Mainstream film grammar has evolved to hide the filmmaking process. The fact that the production crew is out of sight of the camera is deftly concealed. Some filmmakers deliberately violate this concealment, which is indispensable for narrative cinema. Although it is rare, filmmakers from different schools share the backstage with the audience for different purposes and in different ways. Shots showing the film crew can appear not only at the beginning, at the end, or somewhere in between, but also separately from the film as documentaries, videos or promotional films. The way behind-the-scenes footage is shared and the impact they make are directly related. The sudden appearance of the film crew while watching the film is much more provocative, alienating and destructive for the story world than behind-the-scenes shots viewed separately from the film. In this sense it is more modernist or Brechtian. However, thanks to the convenience provided by digital cameras, the production documentaries that have increased in recent years show that behind-the-scenes footage can be used for different purposes other than self-reflexivity. Here, we can talk about a new kind of intertextual reading, in which the narrative and meaning of the film are complemented by behind-the-scenes shots. In this study, in which these new interpretation possibilities provided by behind-the-scenes documentaries are discussed, what is meant by behind the camera and their change in the history of cinema is also reconsidered.
Geleneksel film grameri, film yapım sürecini saklayacak şekilde evrimleşmiştir. Kameranın görüş açısının dışındaki yerlerde yapım ekibinin olduğu gerçeği ustalıkla gizlenir. Geleneksel anlatı sinemasının vazgeçilmez bir unsuru olan bu gizlilik, bazı sinemacılar tarafından kasıtlı olarak ihlal edilir. Kamera arkası görüntüler, nadir de olsa, farklı ekolden sinemacılar tarafından, farklı amaçlarla ve farklı şekillerde seyirciyle paylaşılır. Film ekibinin göründüğü çekimler sadece filmin başında, sonunda ya da bunların arasında bir yerde değil, aynı zamanda belgeseller, videolar ya da tanıtıcı filmler olarak filmden bağımsız bir şekilde de karşımıza çıkabilmektedir. Kamera arkası çekimlerin paylaşılma şekli ile yaptıkları etki doğrudan bağlantılıdır. Film devam ederken yapım ekibinin bir anda ortaya çıkması, filmden bağımsız paylaşılan kamera arkası çekimlere göre çok daha provokatif, yabancılaştırıcı ve öykü dünyası açısından yıkıcıdır. Bu anlamda daha modernist ya da Brechtyendir. Ancak dijital kameraların getirdiği kolaylıkla beraber son yıllarda sayıları gittikçe artan yapım belgeselleri, kamera arkası çekimlerin öz-düşünümsellik dışında farklı amaçlarla da kullanılabileceğini göstermektedir. Burada, filmdeki anlatının ve anlamın kamera arkası çekimlerle tamamlandığı yeni bir tür metinlerarası okumadan bahsedilebilir. Yapım süreci belgesellerinin getirdiği bu yeni anlamlandırma olanaklarının sorgulandığı çalışmada, kamera arkası çekimden ne kastedildiği ve bunların sinema tarihi içerisindeki genel seyri üzerine de yeniden düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 32 Issue: 1 |