Fotoğrafın sanatsal ve toplumsal işlevine yönelik ortaya çıkan tartışmalar, yıllardır sanat yapıtlarının toplumsal ve estetik değeri bağlamında da boy göstermiştir. Bir sanat eserinin değeri yarattığı estetik yaşantıdan mı gelir yoksa ahlâki, politik, toplumsal anlamda ortaya koyduğu değerlerden mi gelir? Sanatın toplumsal işlevini ön plânda tutanlar olduğu gibi, estetik yönünü vurgulayanlar da olmuştur. Ancak, belki daha doğru bir yaklaşım, sanatın estetik gücü ile toplumcu gücü arasında organik bir bağ gözeten yaklaşımdır. Bu çalışmada, 1930’larda A.B.D. ve Walker Evans fotoğrafları üzerinden, toplumsal belgeci fotoğraf üretimiyle söz konusu dönemin toplumsal ve ekonomik olayları arasındaki paralellikler; diğer deyişle, tarih içindeki ne gibi gelişmelerin ya da sorunların toplumsal belgeci fotoğrafın ortaya çıkmasını tetiklediği konusu ve bu fotoğraf örneklerinin, toplumsal ve estetik açıdan ortaya koyduğu değerler, bu çalışmanın problemi olarak belirlenmiştir. Toplumsal belgeci fotoğraf, toplumsal reform hareketlerinin ya da toplumsal sorunlara çözüm arayışına dair oluşan genel konsensüsün bir yan ürünü mü olagelmiştir? Bunun yanında, bu fotoğraflar, özgün bir estetik değere sahip olmuş mudur? Bu sorulara, A.B.D.’de toplumsal belgeci fotoğraf geleneğine dahil edilebilecek fotoğrafçılar ve özel olarak da Walker Evans üzerinden cevap verilmeye çalışılmıştır. Ayrıca, toplumsal belgeci fotoğraf yaklaşımının, içinde bulunduğumuz dönemden bakılınca ne gibi değerler, anlamlar ve estetik yaklaşımlar sunabileceği ortaya konulmaya çalışılmıştır
Toplumsal belgeci fotoğraf Walker Evans Fotoğrafın toplumsal işlevi Fotoğrafın estetik değeri
The discussions which have arisen about the artistic and social function of photography have also appeared for years in the context of social and aesthetic value of art works. Does the value of an art work stem from the aesthetic experience it creates or rather from the value it manifests in ethical, political and social contexts? While there have been people who emphasize the social aspect of an art work, there have also been people who give importance to its aesthetic quality. However, maybe a more reasonable approach would be the approach regarding an organic bond between the aesthetic and social power of an artwork. In this study, focusing on the U.S.A. in 1930s and the photographs of Walker Evans, the corresponding aspects between the social and economic events of 1930s and the production of social documentary photography; that is to say, what type of developments or problems triggered the emergence of social documentary photography and the aesthetic and social values of the photographs mentioned have been determined as the problem of this study. Was social documentary photography the by-product of social reform movements or the general consensus resulting from the search for the solution of social problems? Apart from these, did social documentary photography have unique aesthetic value? These questions have been aimed to be answered through the photographers belonging to social documentary tradition in the U.S.A. and specifically through the works of Walker Evans. In addition to this, what values, meanings and aesthetic approaches social documentary photography can offer looking from the perspective of the period we live in has been another issue dealt in this study
Social documentary photography Walker Evans Social aspect of photography Aesthetic value of photography
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 1 |