Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Deprem Etkisinin Zamansızlığı: 6 ve 22 Şubat Depremlerinin Çocukluğunda Deprem Deneyimi Olanlarca Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 57 - 86, 30.06.2024
https://doi.org/10.47140/kusbder.1469792

Öz

6 ve 22 Şubat 2023 Türkiye ve Suriye depremleri geniş bir coğrafyayı direkt etkilerken, sınırları aşan bir afete dönüşmüştür. Bu araştırma ile iddia edilen şudur ki, deprem yaşandığı yer ve zamanla kısıtlı kalmayan bir doğa olayı olarak, hayatlarında bir kere depreme maruz kalan insanlara süregelen etkiler bırakmaktadır. Araştırmanın amacı, deprem deneyiminin an’da kalmadığını açığa çıkaran deneyimler üzerinden depremin zamansızlığını ortaya koymaktır. TUBITAK projesi için toplanan verilerin bir kısmını içeren niteliksel yöntemle tasarlanmış bu araştırmada 10 katılımcı ile deprem deneyimlerine odaklanan görüşmeler yapılmıştır. Analiz MaxQda analiz programı ile yapılmıştır. Bu araştırma ile, çocukluğunda deprem yaşayanların 2023 yılında Türkiye’nin toplumsal gündemini oluşturan önemli depremlerden de kendi deneyimleri gibi etkilenmeleri deprem etkisinin zamansızlığını; toplumsal dayanışmanın herhangi bir deprem deneyiminde politik kararların önüne geçebildiğini; çocukluğun inşasında deprem deneyiminin kırılganlığı pekiştirici bir rolü olabileceğini tartışmaya açmak mümkün olabilmiştir.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

1919B012309398

Teşekkür

Proje desteğinden ötürü TÜBİTAK'a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Asa, A. N. & Doğan-Güllüpınar, M. (2023). Afetler ve Haberin Ötekileştiren Dili: Türkiye’de 6 Şubat Kahramanmaraş Depremleri Örneği. The Journal of Communication and Social Science, 3(2), 280-300.
  • Bal, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri Uygulamalı-Örnekli. Sentez Yayıncılık: Bursa.
  • Berg, B. L. Lune, H. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Çev. Ed. Asım Arı. Eğitim Yayınevi: Konya.
  • Buran, A. (2017). Nitel Araştırmada Veri Toplama. Nitel Araştırma Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımları. Editörler: Fatma Nevra Seggie, Yasemin Bayyurt. Anı Yayıncılık. Ankara. Ss.43-58.
  • Cerna-Turoff, I. Tina Fischer, T. Mansourian, H. & Mayhew, S. (2021). The pathways between natural disasters and violence against children: a systematic review. BMC Public Health. 21(1249).
  • Çil, Z. (2024). Almanya'da 6 Şubat Depremlerı̇nı̇n Etkı̇sı̇: Toplumsal Bı̇rlı̇k ve Dayanışma Örneğı̇. HABITUS Toplumbilim Dergisi, (5), 61-71.
  • Delicado, A. Arenas, M. Nikolaraizi, M. Kanari, C. Grisi, A. Cordani, F. & Keir, S. (2020). Rights, Information, Needs and Active Involvement in Disaster Risk Management. Children and Young People’s Participation in Disaster Risk Reduction. 63-91.
  • Demir, S. T. (2023). Afet Medyası ve Medya Afeti: 6 Şubat Kahramanmaraş Depreminin Anımsattıkları. TRT Akademi, 8(18), 709-716.
  • Duran, M. (2023). Erken Çocukluk Eğitiminde İklim Değişikliği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32, 100-114.
  • Fothergill, A. (2023). Children, Youth, and Disaster. Oxford Research Encyclopedias, Natural Hazard Science, 1-28.
  • Gibb, C. Campbell, N. Meltzer, G. Fothergill, A. (2022). Researching children and disasters: What’s different in pandemic times? Australasian Journal of Disaster and Trauma Studies. 26(2), 83-98.
  • Grisi, A. Cordani, F. Ribeiro, S. Kanari, C. Argyropoulos, V. Arenas, M. & Delicado A. (2020). Dialogues with Children, Mutual Learning Exercises and National Policy Debates, Children and Young People’s Participation in Disaster Risk Reduction. 37-62.
  • Güler, A. Halıcıoğlu, M. B. Taşğın, S. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Teorik Çerçeve- Pratik Önerileri 7 Farklı Nitel Araştırma Yaklaşımı- Kalite ve etik Hususlar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Karabulut, D. & Bekler, T. (2009). Doğal Afetlerin Çocuklar ve Ergenler Üzerindeki Etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5(2), 368-376.
  • Kolukırık, S. & Tuna, M. (2009). Türk Medyasında Deprem Algısı: Marmara Depremi Örneği, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(28), 286-298.
  • Kousky, C. (2016). Impacts of Natural Disasters on Children, Princeton Unıversity, 26(1), 73-92.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods (3rd Editio). Sage Publications.
  • Peek, L. Abramson, D.M. Cox, R.S. Fothergill, A. & Tobin, J. (2018). Children and Disasters. In: Rodríguez, H. Donner, W. Trainor, J. (editörler). Handbook of Disaster Research. Handbooks of Sociology and Social Research. 243-257.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Çev. Ed. Selahattin Turan. Nobel Yayınları: Ankara.
  • Muzenda Mudavanhu, C. (2016). A review of children’s participation in disaster risk reduction. Jàmbá: Journal of Disaster Risk Studies. 8(1).
  • Rodríguez-Giralt, I. , Arenas, M. and López Gómez, D. 2020c. Children, participation and disasters in Europe: A poor record. Children and Young People’s Participation in Disaster Risk Reduction, 15-36.
  • Rodríguez-Giralt, I. and Mort, M. & Delicado, A. 2020a. Concluding remarks: Reimagining children’s place in disaster risk management. Children and Young People’s Participation in Disaster Risk Reduction, 151-160.
  • Rodríguez-Giralt, I. and Mort, M. Nunes de Almeida, A. & Sofia Ribeiro, A. (2020b). Building a Framework for Child-centred Disaster Risk Managemment in Europe. Children and Young People’s Participation in Disaster Risk Reduction, 93-116.
  • Rowland, J. Arenas, M. Cordani, F. Grisi, A. Nikolaraizi, M. Papazafiri, M. Lloyd Williams, A. Goto A. & Bingley, A. (2020). Participatory Tools for Disaster risk Management with Children and Young People. Children and Young People’s Participation in Disaster Risk Reduction, 117-149.
  • Serin, E. & Ünlü, S. (2024). Sosyal Medya Çağının Salgını Bilgi Dezenformasyonu: Twitter Üzerinden 6 Şubat Kahramanmaraş Depremi Hakkında Bir Değerlendirme. The Journal of Communication and Social Science, 4(1), 1-16.
  • Şıvgın, B. & Afacan S. (2020). İklim Krizi ile Küresel ve Bireysel Mücadeleye Yönelik Bir Çalışma: Greta Thunberg Örneği. DSJOURNAL 1(2), 141-158.
  • Winangsih, I. & Kurniati. E. (2019). Disaster Mitigation in Early Childhood Education. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 454, 296-301.
  • Yıldırım, F. E. (2023). 6 Şubat 2023 Depreminde Türkiye’de Twitter’ın Kullanımı. Intermedia International e-Journal, 10(19), 276-292.

The Timelessness of the Earthquake Effect: Evaluation of the 6 and 22 February Earthquakes by Those Who Experienced Earthquakes in Their Childhood

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 57 - 86, 30.06.2024
https://doi.org/10.47140/kusbder.1469792

Öz

Turkey and Syria earthquakes of 6 and 22 February 2023 turned into a disaster that transcended borders while they the directly affected a wide geography. What is claimed by this research is that, as a natural event that is not limited to the place and time in which it occurs, it leaves ongoing effects on people who are exposed to an earthquake once in their lives. The aim of the research is to reveal the timelessness of the earthquake through experiences that reveal that the earthquake experience does not remain in the moment. In this research designed with a qualitative method, which includes some of the data collected for the TUBITAK project, interviews focusing on earthquake experiences were conducted with 10 participants. The analysis was made with the MaxQda analysis program. With this research, it is seen that those who experienced earthquakes in their childhood will be affected by the important earthquakes that constitute Turkey's social agenda in 2023, just like their own experiences; the timelessness of the earthquake effect; that social solidarity can override political decisions in any earthquake experience; It has been possible to argue that the earthquake experience may have a role in reinforcing fragility in the construction of childhood.

Proje Numarası

1919B012309398

Kaynakça

  • Asa, A. N. & Doğan-Güllüpınar, M. (2023). Afetler ve Haberin Ötekileştiren Dili: Türkiye’de 6 Şubat Kahramanmaraş Depremleri Örneği. The Journal of Communication and Social Science, 3(2), 280-300.
  • Bal, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri Uygulamalı-Örnekli. Sentez Yayıncılık: Bursa.
  • Berg, B. L. Lune, H. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Çev. Ed. Asım Arı. Eğitim Yayınevi: Konya.
  • Buran, A. (2017). Nitel Araştırmada Veri Toplama. Nitel Araştırma Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımları. Editörler: Fatma Nevra Seggie, Yasemin Bayyurt. Anı Yayıncılık. Ankara. Ss.43-58.
  • Cerna-Turoff, I. Tina Fischer, T. Mansourian, H. & Mayhew, S. (2021). The pathways between natural disasters and violence against children: a systematic review. BMC Public Health. 21(1249).
  • Çil, Z. (2024). Almanya'da 6 Şubat Depremlerı̇nı̇n Etkı̇sı̇: Toplumsal Bı̇rlı̇k ve Dayanışma Örneğı̇. HABITUS Toplumbilim Dergisi, (5), 61-71.
  • Delicado, A. Arenas, M. Nikolaraizi, M. Kanari, C. Grisi, A. Cordani, F. & Keir, S. (2020). Rights, Information, Needs and Active Involvement in Disaster Risk Management. Children and Young People’s Participation in Disaster Risk Reduction. 63-91.
  • Demir, S. T. (2023). Afet Medyası ve Medya Afeti: 6 Şubat Kahramanmaraş Depreminin Anımsattıkları. TRT Akademi, 8(18), 709-716.
  • Duran, M. (2023). Erken Çocukluk Eğitiminde İklim Değişikliği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32, 100-114.
  • Fothergill, A. (2023). Children, Youth, and Disaster. Oxford Research Encyclopedias, Natural Hazard Science, 1-28.
  • Gibb, C. Campbell, N. Meltzer, G. Fothergill, A. (2022). Researching children and disasters: What’s different in pandemic times? Australasian Journal of Disaster and Trauma Studies. 26(2), 83-98.
  • Grisi, A. Cordani, F. Ribeiro, S. Kanari, C. Argyropoulos, V. Arenas, M. & Delicado A. (2020). Dialogues with Children, Mutual Learning Exercises and National Policy Debates, Children and Young People’s Participation in Disaster Risk Reduction. 37-62.
  • Güler, A. Halıcıoğlu, M. B. Taşğın, S. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Teorik Çerçeve- Pratik Önerileri 7 Farklı Nitel Araştırma Yaklaşımı- Kalite ve etik Hususlar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Karabulut, D. & Bekler, T. (2009). Doğal Afetlerin Çocuklar ve Ergenler Üzerindeki Etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5(2), 368-376.
  • Kolukırık, S. & Tuna, M. (2009). Türk Medyasında Deprem Algısı: Marmara Depremi Örneği, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(28), 286-298.
  • Kousky, C. (2016). Impacts of Natural Disasters on Children, Princeton Unıversity, 26(1), 73-92.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods (3rd Editio). Sage Publications.
  • Peek, L. Abramson, D.M. Cox, R.S. Fothergill, A. & Tobin, J. (2018). Children and Disasters. In: Rodríguez, H. Donner, W. Trainor, J. (editörler). Handbook of Disaster Research. Handbooks of Sociology and Social Research. 243-257.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Çev. Ed. Selahattin Turan. Nobel Yayınları: Ankara.
  • Muzenda Mudavanhu, C. (2016). A review of children’s participation in disaster risk reduction. Jàmbá: Journal of Disaster Risk Studies. 8(1).
  • Rodríguez-Giralt, I. , Arenas, M. and López Gómez, D. 2020c. Children, participation and disasters in Europe: A poor record. Children and Young People’s Participation in Disaster Risk Reduction, 15-36.
  • Rodríguez-Giralt, I. and Mort, M. & Delicado, A. 2020a. Concluding remarks: Reimagining children’s place in disaster risk management. Children and Young People’s Participation in Disaster Risk Reduction, 151-160.
  • Rodríguez-Giralt, I. and Mort, M. Nunes de Almeida, A. & Sofia Ribeiro, A. (2020b). Building a Framework for Child-centred Disaster Risk Managemment in Europe. Children and Young People’s Participation in Disaster Risk Reduction, 93-116.
  • Rowland, J. Arenas, M. Cordani, F. Grisi, A. Nikolaraizi, M. Papazafiri, M. Lloyd Williams, A. Goto A. & Bingley, A. (2020). Participatory Tools for Disaster risk Management with Children and Young People. Children and Young People’s Participation in Disaster Risk Reduction, 117-149.
  • Serin, E. & Ünlü, S. (2024). Sosyal Medya Çağının Salgını Bilgi Dezenformasyonu: Twitter Üzerinden 6 Şubat Kahramanmaraş Depremi Hakkında Bir Değerlendirme. The Journal of Communication and Social Science, 4(1), 1-16.
  • Şıvgın, B. & Afacan S. (2020). İklim Krizi ile Küresel ve Bireysel Mücadeleye Yönelik Bir Çalışma: Greta Thunberg Örneği. DSJOURNAL 1(2), 141-158.
  • Winangsih, I. & Kurniati. E. (2019). Disaster Mitigation in Early Childhood Education. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 454, 296-301.
  • Yıldırım, F. E. (2023). 6 Şubat 2023 Depreminde Türkiye’de Twitter’ın Kullanımı. Intermedia International e-Journal, 10(19), 276-292.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kentsel Politika, Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuğba Canbulut 0000-0002-0055-1684

Esme Temiz 0009-0005-8957-5656

Proje Numarası 1919B012309398
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2024
Kabul Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Canbulut, T., & Temiz, E. (2024). Deprem Etkisinin Zamansızlığı: 6 ve 22 Şubat Depremlerinin Çocukluğunda Deprem Deneyimi Olanlarca Değerlendirilmesi. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 57-86. https://doi.org/10.47140/kusbder.1469792