Son otuz yılda yükselişe geçen video oyun çalışmalarına bakıldığında, alanda akademik olarak geniş bir çeşitlilik göze çarpmaktadır. Ne var ki, bu geniş ilginin yanında oyuncu merkezli ve kullanıcı deneyimi odaklı çözümlemelerin yetersizliği dikkat çekmektedir. Öte yandan son yıllarda bu tablonun değişmeye başladığını ifade etmek olanaklıdır. Video oyun çalışmaları içerisinde kullanıcıyı merkeze alan çalışmaların sayısı giderek artmaktadır. Farklı disiplinlerden beslenen kullanıcı deneyimi araştırmaları, video oyun çalışmalarında yükselen bir eğriyi temsil eder hale gelmiştir. Kuşkusuz bunda video oyun endüstrisinin öncülüğü önemli rol oynamaktadır. Kullanıcı deneyimlerine yönelik akademik ve sektörel ilginin artışı sonucu kullanıcı deneyimlerine ilişkin çok sayıda model, kavram ve çerçevenin geliştirilmesine neden olmuştur. Çalışmanın konusunu söz konusu model, konsept ve çerçevelerin betimlenmesi oluşturmaktadır. Literatür taraması ile video oyunlarda kullanıcı deneyimleri çalışmalarının betimlendiği çalışmada, oyuncu-merkezli ve kullanıcı deneyimine odaklanan yaklaşımlar özetlenmiş ve video oyun çalışmalarının geleceği adına sunduğu olanaklar değerlendirilmiştir.
When it is considered that the number of the video game studies increased in the last three decades, it is observed that there is a wide academic diversity in the field. However, in addition to this broad interest, the lack of player-centric and user experience-focused solutions is notable. On the other hand, it is possible to say that this situation has started to change in recent years. The number of studies that consider the user as the center in video games is increasing. Studies conducted on user experience driven by different disciplines has become a rising trend in video game studies. No doubt, the pioneering role of the video games industry plays an important role in this. Increasing academic and sectoral interest in user experiences has led to the development of numerous models, concepts and frameworks for user experiences. The subject matter of the present study consisted of the description of the model, concepts and frameworks in question. With the literature review, the studies conducted on user experiences in video games were analyzed in the present study, the approaches focused on the player-centered and on user experience were summarized, and the possibilities claimed for the future of video games were evaluated
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 3 |