Research Article
BibTex RIS Cite

INTERTEXTUALITY IN THE POEMS OF HÜSEYİN ATLANSOY

Year 2025, Volume: 15 Issue: 2, 1 - 21, 31.07.2025

Abstract

Intertextuality, one of the fundamental elements of today's literary understanding, is a technique used in poetry as well as prose. Instead of the previous perception of pure, unadulterated texts, the texts start from the idea that texts (and of course writers) are talking to each other, and the gaps in the texts also serve as a shield that protects writers and poets against the anxiety of being influenced. According to this approach, an artist can construct her own text by being aware of previous texts and, where appropriate, by referencing and alluding to them and, where appropriate, by coming to terms with them. However, an artist can still create original works even if he or she uses texts from other artists. In such a case, it is necessary to talk about the creative power and artistic sensitivity of that artist beyond the context of intertextuality. Hüseyin Atlansoy, one of the leading poets of the 1980s Generation, is one of these artists. From her first to her last work, he establishes relationships with the prose and poetry of different artists through methods such as citation, allusion, onomatopoeia and quotation. This attitude is important in terms of showing the artists he both feeds off of and reckons with. In this article, Atlansoy’s Yarın Bekleyebilir (2011) and four poetry books published afterwards are examined according to the intertextuality technique. By analyzing the poems in these five works, an attempt was made to identify all kinds of intertextual relationships that exist with different texts, and the sections that are related to each other were shown in the study. With this analysis, it is understood that Atlansoy's poem contains a lot of material in terms of intertextual relations.

References

  • Aktulum, K. (2007). Metinlerarası ilişkiler (3. baskı). İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Atlansoy, H. (2024a). Açık kaplan haykırışı. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Atlansoy, H. (2018). Ya sinek sekiz ya buhurumeryem (2. baskı). Ankara: Hece Yayınları.
  • Atlansoy, H. (2016). Yüzümdeki eşik. Ankara: Hece Yayınları.
  • Atlansoy, H. (2024b). Yoksullar gitti. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Aytaç, G. (2009). Genel edebiyat bilimi (2. baskı). İstanbul: Say Yayınları
  • Çetin, N. (2010). Şiir çözümleme yöntemi. (8. baskı). Ankara: Öncü Kitap.
  • Çınar, S. (2024a). Açık kaplan haykırışı ve Yoksullar gitti üzerine. Hece Dergisi, 338, 75-78.
  • Çınar, S. (2024b). 80 Kuşağı içerisinde özgün bir şair: Hüseyin Atlansoy. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (39), 404-428. DOI: 10.29000/rumelide.1470142.
  • Şerefoğlu, Z. K. (2013a). Atlansoy’un ‘Su Burcu’nda metinlerarasılık. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 1, 307-344.
  • Şerefoğlu, Z. K. (2013b). Atlansoy’un ‘Su Burcu’nda metinlerarasılık II. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 2, 311-322.

HÜSEYİN ATLANSOY’UN ŞİİRLERİNDE METİNLERARASILIK

Year 2025, Volume: 15 Issue: 2, 1 - 21, 31.07.2025

Abstract

Günümüz edebiyat anlayışının temel unsurlarından biri olan metinleraralılık, düzyazının yanı sıra şiirde de kullanılan bir tekniktir. Eskinin saf, katışıksız metin algısı yerine metinlerin (elbette yazarların) birbiriyle söyleştiği düşüncesinden hareket eden metinleraralılık, yazar ve şairleri etkilenme endişesine karşı koruyan bir kalkan görevi de görmektedir. Bu yaklaşıma göre bir sanatçı önceki metinlerden haberdar olup yerine göre onlara atıf, anıştırma yaparak yerine göre onlarla hesaplaşarak kendi metnini inşa edebilir. Bununla beraber bir sanatçı, diğer sanatçılara ait metinlerden istifade etse bile özgün eserler ortaya koyabilir. Böyle bir durumda da o sanatçının metinlerarasılık bağlamının ötesinde bir yaratıcı gücünden, sanatkâr duyarlığından söz etmek gerekir. 1980 Kuşağı’nın önde gelen şairlerinden Hüseyin Atlansoy, bu tür sanatçılardan biridir. O, ilk eserinden son eserine kadar farklı sanatçıların düzyazı ve şiirleri ile atıf, anıştırma, yansılama, alıntı gibi yöntemler aracılığıyla ilişki kurar. Bu tavır, onun hem beslendiği hem de hesaplaştığı sanatçıları göstermesi bakımından önemlidir. Bu makalede Atlansoy’un Yarın Bekleyebilir (2011) ve sonrasında basılan dört şiir kitabı, metinlerarasılık bağlamında incelenmektedir. Bu beş eserde yer alan şiirler analiz edilerek farklı metinlerle var olan her türlü metinlerarası ilişki tespit edilmeye çalışılmış, birbiri ile ilgisi olan bölümler çalışma içerisinde gösterilmiştir. Bu inceleme ile şu anlaşılmaktadır ki Atlansoy şiiri, metinlerarası ilişkiler açısında oldukça zengin malzemeler içermektedir.

References

  • Aktulum, K. (2007). Metinlerarası ilişkiler (3. baskı). İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Atlansoy, H. (2024a). Açık kaplan haykırışı. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Atlansoy, H. (2018). Ya sinek sekiz ya buhurumeryem (2. baskı). Ankara: Hece Yayınları.
  • Atlansoy, H. (2016). Yüzümdeki eşik. Ankara: Hece Yayınları.
  • Atlansoy, H. (2024b). Yoksullar gitti. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Aytaç, G. (2009). Genel edebiyat bilimi (2. baskı). İstanbul: Say Yayınları
  • Çetin, N. (2010). Şiir çözümleme yöntemi. (8. baskı). Ankara: Öncü Kitap.
  • Çınar, S. (2024a). Açık kaplan haykırışı ve Yoksullar gitti üzerine. Hece Dergisi, 338, 75-78.
  • Çınar, S. (2024b). 80 Kuşağı içerisinde özgün bir şair: Hüseyin Atlansoy. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (39), 404-428. DOI: 10.29000/rumelide.1470142.
  • Şerefoğlu, Z. K. (2013a). Atlansoy’un ‘Su Burcu’nda metinlerarasılık. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 1, 307-344.
  • Şerefoğlu, Z. K. (2013b). Atlansoy’un ‘Su Burcu’nda metinlerarasılık II. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 2, 311-322.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Modern Turkish Literature in Turkiye Field
Journal Section Research Article
Authors

Selçuk Çınar 0000-0003-4032-0693

Oğuz Öcal 0000-0003-2301-095X

Publication Date July 31, 2025
Submission Date May 8, 2025
Acceptance Date June 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Çınar, S., & Öcal, O. (2025). HÜSEYİN ATLANSOY’UN ŞİİRLERİNDE METİNLERARASILIK. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 1-21.
AMA Çınar S, Öcal O. HÜSEYİN ATLANSOY’UN ŞİİRLERİNDE METİNLERARASILIK. KUSBD. July 2025;15(2):1-21.
Chicago Çınar, Selçuk, and Oğuz Öcal. “HÜSEYİN ATLANSOY’UN ŞİİRLERİNDE METİNLERARASILIK”. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15, no. 2 (July 2025): 1-21.
EndNote Çınar S, Öcal O (July 1, 2025) HÜSEYİN ATLANSOY’UN ŞİİRLERİNDE METİNLERARASILIK. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15 2 1–21.
IEEE S. Çınar and O. Öcal, “HÜSEYİN ATLANSOY’UN ŞİİRLERİNDE METİNLERARASILIK”, KUSBD, vol. 15, no. 2, pp. 1–21, 2025.
ISNAD Çınar, Selçuk - Öcal, Oğuz. “HÜSEYİN ATLANSOY’UN ŞİİRLERİNDE METİNLERARASILIK”. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15/2 (July2025), 1-21.
JAMA Çınar S, Öcal O. HÜSEYİN ATLANSOY’UN ŞİİRLERİNDE METİNLERARASILIK. KUSBD. 2025;15:1–21.
MLA Çınar, Selçuk and Oğuz Öcal. “HÜSEYİN ATLANSOY’UN ŞİİRLERİNDE METİNLERARASILIK”. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 15, no. 2, 2025, pp. 1-21.
Vancouver Çınar S, Öcal O. HÜSEYİN ATLANSOY’UN ŞİİRLERİNDE METİNLERARASILIK. KUSBD. 2025;15(2):1-21.