BibTex RIS Cite

YENİ MEDYA VE SKANDALLARIN GÖLGESİNDE SİYASET YAPMAK

Year 2018, Volume: 26 Issue: 3, 329 - 341, 01.10.2018

Abstract

Günümüzde geleneksel ve yeni medya teknolojileri, siyasetin en belirleyici unsurlarıdır. Kitle iletişim araçları, seçim zamanlarında siyasi aktörler arasında müsabakaya dönüşen süreci önemli şekilde etkilemekle kalmaz, normal dönemlerde de, siyasete ve kurumlara olan güvenin tesis edilmesi amacıyla egemen siyasi aktörlerce sıklıkla kullanılır. Fakat özellikle kitlesel öz iletişimin yeni medya gelişmesiyle, siyasetin seyri değişmiş ve çok sayıda insan politik alana doğrudan etkileşim yoluyla dâhil olabilme imkânı bulmuştur. Yeni medyanın etkileşim mevziisini genişletmesi, siyasi aktörlerin her türlü eylemlerinin yeni iletişimin odağı haline gelmesini sağlamıştır. Tüm bunlarla beraber, tarihi bakımından oldukça eskilere dayanan ve

References

  • Akça, G. ve Başer, D. (2011). “Karanlığın Yok Oluşu” Gelişen Teknolojinin Gizlilik ve Mahremiyet Üzerindeki Etkileri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 26, (4). s. 19-42.
  • Baudrillard, J. (1991), “Sessiz Yığınların Gölgesinde ya da Toplumsalın Sonu”, O. Anadır (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Blankenburg, E. ve diğerleri (1989). Political Scandal and Corruption Issues in West Germany. İçinde, Political Corruption. A. Heidenheimer (Der.). s. 913-932. London: Transaction Publishers.
  • Castells, M. (2016), “İletişim Gücü”, E. Kılıç (Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Doğu, B. ve diğerleri (2014). Milliyetçi Hareket Partisi’nin Alternatif Mecra Arayışında 2011 Genel Seçimleri ve Twitter Kullanımı. Global Media Jurnal. 4 (8). s. 96-124
  • Güreşçi, M. (2013). Türk Medyasında Propaganda Örneği: Deniz Baykal Kaset Skandalı. İçinde, I. Uluslararası Medya Çalışmaları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Antalya.
  • Markovits, A. ve Silverstein, M. (1988). Power and Process in Liberal Democracies. s. 1-14. New York: Holmes &Meier Publishers.
  • McCombus ve diğerleri (1991), “Contemporary Public Opinion İssue and News”, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Negrine, R. M. (1996), “The Communication of Politics”, London: Sage Publications.
  • Newman, B. I. (1999), “The Mass Marketing of Politics”, London: Sage Publications.
  • Nimmo, D. (1970), “The Political Persuaders”, New Jersey: Prentice Hall.
  • Orhon, G. (2007). Türk Basınında Sivil Toplum: Sürekli Aydınlık İçin Bir Dakika Karanlık Eylemleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sartori, G. (2004), “Görmenin İktidarı” B. Ulusoğlu ve G. Batuş (Çev.). İstanbul: Karakutu Yayınları.
  • Sherman, L. W. (1989). The Mobilisation of Scandal. İçinde, Political Co rruption. A. Heidenheimer (Der.). s. 887-911. London: Transaction Publishers.
  • Thompson, J. B. (2000). Political Scandal: Power and Visibility in the Media Age. Cambridge: Polity Press.
  • Yerasimos, S. (2001), “Sivil Toplum Avrupa ve Türkiye”, S. Yerasimos ve diğerleri (Ed.). içinde, “Türkiye’de Sivil Toplum ve Milliyetçilik”. İstanbul: İletişim Yayınları.

NEW MEDIA AND DOING POLITICS IN THE SHADOW OF SCANDALS

Year 2018, Volume: 26 Issue: 3, 329 - 341, 01.10.2018

Abstract

Traditional and new media technologies are the most decisive elements of politics in our days. The mass media does not only significantly affect the process of turning into a competition between political actors at election times, but is also frequently used by sovereign political actors in order to establish confidence in politics and institutions in normal times. However, with the development of mass self communication new media in particular, the course of politics has changed and a large number of people have found hance to participate in direct interaction with the political arena. The expansion in the interaction site of the new media have made it all kind of actions by political actors become the focus of new communication. Besides all these, the prominence of the concept of "scandal", which dates back in history and which is often determinant in politics, has increased in importance. The subject of this study is related to the function and consequences of the polics of scandal in the network society. Because there is a huge literature on this subject, sample has been limited to the scandals circulated through internet within the last decades in Turkey and their results. In this context, the tapes regarding former CHP leader Deniz Baykal and some politicians from MHP are considered

References

  • Akça, G. ve Başer, D. (2011). “Karanlığın Yok Oluşu” Gelişen Teknolojinin Gizlilik ve Mahremiyet Üzerindeki Etkileri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 26, (4). s. 19-42.
  • Baudrillard, J. (1991), “Sessiz Yığınların Gölgesinde ya da Toplumsalın Sonu”, O. Anadır (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Blankenburg, E. ve diğerleri (1989). Political Scandal and Corruption Issues in West Germany. İçinde, Political Corruption. A. Heidenheimer (Der.). s. 913-932. London: Transaction Publishers.
  • Castells, M. (2016), “İletişim Gücü”, E. Kılıç (Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Doğu, B. ve diğerleri (2014). Milliyetçi Hareket Partisi’nin Alternatif Mecra Arayışında 2011 Genel Seçimleri ve Twitter Kullanımı. Global Media Jurnal. 4 (8). s. 96-124
  • Güreşçi, M. (2013). Türk Medyasında Propaganda Örneği: Deniz Baykal Kaset Skandalı. İçinde, I. Uluslararası Medya Çalışmaları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Antalya.
  • Markovits, A. ve Silverstein, M. (1988). Power and Process in Liberal Democracies. s. 1-14. New York: Holmes &Meier Publishers.
  • McCombus ve diğerleri (1991), “Contemporary Public Opinion İssue and News”, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Negrine, R. M. (1996), “The Communication of Politics”, London: Sage Publications.
  • Newman, B. I. (1999), “The Mass Marketing of Politics”, London: Sage Publications.
  • Nimmo, D. (1970), “The Political Persuaders”, New Jersey: Prentice Hall.
  • Orhon, G. (2007). Türk Basınında Sivil Toplum: Sürekli Aydınlık İçin Bir Dakika Karanlık Eylemleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sartori, G. (2004), “Görmenin İktidarı” B. Ulusoğlu ve G. Batuş (Çev.). İstanbul: Karakutu Yayınları.
  • Sherman, L. W. (1989). The Mobilisation of Scandal. İçinde, Political Co rruption. A. Heidenheimer (Der.). s. 887-911. London: Transaction Publishers.
  • Thompson, J. B. (2000). Political Scandal: Power and Visibility in the Media Age. Cambridge: Polity Press.
  • Yerasimos, S. (2001), “Sivil Toplum Avrupa ve Türkiye”, S. Yerasimos ve diğerleri (Ed.). içinde, “Türkiye’de Sivil Toplum ve Milliyetçilik”. İstanbul: İletişim Yayınları.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Fiğan This is me

Publication Date October 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 26 Issue: 3

Cite

APA Fiğan, M. (2018). YENİ MEDYA VE SKANDALLARIN GÖLGESİNDE SİYASET YAPMAK. Kurgu, 26(3), 329-341.