Objective: This study of university students on HIV/AIDS and sexually transmitted diseases to investigate of awareness and information resources.
Methods: After ethical and legal permits, a cross-sectional descriptive questionnaire were conducted with students drawn from different faculties and department of state university. In the evaluation of the data obtained with questionnaire SPSS package program was used.
Results: In our study with a total of 452 university students, 70.4% of the participants were female, 26.6% were male and the average age was 20.9±3.3. In total, 6.8% of participants stated that they never used social media, while 55.3% identified themselves as active social media users. Instagram, Facebook and Twitter (79.9%, 70.1 % and 44.9%) were the most used social media platforms respectively. In order to make friends 81.8% of students were affirmative. A total of 81.6% of students used social media and the internet for sexual sharing, to follow the news, and advertising. In total, 63.5% wanted access to an outpatient clinic, or a counseling service in an established medical center, concerned with sexually transmitted diseases. Regarding the types of information on sexual issues available to students, 65.7% of health workers stated 61.3% of that conferences and training programs were the most valuable resources. However, students had difficulty obtaining information on HIV/AIDS, risky behaviors related to sexually transmitted diseases, routes of disease transmission, and methods of disease prevention.
Conclusion: As a result, itwas found that students were able to obtain the most reliable information on sexual subject from health workwr and educational programs. In the medico-social center of the university it was determined that it was necessary to plan a counseling unit or training programs where students could consult their sexual problems.
Amaç: Bu çalışma da üniversite öğrencilerinin HIV/AIDS ve cinsel yolla bulaşan hastalıklarla ilgili farkındalıkları ve bilgi kaynakları araştırılması amaçlanmıştır.
Yöntem: Etik ve yasal izinler sonrasında bir devlet üniversitesinin farklı fakülteleri ve bölümlerindeki öğrencilerine yüz yüze tanımlayıcı kesitsel bir anket çalışması uygulandı. Anket ile elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS paket programı kullanıldı.
Bulgular: Toplam 452 üniversite öğrencisinin katıldığı çalışmamızda katılımcıların % 70.4’ü kadın, % 26.6’sı erkek olup yaş ortalaması 20.9±3.3’dür. Katılımcıların % 6.8’i sosyal medyayı hiç kullanmadığını, % 55.3’ü ise aktif şekilde kullandığını belirtmiştir. En çok kullanılan sosyal medya platformlarının sırasıyla Instagram, Facebook ve Twitter (%79.9, %70.1 ve %44.9) olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin sosyal medya aracılığı ile karşı cinsten arkadaş bulma oranı %81.8 olarak saptanmıştır. Öğrencilerin %81.6’nın sosyal medya ve internet kullanımlarında cinsel içerikli paylaşımlar ve cinsel içerikli haber ve reklamlardan rahatsız olduklarını belirlenmiştir. Öğrencilerin %63.5’nin üniversite mediko-sosyal merkezinde cinsel yolla bulaşan hastalıklar ile ilgili bir danışmanlık birimi veya poliklinik kurulmasını istedikleri belirlenmiştir. Cinsel konularda en güvenilir bilgilerin öğrencilerin %65.7’i sağlık çalışanlarından, % 61.3’ü konferans ve eğitim programlarından alınacağını belirttiği görülmüştür. Ancak öğrencilerin tamamında HIV/AIDS ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar ile ilgili riskli davranışlar, bulaşma yolları ve korunma yolları sorularına da beklenen doğru yanıt alma oranlarının çok düşük kaldığı belirlenmiştir.
Sonuç: Öğrencilerin cinsel konularda en güvenilir bilgiyi sağlık çalışanları ve eğitim programlarından elde edebilecekleri fikrinde olduklarından yola çıkarak üniversitenin mediko-sosyal merkezinde öğrencilerin “cinsel yolla bulaşan hastalıklar, cinsel sorunlar, sorumlu ve güvenli cinsel davranış gibi…” sorunlarını danışabilecekleri danışmanlık birimi ya da eğitim programları planlanması ihtiyacı olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2017 |
Submission Date | January 14, 2017 |
Acceptance Date | November 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |