Research Article
BibTex RIS Cite

EVALUATION OF NEW MEDIA CHANNELS THROUGH MARSHALL MCLUHAN'S TETRAD APPROACH

Year 2024, Volume: 32 Issue: 1, 1 - 19, 22.11.2024

Abstract

Technological determinism, which has taken its place in the theoretical explanations of Communication Sciences, has initiated social studies and explanations with its basic paradigms. With each new technological development, communication has become mass and increased its impact, and these developments have become much more followed and known, especially with the new media channels that have entered our lives with the internet. It is observed that these channels, which are designed based on internet technology and feature primarily interactivity, are widely accepted in the social arena. So much so that the system renders people who do not have sufficient technological literacy or who do not prefer to use these channels inactive and invisible. This situation has opened the door to a cost-benefit analysis on the usage practices and effects of this internet technology-based media. At this point, the "Tetrad" approach developed by Marshall McLuhan, one of the most important representatives of technology determinism in the world, comes to mind. In this study, based on the questions within the "Tetrad" approach developed by McLuhan, an analysis was carried out by asking the questions, "what it expands, what it displaces, what it compensates for and what it brings back" to New Media channels. It has been determined that the usage standards of these channels, whose visual and audio functions, data/information quantity, usage features and ownership structures have expanded, as well as their interactivity, are largely connected to internet technology, and their impact on social change and life practices has been tried to be explained.

References

  • Altun, F. (2006). M. McLuhan ve J. Baudrillard’ın Medya Kuramlarının Karşılaştırmalı Çözümlemesi. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi
  • Baştaş Bakış, N. 2019 ”Teknolojik Determinizm Çerçevesinde Türkiyede Web Dizilerinin toplumsal Dönüşüme etkileri : Fi Dizisi Örneği” Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi
  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorular ve Yöntem Sorunu içindeYeni Medya Çalışmaları. Mutlu Binark (der.), Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Dede, M.B (2004). İnternet. 1.Baskı, İstanbul: İnsan Yayınları
  • Dilmen, N. E. (2007). Yeni Medya Kavramı Çerçevesinde İnternet Günlükleri-Bloglar ve Gazeteciliğe Yansımaları. Marmara İletişim Dergisi. (12) 115-241.
  • Ertem, İ.S. (2014). Okuma Yazma Eğitimi ve Teknoloji. İstanbul : Nobel Yayıncılık
  • Rogers, Everette (1986). CommunicationTechnology: The New Media in Society. New York: Free Publishing
  • Geray, H. (2003). İletişim ve Teknoloji, Uluslar arası Birikim Düzeninde Medya Poltikaları, Ankara: Ütopya Yayınları
  • Harman, G. (2012). SomeParadoxes of McLuhan’sTetrad. Umbr (A) 1, 77-95.
  • Innis, A., H. (1950). Empireand Communications, London: Oxford ClarendonPress,
  • Kırık, A.M. (2010). Etkileşimli Televizyon. (ed. Levent Eldeniz) , 1.Baskı, Ankara: Anahtar Kitaplar Yayın Evi
  • Kızıloğlu Ş.K 2019: İletilim Kuramları (6. ünt.) Teknolojik Determiniz ve Küreselleşme Atatürk Üniversitesi AÖF yayını
  • Lall, S. (1987). Learning ToIndustrialize .London: TheMacmillanPress
  • Marangraphics, (1999). Teach Yourself the Internet and World Wide Web. Foster City: IDG Books World Wide
  • McLuhan, M. (1964).Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGrawHill
  • McLuhan, M. (1966). Understanding Media: The Extensions of Man. New York: SignetBook
  • McLuhan, M. andEric M. (1988). Laws of Media: The New Science. University of Toronto Press.
  • McLuhan Marshall ve Powers Bruce. R (2001). Global Köy 21. Yüzyılda Yeryüzü Yaşamında ve Medyada Meydana Gelecek Dönüşümler. Çev., Bahar Öcal Düzgören. İstanbul: Scala Yayıncılık.
  • McLuhan, M. (2019). “Yaradanımız Medya”, (Çev. Ünsal Oskay), Nora Yayıncılık
  • McLuhan, M. (2014) Gutenberg Galaksisi-Tipografik İn sanın Oluşumu ( çev.Gül Çağalı Güven)Yapı Kredi Yayınları 3. Baskı
  • Yüksel E. İletişim Kuramları, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1. Baskı Eskişehir, Ocak 2013

YENİ MEDYA MECRALARI’NIN MARSHALL MCLUHAN’NIN TETRAD YAKLAŞIMI ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2024, Volume: 32 Issue: 1, 1 - 19, 22.11.2024

Abstract

İletişim Bilimleri’nin kuramsal izahatı içinde yerini almış olan teknolojik determinizm, temel paradigmaları ile toplumsal incelemelere ve açıklamalara ön ayak olmuştur. Her yeni teknolojik gelişme ile iletişim, kitlesel hale gelerek etkisini arttırmış, özellikle internet ile hayatımıza giren yeni medya mecraları ile bu gelişmeler çok daha takip edilir ve bilinir hale gelmiştir. İnternet teknolojisi temel alınarak dizayn edilen ve başlıca etkileşimlilik niteliğine sahip bu mecraların toplumsal alanda ciddi seviyede kabul görmüş olduğu ve her geçen gün pek çok farklı alanda kullanıldığı gözlenmektedir. Öyleki yeterli teknolojik okuryazarlığı bulunmayan ya da bu mecraları kullanmayı tercih etmeyen kişileri sistem, kendi içinde atıllaştırmakta ve görünmez kılmaktadır. Bu durum internet teknolojisi temelli bu mecralar üzerinde kullanım pratikleri ve etkileri üzerinde bir fayda-zarar analizi yapılmasına kapı aralamıştır. Tam da bu noktada teknoloji determinizminin dünyada en önemli temsilcilerinden biri olan Marshall McLuhan’ın geliştirdiği yaklaşımlar akla gelmektedir. İnternet teknolojisinin zemin oluşturduğu yeni medya mecraları McLuhan’ın geliştirdiği “tetrad” yaklaşımı üzerinden değerlendirilerek nitelikleri ve etkilerinin tespit edilmesi sağlanabilecektir.
Bu çalışmada McLuhan’ın geliştirmiş olduğu “Tetrad“ yaklaşımı bünyesindeki sorulardan hareketle internet teknolojisinin aracılığındaki Yeni Medya mecralarına “neyi genişlettiği, neyi yerinden ettiği, neyi telafi ettiği ve neyi geri getirdiği” sorularının sorulması suretiyle toplumsal değişim ve yaşam pratiklerine nasıl bir etkisi olduğu açıklanmaya çalışılacaktır.

References

  • Altun, F. (2006). M. McLuhan ve J. Baudrillard’ın Medya Kuramlarının Karşılaştırmalı Çözümlemesi. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi
  • Baştaş Bakış, N. 2019 ”Teknolojik Determinizm Çerçevesinde Türkiyede Web Dizilerinin toplumsal Dönüşüme etkileri : Fi Dizisi Örneği” Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi
  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorular ve Yöntem Sorunu içindeYeni Medya Çalışmaları. Mutlu Binark (der.), Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Dede, M.B (2004). İnternet. 1.Baskı, İstanbul: İnsan Yayınları
  • Dilmen, N. E. (2007). Yeni Medya Kavramı Çerçevesinde İnternet Günlükleri-Bloglar ve Gazeteciliğe Yansımaları. Marmara İletişim Dergisi. (12) 115-241.
  • Ertem, İ.S. (2014). Okuma Yazma Eğitimi ve Teknoloji. İstanbul : Nobel Yayıncılık
  • Rogers, Everette (1986). CommunicationTechnology: The New Media in Society. New York: Free Publishing
  • Geray, H. (2003). İletişim ve Teknoloji, Uluslar arası Birikim Düzeninde Medya Poltikaları, Ankara: Ütopya Yayınları
  • Harman, G. (2012). SomeParadoxes of McLuhan’sTetrad. Umbr (A) 1, 77-95.
  • Innis, A., H. (1950). Empireand Communications, London: Oxford ClarendonPress,
  • Kırık, A.M. (2010). Etkileşimli Televizyon. (ed. Levent Eldeniz) , 1.Baskı, Ankara: Anahtar Kitaplar Yayın Evi
  • Kızıloğlu Ş.K 2019: İletilim Kuramları (6. ünt.) Teknolojik Determiniz ve Küreselleşme Atatürk Üniversitesi AÖF yayını
  • Lall, S. (1987). Learning ToIndustrialize .London: TheMacmillanPress
  • Marangraphics, (1999). Teach Yourself the Internet and World Wide Web. Foster City: IDG Books World Wide
  • McLuhan, M. (1964).Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGrawHill
  • McLuhan, M. (1966). Understanding Media: The Extensions of Man. New York: SignetBook
  • McLuhan, M. andEric M. (1988). Laws of Media: The New Science. University of Toronto Press.
  • McLuhan Marshall ve Powers Bruce. R (2001). Global Köy 21. Yüzyılda Yeryüzü Yaşamında ve Medyada Meydana Gelecek Dönüşümler. Çev., Bahar Öcal Düzgören. İstanbul: Scala Yayıncılık.
  • McLuhan, M. (2019). “Yaradanımız Medya”, (Çev. Ünsal Oskay), Nora Yayıncılık
  • McLuhan, M. (2014) Gutenberg Galaksisi-Tipografik İn sanın Oluşumu ( çev.Gül Çağalı Güven)Yapı Kredi Yayınları 3. Baskı
  • Yüksel E. İletişim Kuramları, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1. Baskı Eskişehir, Ocak 2013
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Seyhan Topçu 0000-0003-4624-3721

Publication Date November 22, 2024
Submission Date December 27, 2023
Acceptance Date February 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 32 Issue: 1

Cite

APA Topçu, S. (2024). YENİ MEDYA MECRALARI’NIN MARSHALL MCLUHAN’NIN TETRAD YAKLAŞIMI ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ. Kurgu, 32(1), 1-19.