Bu çalışmada amaç, küreselleşmenin bir oluşum süreci olarak etkililiğini sürdürdüğü varsayımıyla, dünya toplumlarının kültürlerinde ve bu kültürler içinde yer alan kimliklerde meydana gelen değişmeleri, modernleşme kuramı içinde iletişim ve gelişme perspektifi ile incelemektir. Araştırma konusu olarak, küreselleşme, küreselleşmenin dinamikleri ve küresel iletişim süreci ve bu sürecin ulus kültürlere ve ulus kültürleri oluşturan alt kültürlere olan etkisi temelinde kollektif ve bireysel kimlikler ele alınmaktadır. Tüm toplumlarda devam etmekte olan endüstrileşme ve kapitalistleşme süreçleri bu toplumların birbiriyle daha yoğun iletişime girmelerini sağlamaktadır. Böylece bir yandan endüstrileşme, diğer yandan kapitalistleşme toplumların kültürleri üzerinde değişme yönünde etkili olmaktadır. 199ü'lı yıllardan itibaren kapitalizmin geldiği "çok ulusluluk" dönemi, küreselleşme sürecinde önemli bir etkendir. Uluslararası iletişim endüstrileri ile birlikte , kültürleri zaman ve mekan olarak yerlerinden çıkarmakta-bozmakta ve yamalı hale getirmektedir. Böylece kültürel kimliklerde de bir takım "ara oluşumlar", "melez" yapılanmalar ortaya çıkmaktadır. Sonuç olarak toplumlarda; a.Müşteri kimliği b.Ulus kültürler içindeki alt kültürlere ait kimliklerde canlanma, c.İletişim endüstrilerinin yaygınlaştırdığı postmodern değerlerin, mikro uluscu, etnik dinşel kimlikleri önemli hale getirdiği görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 1999 |
Published in Issue | Year 1999 Volume: 16 Issue: 1 |