BibTex RIS Cite

EGİTİM AMAÇLI YAZILI İLETİLERİN TASARIMI

Year 2000, Volume: 17 Issue: 1, 202 - 214, 01.01.2000

Abstract

Eğitsel süreçlerde kullanılan materyallerin çoğunda yazılı iletiler ağırlıklıdır ve bu iletilerin tasarımlanmasında uyulması gereken bazı kurallar vardır. Sözkonusu kurallara dayalı olarak geliştirilen materyaller, öğretim sırasında sunulan iletilerin etkisini artırmakta ya da öğrenmeyi kolaylaştırmaktadır. Eğitim amaçlı yazılı iletilerin tasarımlanmasında dikkate alınması gereken önemli noktalar arasında sayfa boyutları, sütun genişliği, kenar boşlukları, yazı büyüklüğü, yazı fontu, yazı stilleri, büyük harf kullanımı, renk seçimi, başlıklar, metin hizalama, satır aralıkları, paragraf-cümle-sözcük uzunluğu ve metin içindeki görsel ögelerin konumu sayılabilir. Bu değişkenlere ilişkin açıklama ya da öneriler, olabildiğince, araştırma bulgularıyla desteklenerek sunulmuştur.

References

  • Armbruster, B. B. & Anderson, T. H. (1989). Leaming from textbooks. In M. Eraut, (Ed.), The international encyc10pediaof educational technology. Oxford, England: Pergamon.
  • Gropper, G. L. (1991). Text displays: Analysis and systematic design. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications. Hartley, J. (1985). Designing instructional text. (2nd ed.). New York: Nicholls.
  • Jonassen,D. H. Ed. (1996). Handbook ofresearch for educational communications and technology. New York: MacMillan.
  • Levie, W. H. & Lentz, R. (1982). Effects oftext illustrations: A rieview of research. Educational Communication and Technology Journal, 30(4).
  • Publication manual ofAmerican Psychological Association (1995). (4th ed.) Washington: APA.
  • Rowntree, D. (1992). Teaching through self-instruction: How to develop open leaming materials. New York: Nichols.
  • Schwier, A. R. & Misanchuk, E. R. (1993). Interactive multimedia instruction. New Jersey: Englewood Cliffs.
  • Şimşek, A. (1999). Eğitsel ileti tasarımı ders notları. Anadolu Üniversitesi, iletişim Bilimleri Fakültesi Eğitim iletişimi ve Planlaması Yüksek Lisans Programı.
  • Whilhite, s.e. (1989). Headings as memory facilitators: The importance ofprior knowledge. Journal ofEducational Psychology, ll. 115-117

EGİTİM AMAÇLI YAZILI İLETİLERİN TASARIMI

Year 2000, Volume: 17 Issue: 1, 202 - 214, 01.01.2000

Abstract

References

  • Armbruster, B. B. & Anderson, T. H. (1989). Leaming from textbooks. In M. Eraut, (Ed.), The international encyc10pediaof educational technology. Oxford, England: Pergamon.
  • Gropper, G. L. (1991). Text displays: Analysis and systematic design. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications. Hartley, J. (1985). Designing instructional text. (2nd ed.). New York: Nicholls.
  • Jonassen,D. H. Ed. (1996). Handbook ofresearch for educational communications and technology. New York: MacMillan.
  • Levie, W. H. & Lentz, R. (1982). Effects oftext illustrations: A rieview of research. Educational Communication and Technology Journal, 30(4).
  • Publication manual ofAmerican Psychological Association (1995). (4th ed.) Washington: APA.
  • Rowntree, D. (1992). Teaching through self-instruction: How to develop open leaming materials. New York: Nichols.
  • Schwier, A. R. & Misanchuk, E. R. (1993). Interactive multimedia instruction. New Jersey: Englewood Cliffs.
  • Şimşek, A. (1999). Eğitsel ileti tasarımı ders notları. Anadolu Üniversitesi, iletişim Bilimleri Fakültesi Eğitim iletişimi ve Planlaması Yüksek Lisans Programı.
  • Whilhite, s.e. (1989). Headings as memory facilitators: The importance ofprior knowledge. Journal ofEducational Psychology, ll. 115-117
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Figen Ünal This is me

Ali Şimşek This is me

Publication Date January 1, 2000
Published in Issue Year 2000 Volume: 17 Issue: 1

Cite

APA Ünal, F., & Şimşek, A. (2000). EGİTİM AMAÇLI YAZILI İLETİLERİN TASARIMI. Kurgu, 17(1), 202-214.