Bu
çalışmanın amacı, Türklerin dünya medeniyetine kazandırdığı halı sanatının bir çeşidi
olan Yörük halısını tasarım ilkeleri açısından analiz etmektedir. Tasarım
ilkelerinden armoni (uyum), ritim, örüntü, tamamlama, örtüşme, denge, zıtlık (kontrast),
oran, baskınlık (vurgu), hareket, tekrar ve ekonomi araştırmanın kapsamını
oluşturmaktadır. Yörük halısı görsel imaj analizinin karma yöntemlerinden biri
olan kompozisyon yöntemi (formel, biçimsel) ile incelenmiştir. Bu yöntem
imajları renk, ton, birlik ve zıtlık gibi düzenleme ilkeleri çerçevesinde
inceler (Duncum, 2017, s. 11). Diğer bir deyişle araştırmada, sanatın
elemanlarının (renk, şekil vb.) halı üzerinde tasarım ilkeleriyle nasıl
düzenlendiği sorusuna cevap aranmıştır. Türkiye'nin değişik bölgelerinde
dokunan halılar tasarımlarındaki farklılıklar nedeniyle; Uşak, Lâdik ve Milas
vb. halıları olarak adlandırılır (Bk. Aslanapa, 2005). Bu çalışmada Türk halı sanatında
önemli bir yeri olan Yörük halısı örneklem olarak seçilmiştir. Seçilen halı,
görsel olarak dijital ortamda "vektörel uzantılı imaj" olarak yeniden
oluşturulmuştur. Oluşturulan bu imajdan elde edilen görsel veriler gruplara,
renklere, parçalara ayrılmıştır. Yörük halısının renk şemaları ve motiflerinin
kurgusal düzeni ortaya çıkartılmıştır. Pek az renk (6 renk) ve motif (12 motif)
kullanılmasına rağmen tasarımda büyük bir zenginlik olduğu görülmüştür. Bu
motif ve renklerin biçimsel kurgusu neredeyse sanatın tüm organizasyon
ilkelerini karşılamaktadır.
The purpose of this study is to examine in terms of
design principles the "Yörük carpet", which is a kind of
carpet art that the Turks brought to world civilization. The scope of the
research constitutes harmony, rhythm, pattern, complement, overlap, balance, contrast,
proportion, emphasis, movement, repetition and economy of design principles.
The Yörük carpet has examined by composition method (formal) which is one of
the mixed methods of visual image analysis. This method examines images based
on arrangement
principles such as color, tone and contrast, etc. (Duncum, 2017, p.11). In
other words, an answer has been sought to ask how the elements of art (color,
shape, etc.) are arranged with design principles on the carpet. Because of differences in the
design of the carpets woven in different regions of Turkey; Uşak, Lâdik ve
Milas etc. is called on the carpets (Aslanapa,
2005). In this study, Yörük carpet, which has an important
place in Turkish carpet art, was chosen as a sample. The selected carpet was
visually recreated as a "vector extension image" in digital media.
The visual data obtained from this created image is divided into groups,
colors, segments. The fictional pattern of the color schemes and motifs of the
nomadic carpet is revealed. Despite the use of very few colors (6 colors) and
motifs (12 motifs) it has been seen that there is a great wealth in design. This
motif and the formal styling of the colors almost meet all the organizational
principles of art.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Submission Date | January 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 1 |
İletişim
Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92
Faks Numarası: +90 0318 357 35 97
e-mail: sbd@kku.edu.tr
Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE