Artan rekabet koşullarında markalar ürün ya da hizmetlerini benzerlerinden ayırmak için farklı stratejiler kullanma yollarını tercih etmektedir. Özellikle son yıllarda mecraya göre değişen görsel, görsel-işitsel olarak hazırlanan ürün tanıtım ya da imaj yapılandırma amaçlı ortaya konan reklamlarda tüketicinin dikkatini çekmek, tüketiciyi ürünü satın almaya ikna etmek amacıyla hikaye anlatımı yönteminin tercih edildiği görülmektedir. Hikaye anlatımı ile kaynağın yaratmış olduğu içerik alıcılara iletilecek birer mesaj olarak kavranmakta reklam mesaj aktarımında aracı olmaktan çıkıp mesaja maruz kalan kişiyi anlatıdaki akışın içine çekmektedir. Böylece markalar hedef kitlelerine hazırladıkları hikayeler aracılığı ile ürün ya da hizmetlerini, bunların diğer ürün ve hizmetlerden farkını, neden tercih edilmesi gerektiğini, tüketicinin o ürün ve hizmetle uyumunu, ürünün kullanımı sonrasında elde edilecek faydayı iletme olanağı bulmaktadır. Çalışmanın amacı faydacı-akılcı reklam stratejileri kapsamında anlatı yönteminin nasıl kullanıldığını ortaya koymaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi olan anlatı yöntemi kullanılmıştır. Kozmetik ve kişisel bakım markası L’oreal’in ürün tanıtımı amacıyla sosyal paylaşım sitesi Facebook ve YouTube tabanlı markanın sanal ağ topluluklarında “gerçekuyum” etiketiyle hashdag başarılı ve popüler ürün kullanıcılarının ürünün kullanım gerekçelerinin anlatıldığı 10 video incelenmiştir. Anlatılar zamansallık, nedensellik, ahenk, uygunluk düzeylerine göre yapısal ve tematik olarak analiz edilmiştir. Zamansal sıralamanın gözetildiği anlatılarda anlatılan hikayelerin kendi içi ve birbiri arasında ahengin olduğu görülmektedir. Böylece anlatılar ile ürünün kullanımı sonucunda elde edilen faydalar doğrudan gösterilmek yerine hikayeler aracılığı ile dolaylı olarak verilmektedir. Tüketiciye ürünü satın alması için mantıklı gerekçeler anlatı tekniği ile sunularak, tüketici ikna edilmeye çalışılmaktadır. Anahtar kelimeler: Reklam stratejisi, hikaye anlatımı, anlatı yöntemi, L’oreal
In an environment of relentless competition, brands choose different strategies to differentiate their products or services from similar offerings in the market. In recent years, storytelling emerged as a new strategy to attract the attention of the consumers or convince them to purchase a certain product in visual or audio-visual advertisements designed for product promotion or image building purposes. Through use of storytelling, the content created by the source is perceived as a message by the intended audiences. Thus, brands get the opportunity to reach out to their target audiences by creating unique stories to set their products or services apart from their competitors, to demonstrate why their products or services should be preferred, to communicate the benefits of using their product and to show the matching between the attributes of the product and consumer’s needs. The aim of the study was to show how storytelling is used as a pragmatic-rational advertising strategy. Narrative method, a qualitative research method, was used for the study. Ten videos created by L’Oreal, a cosmetic and personal care brand, for promotional purposes and shared by the hashtag “truematch” in Facebook and Youtube virtual brand communities that feature popular and successful people narrating the reasons why they use the company’s products were examined. Narrations were analyzed thematically and structurally in terms of chronology, causality, harmony and suitability. Harmony was observed between stories delivered through narrations where a temporal sequence was present. Therefore, instead of directly showing the benefits gained by using the product, they are conveyed indirectly through stories. Reasonable rationales are delivered in a narrative format to the targeted consumers with the aim to persuade them into buying the product
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 3 |