BibTex RIS Cite

ÇEVRİMİÇİ BASIN ODASI UYGULAMA FARKLILIKLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME: OTOMOTİV SEKTÖRÜ ÖRNEĞİ

Year 2018, Volume: 26 Issue: 2, 24 - 38, 01.06.2018

Abstract

Dünya otomotiv sektörü küresel ekonomide büyük bir paya sahiptir. Bu ekonomi içerisinde kurumsal firmalar faaliyet göstermekle birlikte küresel anlamda bir pazar konumunda faaliyet göstermektedirler. Giderek büyüyen otomotiv sektörü, gelişen teknoloji, değişen tüketici ihtiyaçları doğrultusunda ve kurumsallaşma bağlamında birçok yeniliği bünyesinde barındırması gerekmektedir. Bu gereklilik üretim yapan menşei ülke anlamında aynı zamanda yedek parça temini sağlayan ya da satış üzerine odaklanan dış pazar ülkelerinde faaliyet gösteren firmalarda gerçekleştirilen halkla ilişkiler faaliyetlerinde temellenmektedir. Böylesi büyük bir pazarda faaliyet gösteren tüm firmalar için özellikle paydaşlarla iletişim konusunun büyük önem taşımaktadır. Bu bağlamda kurumsal web siteleri ve bu kurumsal web sitelerinde yürütülen iletişim faaliyetlerinin giderek önemi artmaktadır. Kurumsal web siteleri de günümüz medya çalışanları ve son tüketiciler için faaliyet gösteren firmalar adına ideal bir halkla ilişkiler ortamıdır. Bu çalışmada da Türkiye’de faaliyet gösteren küresel otomotiv firmalarının menşei ülke ve Türkiye’de web sitelerindeki çevrimiçi basın odaları uygulamalarının betimsel olarak karşılaştırılması içerik analizi yöntemi ile yapılmıştır. Menşei ülke otomotiv firmalarının Türkiye’deki firmalara göre basın odalarını daha etkin kullandıkları ve basın odalarında sosyal medya araçlarını daha etkin kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Aslan, E., ve Kuşçu, E. (2015). Çeviride Yapay Zekâ Uygulamaları. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (31), 63-77.
  • Callison, C. (2003). Media relations and the Internet: How Fortune 500 companywebsites assist journalists in news gathering. Public Relations Review, 29, 29-41.
  • Connell,J. (2004). Toddlers, tourism and Tobermory: Destination marketing issues and television-induced tourism. Tourism Management, 26(5), 763-776.
  • Dünya ve Türkiye Otomotiv Sektörü. (2013). ODD ve Tepav. http://www.odd.org.tr/folders/2837/categorial1docs/821/ic%20dokumanlar.pdf
  • Esrock, S. L., & Leichty, G. B. (1999). Corporate World Wide Web pages; serving the news media and other publics. Journalism and Mass Communication Quarterly, 76(3), 456- 467.
  • Gison, R. (2001). Election Campaigning on the WWW in the US and IK: A Comperative Analysis, Party Politics, 9 (1), 47-75.
  • Landis, J. Richard ve KOCH, Garry G. (1977). “The measurement of observer agreement for categorical data”, Biometrics. 33, 159-174.
  • Lombard, M., Snyder-Duch, J., & Bracken, C. C. (2010). Practical resources for assessing and reporting intercoder reliability in content analysis research projects.
  • http://matthewlombard.com/reliability/#How should researchers calculate intercoder reliability What software is available Momorella, S., & Woodall, I. (2005). Evolution at work: Survey shows the structure ofFortune 500 online newsrooms. Public Relations Tactics, 12(5), 27.
  • Nielsen Norman Group. (2001). PRsections of corporate sites. Retrieved from. http://www.nngroup.com/reports/ Pettigrew,J. E., & Reber, B. H. (2010). The new dynamic in corporate media relations: How Fortune 500 companies are usingvirtual press rooms to engage the press. Journal of Public Relations Research, 22(4), 404-428.
  • Reber, B. H., & Kim, J. K. (2006). How activist groups use websites in media relations: Evaluating online press rooms. Journal of Public Relations Research, 18(4), 313-333.
  • Seltzer, T., & Mitrook, M. A. (2007). The dialogic potential ofWeblogs in relationship building. Public Relations Review, 3, 7-9.
  • TEK Group. (2011). Online newsroom survey: Research report. http://www.tekgroup.com/onlinenewsroomsurvey/
  • TEK Group. (2012). Online newsroom survey: Research report. http://www.tekgroup.com/onlinenewsroomsurvey/
  • TEK Group. (2013). Online newsroom survey: Research report. http://www.tekgroup.com/onlinenewsroomsurvey/
  • TEK Group. (2016). Online newsroom survey: Research report. http://www.tekgroup.com/onlinenewsroomsurvey/
  • Turkish Yatırım. (2016). Otomotiv Sektörü Görünümü. http://www.turkishyatirim.com/tr/arastirma/arastirma_raporlari/sektor_raporlari
  • Türk, E. (2016). Sanal Basın Odalarının Kullanımı Üzerine Bir Araştırma: Fortuna 500 Türkiye Örneği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 50(1), 111-137.
  • Yeygel, S., Temel, A. (2006). İşletmelerin Kurumsal İmajlarının Hedef Kitlelere İletilmesinde Bir Araç Olarak Kurum Web Siteleri. II. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, 214-234. Kocaeli, 27-28 Nisan 2006.
  • Yoo, K.H, Kim, J. R. (2013. How U.S. State Tourism Offices Use Online Newsrooms and Social Media in Media Relations, Public Relation Review, 39 (2013). 534-541.

THE STUDY REGARDING DIFFERENCES IN THE APPLICATION OF ONLINE PRESS ROOMS: AN EXAMPLE OF AUTOMOTIVE SECTOR

Year 2018, Volume: 26 Issue: 2, 24 - 38, 01.06.2018

Abstract

The world automotive sector has a great economy. Within this economy, institutional firms operate in a global market position. The growing automotive sector needs to embrace m any innovations in the context of evolving technology, changing consumer needs and institutionalization. This requirement is based on public relations activities carried out in firms operating in foreign market countries that either provide spare parts in the sense of producing originating country or focus on sales. It is evident that communication with stakeholders is of great importance for all companies operating in such a large market. In this context, corporate web sites and communication activities carried out in these corporate web sites are increasingly important. Corporate web sites are also an ideal public relations environment for companies operating for today's consumer. In this study, comparison of the usage of the online media rooms in the web sites of the global automotive companies operating in Turkey and Turkey is done by using descriptive content analysis method. According to the research result, country of origin automotive sector firms use pressrooms more effectively than Turkey automotive sector firms and they use more effectively social media tools

References

  • Aslan, E., ve Kuşçu, E. (2015). Çeviride Yapay Zekâ Uygulamaları. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (31), 63-77.
  • Callison, C. (2003). Media relations and the Internet: How Fortune 500 companywebsites assist journalists in news gathering. Public Relations Review, 29, 29-41.
  • Connell,J. (2004). Toddlers, tourism and Tobermory: Destination marketing issues and television-induced tourism. Tourism Management, 26(5), 763-776.
  • Dünya ve Türkiye Otomotiv Sektörü. (2013). ODD ve Tepav. http://www.odd.org.tr/folders/2837/categorial1docs/821/ic%20dokumanlar.pdf
  • Esrock, S. L., & Leichty, G. B. (1999). Corporate World Wide Web pages; serving the news media and other publics. Journalism and Mass Communication Quarterly, 76(3), 456- 467.
  • Gison, R. (2001). Election Campaigning on the WWW in the US and IK: A Comperative Analysis, Party Politics, 9 (1), 47-75.
  • Landis, J. Richard ve KOCH, Garry G. (1977). “The measurement of observer agreement for categorical data”, Biometrics. 33, 159-174.
  • Lombard, M., Snyder-Duch, J., & Bracken, C. C. (2010). Practical resources for assessing and reporting intercoder reliability in content analysis research projects.
  • http://matthewlombard.com/reliability/#How should researchers calculate intercoder reliability What software is available Momorella, S., & Woodall, I. (2005). Evolution at work: Survey shows the structure ofFortune 500 online newsrooms. Public Relations Tactics, 12(5), 27.
  • Nielsen Norman Group. (2001). PRsections of corporate sites. Retrieved from. http://www.nngroup.com/reports/ Pettigrew,J. E., & Reber, B. H. (2010). The new dynamic in corporate media relations: How Fortune 500 companies are usingvirtual press rooms to engage the press. Journal of Public Relations Research, 22(4), 404-428.
  • Reber, B. H., & Kim, J. K. (2006). How activist groups use websites in media relations: Evaluating online press rooms. Journal of Public Relations Research, 18(4), 313-333.
  • Seltzer, T., & Mitrook, M. A. (2007). The dialogic potential ofWeblogs in relationship building. Public Relations Review, 3, 7-9.
  • TEK Group. (2011). Online newsroom survey: Research report. http://www.tekgroup.com/onlinenewsroomsurvey/
  • TEK Group. (2012). Online newsroom survey: Research report. http://www.tekgroup.com/onlinenewsroomsurvey/
  • TEK Group. (2013). Online newsroom survey: Research report. http://www.tekgroup.com/onlinenewsroomsurvey/
  • TEK Group. (2016). Online newsroom survey: Research report. http://www.tekgroup.com/onlinenewsroomsurvey/
  • Turkish Yatırım. (2016). Otomotiv Sektörü Görünümü. http://www.turkishyatirim.com/tr/arastirma/arastirma_raporlari/sektor_raporlari
  • Türk, E. (2016). Sanal Basın Odalarının Kullanımı Üzerine Bir Araştırma: Fortuna 500 Türkiye Örneği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 50(1), 111-137.
  • Yeygel, S., Temel, A. (2006). İşletmelerin Kurumsal İmajlarının Hedef Kitlelere İletilmesinde Bir Araç Olarak Kurum Web Siteleri. II. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, 214-234. Kocaeli, 27-28 Nisan 2006.
  • Yoo, K.H, Kim, J. R. (2013. How U.S. State Tourism Offices Use Online Newsrooms and Social Media in Media Relations, Public Relation Review, 39 (2013). 534-541.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Engin Coşkun This is me

Mesude Canan Öztürk This is me

Publication Date June 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 26 Issue: 2

Cite

APA Coşkun, E., & Öztürk, M. C. (2018). ÇEVRİMİÇİ BASIN ODASI UYGULAMA FARKLILIKLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME: OTOMOTİV SEKTÖRÜ ÖRNEĞİ. Kurgu, 26(2), 24-38.