Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2018, Volume: 8 Issue: 2, 431 - 450, 31.07.2018

Abstract

References

  • Acun, İ., Demir, M., & Göz, N. L. (2010). Öğretmen adaylarının vatandaşlık yeterlilikleri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 107-123.
  • Akyüz, Y. (1978). Türkiye’deki öğretmenlerin toplumsal değişmedeki etkileri (1848-1940). Ankara: Doğan Basımevi.
  • Akyüz, Y. (2005). Türk eğitim tarihi (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyüz, Y. (2006). Türkiye’de öğretmen yetiştirmenin 160. Yılında Darülmuallimîn’in ilk yıllarına toplu ve yeni bir bakış. Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 20, 17-58.
  • Ataünal, A. (1994). Türkiye’de ilkokul öğretmeni yetiştirme sorunu (1923-1994). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Aydın Yılmaz, Z. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığı. İlköğretim Online, 5(1), 1-6.
  • Aytar, A. (2011). Sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecinde insanın çevreye etkisi konusu ile ilgili pedagojik alan bilgilerinin araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Balaban, Ö. & Özdemir, Y. (2008). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerindeki etkisi: Sakarya Üniversitesi İİBF örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), 133-147.
  • Baloğlu Uğurlu, N. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin dünya ve evren konusu ile ilgili kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 229-246.
  • Baytal, Y. (2000). Tanzimat ve II. Abdulhamid dönemi eğitim politikaları. Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 11, 23-32.
  • Celkan, H. Y. (1986). İttihad-ı İslâm ve Mehmet Akif, ölümünün 50. yılında Mehmet Akif Ersoy. İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yayını.
  • Colville, J. K. & Clarken, R. H. (1992). Developing social responsibility through law-related education. San Francisco, CA: American Research Association.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Çınar, İ. (2008). İlköğretimin önemi ve öğretmen. Eğitişim Dergisi, 20, 1-28.
  • Erdoğan, S., Şanlı, H. S., & Bekir, H. Ş. (2005). Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 479-496.
  • Ersoy, A. F. & Öztürk, F. (2015). Birvatandaşlık değeri olarak yurtseverlik: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının algısı. İlköğretim Online, 14(3), 974-992.
  • Eşme, İ. (2001). Yükseköğretmen okulları. İstanbul: Bilgi-BaşarıYayınevi.
  • Geçit, Y. & Gençer, K. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 1-19.
  • Gürkan, T. (1993). İlkokul öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ile benlik kavramları arasındaki ilişki. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Kutluca, T. & Ekici, G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 177-188.
  • Küçükahmet, L. (1993). Öğretmen yetiştirme programları ve uygulamaları. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Leming, J. S. (1998). Some critical thoughts about the teaching of critical thinking. The Social Studies, 89(2), 61-66.
  • Moon, B., Vlasceanu, L., & Barrows, L. C. (2003). Studies on higher education, institutional approaches to teacher education within higher education in europe: Current models and new developments. Bucharest: UNESCO.
  • Okçabol, R. (2005). Öğretmen yetiştirme sistemimiz. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Özer, B. (2008). Öğretmenlerin mesleki gelişimi (Ed. A. Hakan) içinde, Öğretmenlik meslek bilgisi alanındaki gelişmeler, s.195–216. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özkan, S. & Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları (Bandırm aörneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(13), 153-171.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Semerci, N. (2004). Öğrenci görüşlerine göre sınıf öğretmenliği derslerinin işleyişi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6–9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Sever, R., Tarım, K., Uzun, İ., Öveç, B. G., & Kozan, D. (2016). Sınıf öğretmenliği eğitimi programlarındaki seçmeli dersler. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 1969-1990.
  • Şahin, İ. (1999). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin iş doyum düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • URL – 1. (2018). http://cocukhizmetleri.aile.gov.tr/data/5422bc94369dc316585c0e01/1.5.1739.pdf Erişim tarihi: 27.03.2018.
  • URL – 2. (2018). http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/sinif_ogretmenligi.pdf/32dd5579-2e4d-454e-8c91-5e0594ebdf48 Erişim tarihi: 12.06.2018.
  • Ültay, E. (2014). İtme, momentum ve çarpışmalar konusuyla ilgili bağlam temelli öğrenme yaklaşımına dayalı açıklama destekli REACT stratejisine göre geliştirilen etkinliklerin etkisinin araştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Üstüner, M. (2004). Geçmişten günümüze Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme ve günümüz sorunları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7). İnternet Adresi: https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/39873810/Yeni_Microsoft_Word_Belgesi.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1518214822&Signature=%2FCpj3pinaEX1f%2FR8HYShh3TyJm0%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DGecmisten_Gunumuze_Turk_Egitim_Sistemind.pdf
  • Türkoğlu, P. (2000). Tonguç ve enstitüleri. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik mesleği, motivasyon kaynakları ve temel tutumlar: Kurumsal bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemi (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yokuş, E. (2015). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğretmen adaylarının öğretmenliğe giriş özelliklerinin analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Zürcher, E. J. (2003). Modernleşen Türkiye'nin tarihi. Gönen, Y. S. (Çev.), (16. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.

SINIF EĞİTİMİ PROGRAMINDAKİ ZORUNLU DERSLER HAKKINDA BİR ARAŞTIRMA

Year 2018, Volume: 8 Issue: 2, 431 - 450, 31.07.2018

Abstract

Modern ve ideal bir öğretmen yetiştirmede en önemli öğe programlardır. Üniversitelerde okutulan zorunlu derslerin öğretmen adaylarının mesleki bilgi, beceri ve kişisel gelişimlerine fayda sağlayacak nitelikte olması temel şarttır. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından sunulan paket programındaki zorunlu dersler ve seçmeli dersler de bu amaçlar doğrultusunda zaman zaman değiştirilmektedir. Bu çalışmada, eğitim fakültesi temel eğitim bölümü sınıf eğitimi anabilim dalı paket programlarındaki zorunlu dersler ve bazı üniversitelerde değişen zorunlu dersler konu edilmiştir. Nitel yöntem kullanılan çalışmada, betimsel içerik analizinden yararlanılmıştır. Çalışmada öncelikli olarak YÖK’ün sınıf eğitimi anabilim dalı için belirlemiş olduğu paket program (Şubat 2007) incelenmiştir. Daha sonra 65’i devlet, altısı da vakıf üniversitesi olmak üzere 71 üniversitenin güncel ders bilgi paketlerine ulaşılmış ve elde edilen verilerden üniversitelerin zorunlu dersleri tespit edilmiştir. İncelenen programlarda YÖK’ün önerdiği paket program dışında 20 civarında zorunlu ders değişimi tespit edilmiştir. Söz konusu üniversitelerde okutulan zorunlu derslerin çağdaş, bilim ve teknolojideki yenilikleri içeren ve öğretmenlik meslek bilgisine yönelik olarak değiştirilmeye çalışıldığı anlaşılmıştır. Ancak üniversiteler paket program dışında okutulan zorunlu derslerin değişiminde herhangi bir işbirliği ve koordinasyona gitmediğinden, ortak bir paydada buluşulamadığı görülmüştür. Ayrıca YÖK’ün, Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) değiştirdiği ilkokul öğretim programını sürekli olarak takip etmesi ve buna bağlı olarak eğitim fakültelerindeki paket programını güncellemesi gerekli görülmektedir.

References

  • Acun, İ., Demir, M., & Göz, N. L. (2010). Öğretmen adaylarının vatandaşlık yeterlilikleri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 107-123.
  • Akyüz, Y. (1978). Türkiye’deki öğretmenlerin toplumsal değişmedeki etkileri (1848-1940). Ankara: Doğan Basımevi.
  • Akyüz, Y. (2005). Türk eğitim tarihi (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyüz, Y. (2006). Türkiye’de öğretmen yetiştirmenin 160. Yılında Darülmuallimîn’in ilk yıllarına toplu ve yeni bir bakış. Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 20, 17-58.
  • Ataünal, A. (1994). Türkiye’de ilkokul öğretmeni yetiştirme sorunu (1923-1994). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Aydın Yılmaz, Z. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığı. İlköğretim Online, 5(1), 1-6.
  • Aytar, A. (2011). Sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecinde insanın çevreye etkisi konusu ile ilgili pedagojik alan bilgilerinin araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Balaban, Ö. & Özdemir, Y. (2008). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerindeki etkisi: Sakarya Üniversitesi İİBF örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), 133-147.
  • Baloğlu Uğurlu, N. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin dünya ve evren konusu ile ilgili kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 229-246.
  • Baytal, Y. (2000). Tanzimat ve II. Abdulhamid dönemi eğitim politikaları. Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 11, 23-32.
  • Celkan, H. Y. (1986). İttihad-ı İslâm ve Mehmet Akif, ölümünün 50. yılında Mehmet Akif Ersoy. İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yayını.
  • Colville, J. K. & Clarken, R. H. (1992). Developing social responsibility through law-related education. San Francisco, CA: American Research Association.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Çınar, İ. (2008). İlköğretimin önemi ve öğretmen. Eğitişim Dergisi, 20, 1-28.
  • Erdoğan, S., Şanlı, H. S., & Bekir, H. Ş. (2005). Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 479-496.
  • Ersoy, A. F. & Öztürk, F. (2015). Birvatandaşlık değeri olarak yurtseverlik: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının algısı. İlköğretim Online, 14(3), 974-992.
  • Eşme, İ. (2001). Yükseköğretmen okulları. İstanbul: Bilgi-BaşarıYayınevi.
  • Geçit, Y. & Gençer, K. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 1-19.
  • Gürkan, T. (1993). İlkokul öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ile benlik kavramları arasındaki ilişki. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Kutluca, T. & Ekici, G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 177-188.
  • Küçükahmet, L. (1993). Öğretmen yetiştirme programları ve uygulamaları. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Leming, J. S. (1998). Some critical thoughts about the teaching of critical thinking. The Social Studies, 89(2), 61-66.
  • Moon, B., Vlasceanu, L., & Barrows, L. C. (2003). Studies on higher education, institutional approaches to teacher education within higher education in europe: Current models and new developments. Bucharest: UNESCO.
  • Okçabol, R. (2005). Öğretmen yetiştirme sistemimiz. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Özer, B. (2008). Öğretmenlerin mesleki gelişimi (Ed. A. Hakan) içinde, Öğretmenlik meslek bilgisi alanındaki gelişmeler, s.195–216. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özkan, S. & Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları (Bandırm aörneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(13), 153-171.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Semerci, N. (2004). Öğrenci görüşlerine göre sınıf öğretmenliği derslerinin işleyişi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6–9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Sever, R., Tarım, K., Uzun, İ., Öveç, B. G., & Kozan, D. (2016). Sınıf öğretmenliği eğitimi programlarındaki seçmeli dersler. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 1969-1990.
  • Şahin, İ. (1999). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin iş doyum düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • URL – 1. (2018). http://cocukhizmetleri.aile.gov.tr/data/5422bc94369dc316585c0e01/1.5.1739.pdf Erişim tarihi: 27.03.2018.
  • URL – 2. (2018). http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/sinif_ogretmenligi.pdf/32dd5579-2e4d-454e-8c91-5e0594ebdf48 Erişim tarihi: 12.06.2018.
  • Ültay, E. (2014). İtme, momentum ve çarpışmalar konusuyla ilgili bağlam temelli öğrenme yaklaşımına dayalı açıklama destekli REACT stratejisine göre geliştirilen etkinliklerin etkisinin araştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Üstüner, M. (2004). Geçmişten günümüze Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme ve günümüz sorunları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7). İnternet Adresi: https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/39873810/Yeni_Microsoft_Word_Belgesi.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1518214822&Signature=%2FCpj3pinaEX1f%2FR8HYShh3TyJm0%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DGecmisten_Gunumuze_Turk_Egitim_Sistemind.pdf
  • Türkoğlu, P. (2000). Tonguç ve enstitüleri. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik mesleği, motivasyon kaynakları ve temel tutumlar: Kurumsal bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemi (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yokuş, E. (2015). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğretmen adaylarının öğretmenliğe giriş özelliklerinin analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Zürcher, E. J. (2003). Modernleşen Türkiye'nin tarihi. Gönen, Y. S. (Çev.), (16. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ramazan Sever This is me

Kamuran Tarım

Eser Ültay

Salih Çilingir

Publication Date July 31, 2018
Submission Date March 13, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Sever, R., Tarım, K., Ültay, E., Çilingir, S. (2018). SINIF EĞİTİMİ PROGRAMINDAKİ ZORUNLU DERSLER HAKKINDA BİR ARAŞTIRMA. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 431-450.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.