. (2007). “Trust in News Media Development and Validation of a
Multidimensional Scale”. Communication Research. 34(2), 231-252.
- Köksal, Y., Özdemir, Ş. (2013). “Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma
Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi
ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 18(1), 323-337.
- Okay, A. (2002). “Kriz Yönetimi ve Halkla İlişkiler”. İletişim Fakültesi Dergisi. 2(12).
http://dergipark.gov.tr/download/article-file/212616 (Erişim Tarihi: 15 Şubat 2019)
- Özgen, E. (2011). “Halkla İlişkiler ve Yeni Medyanın İşaret Ettiği Sorunlar Üzerine Bir
Tartışma”.http://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/Ebru%20O%C
C%88ZGEN.pdf. Erişim Tarihi: (13 Şubat 2019).
- Perry, D.C., Taylor, M. and Doerfel, M.L. (2003). “Internet Based Communication in Crisis
Management”. Management Communication Quarterly, 17(2), 206–232.
- Şener, N.K. (2018). “Hakikat Sonrası Çağda Haber Organizasyonlarının İtibarını “Haber”Le
Korumak”. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi. 1(1), 55 – 69.
- Şimşek, G. (2013). “Kişisel Mecralarda Reklam Yayını: Kişilerin Sosyal Medyada Reklam
Paylaşım Motivasyonları”. Akademik İncelemeler Dergisi. 8(3), 213-239).
- Şimşek, V. (2018 Bahar/Spring). Post-Truth ve Yeni Medya: Sosyal Medya Grupları Üzerinden
Bir İnceleme. Global Media Journal TR Edition, 8 (16).
- Taprial, V., & Priya, K. (2012). Understanding Social Media. Bookboon (Vol.
1). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.
- Van Vark, C. (2004, March 4). ‘Online PR: Your Reputation is Online’, Revolution, Volume 42.
http://www.brandrepublic.com/News/204318/ONLINE-PR-reputation-online/ Erişim
Tarihi: [13.01.2019].
- West, M.B. (2003). ‘Crisis Management’s Real-Time Frontier: Using New Technology to
Secure Critical Data’, Public Relations Strategist, 9 (3), s. 30.
- World Of The Year (2017). Erişim adresi: https://en.oxforddictionaries.com/word-of-theyear/
word-of-the-year-201
- Zhao, D., M.B. Rosson, (2009). “How and Why People Twitter: The Role that micro-blogging
Plays in Information Communication at Work”, Proc, ACM 2009, International
Conference of Supporting Group Work, Sanibel Island, 243-252.
Year 2019,
Volume: 27 Issue: 4, 158 - 169, 30.12.2019
Simge Aksu
,
Selçuk Çetin
References
- Alikılıç, Ö., Onat, F. (2007). “Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kurumsal Bloglar”. Journal of
Yasar University. 8(2) 899-927.
- Akdağ, M. (2005). “Halkla İlişkiler ve Kriz Yönetimi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü. 14, 1-20.
- Bogers, T., R. Wernersen, (2014). “How Social are Social New Sites? Exploring the
Motivations for Using Reddit.com,” Proc, iConference, 329-344.
- Çapraz, Y. C. (2018). “Sosyal Medya Uygulamalarında Yok Olan Mesaj/Veri Kavramı ve
Gençlerin Kullanım Motivasyonları”. İletişim 29 (Aralık) DOI: 10.16878/gsuilet.500955.
- Hallikainen, P., (2015). “Why People Use Social Media Platforms: Exploring the Motivations
and Consequences of Use”, Lecture Notes in Information Systems and Organizations,
5, 9-17.
- Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2015). “Sosyal Bilimlerde Araştırma
Yöntemleri: SPSS Uygulamalı”. (8. Baskı). İstanbul: Sakarya Yayıncılık.
- Gonza´lez-Herrero, A.G., Smith, S. (2008). Crisis Communications Management on the Web:
How Internet-Based Technologies are Changing the Way Public Relations
Professionals Handle Business Crises. Journal of Contingencies and Crisis
Management, 16 (3).
- Hearit, K.M. (1999), ‘Newsgroups, Activist Publics, and Corporate Apologia: The Case of Intel
and its Pentium Chip’,25 (3), s. 291–308.
- Hovland, C. I., Janis, I. L., & Kelley, H. (1959). “Communication and persuasion. Psychological
studies of opinion change”. (3rd ed.). New Haven, CT: Yale University Press.
- Jabal, R. F. (8 Temmuz 2018). “PR in the era of post-truth”. Bussiness Mirror.
https://businessmirror.com.ph/2018/07/08/pr-in-the-era-of-post-truth/ (Erişim Tarihi: 15
Şubat 2019).
- Karagöz, K. (2018). “The Future of Media in Post-Truth Age”. TRT Akademi, 3(6), ISSN 2149-
9446.
- Kohring, M., Matthes, J. (2007). “Trust in News Media Development and Validation of a
Multidimensional Scale”. Communication Research. 34(2), 231-252.
- Köksal, Y., Özdemir, Ş. (2013). “Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma
Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi
ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 18(1), 323-337.
- Okay, A. (2002). “Kriz Yönetimi ve Halkla İlişkiler”. İletişim Fakültesi Dergisi. 2(12).
http://dergipark.gov.tr/download/article-file/212616 (Erişim Tarihi: 15 Şubat 2019)
- Özgen, E. (2011). “Halkla İlişkiler ve Yeni Medyanın İşaret Ettiği Sorunlar Üzerine Bir
Tartışma”.http://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/Ebru%20O%C
C%88ZGEN.pdf. Erişim Tarihi: (13 Şubat 2019).
- Perry, D.C., Taylor, M. and Doerfel, M.L. (2003). “Internet Based Communication in Crisis
Management”. Management Communication Quarterly, 17(2), 206–232.
- Şener, N.K. (2018). “Hakikat Sonrası Çağda Haber Organizasyonlarının İtibarını “Haber”Le
Korumak”. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi. 1(1), 55 – 69.
- Şimşek, G. (2013). “Kişisel Mecralarda Reklam Yayını: Kişilerin Sosyal Medyada Reklam
Paylaşım Motivasyonları”. Akademik İncelemeler Dergisi. 8(3), 213-239).
- Şimşek, V. (2018 Bahar/Spring). Post-Truth ve Yeni Medya: Sosyal Medya Grupları Üzerinden
Bir İnceleme. Global Media Journal TR Edition, 8 (16).
- Taprial, V., & Priya, K. (2012). Understanding Social Media. Bookboon (Vol.
1). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.
- Van Vark, C. (2004, March 4). ‘Online PR: Your Reputation is Online’, Revolution, Volume 42.
http://www.brandrepublic.com/News/204318/ONLINE-PR-reputation-online/ Erişim
Tarihi: [13.01.2019].
- West, M.B. (2003). ‘Crisis Management’s Real-Time Frontier: Using New Technology to
Secure Critical Data’, Public Relations Strategist, 9 (3), s. 30.
- World Of The Year (2017). Erişim adresi: https://en.oxforddictionaries.com/word-of-theyear/
word-of-the-year-201
- Zhao, D., M.B. Rosson, (2009). “How and Why People Twitter: The Role that micro-blogging
Plays in Information Communication at Work”, Proc, ACM 2009, International
Conference of Supporting Group Work, Sanibel Island, 243-252.