Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İletişim Becerilerine Etkisi

Year 2019, , 81 - 85, 20.05.2019
https://doi.org/10.30934/kusbed.523924

Abstract

Amaç: Bu araştırmada hemşirelik öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin iletişim becerilerine etkisini belirlemek amaçlanmıştır.

Yöntem: Tanımlayıcı türde olan bu araştırma hemşirelik öğrencileri (n=279) ile Nisan-Mayıs 2017 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği Kısa Formu”, “İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği” kullanılarak elde edildi. İstatistiki analizlerde yüzde, ortalama, standart sapma, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi, Pearson korelasyon analizi kullanıldı.

Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin %71’i 21 yaş ve üzeri, %96,2’si internet kullanmakta ve %95,3’ü günlük internet erişimi sağlamaktadır. Bu öğrencilerin %92,1’i internet erişimini akıllı telefon aracılığıyla sağlamaktadır. Öğrencilerin Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği Kısa Formu puan ortalaması 30,43±11,08 ve İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği puan ortalaması 71,38±16,59’dır. Öğrencilerin iletişim becerileri ve akıllı telefon kullanım düzeyleri arasında negatif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki vardır (r=-0,162; p<0,01).


Sonuç:
Hemşirelik öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeyleri arttıkça iletişim becerileri azalmaktadır. Akıllı telefon kullanımının günlük yaşamda eğitimde ve iletişimde etkin kullanımı açısından değerlendirilmesi önerilebilir.

References

  • Kwon M, Lee JY, Won WY, et al. Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PloS One. 2013;8(2):e56936. doi:10.1371/journal.pone.0056936.
  • Noyan CO, Enez Darçın A, Nurmedov S, Yılmaz O, Dilbaz N. Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeğinin Kısa Formunun üniversite öğrencilerinde Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2015;16:73-81. doi:10.5455/apd.176101.
  • Samaha H, Hawi HS. Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance and satisfaction with life. Computers Human Behavior. 2016;57:321-325. doi:10.1016/j.chb.2015.12.045.
  • Wu AM, Cheung VI, Ku L, Hung EP. Psychological risk factors of addiction to social networking sites among Chinese smartphone users. J Behav Addict. 2013;2(3):160-6. doi:10.1556/JBA.2.2013.006.
  • Minaz A, Bozkurt ÖÇ. Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin ve kullanım amaçlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;9(21):268-286. doi:10.20875/makusobed.306903.
  • Çobaner AA, Işık T. Hemşireler arasında sosyal medya kullanımının yarar ve risklerinin tıp etiği bağlamında tartışılması. TJOB. 2014;1(1):137-148. doi:10.5505/tjob.2014.86580.
  • Kourkouta L, Papathanasioun L. Comminication in nursing. Materia Socio Medica. 2014;26(1):65-67. doi:10.5455/msm.2014.26.65-67.
  • Ennis G, Happell B, Reid-Searl K. The importance of communication for clinical leaders in mental health nursing: The perspective of nurses working in mental health. Issues Ment Health Nurs. 2013;34:814-819. doi:10.3109/01612840.2013.829539.
  • Ferreira M, Silva D, Pires A, Sousa M, Nascimento M, Calheiros N. Clinical skills and communication in nursing students. icH&Hpsy 2016: 2nd International Conference on Health and Health Psychology. ISSN:2357-1330;51-60. doi:10.15405/epsbs.2016.07.02.5.
  • Bach S, Grant A. Communication and Interpersonal Skills for Nurses. Learning Matters, Exeter, 2009
  • Arifoğlu B, Razı GS. Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin empati ve iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı puanı arasındaki ilişki. DEUHYO ED. 2011;4(1):7-11.
  • Schoenthaler A, Chaplin WF, Allegrante JP, et al. Provider communication affects medication adherence in hypertensive African Americans. Patient Educ Couns. 2009;75:185-191. doi:10.1016/j.pec.2008.09.018.
  • Kwon M, Kim DJ, Cho H, Yang S. The smartphone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents. PloS One. 2013;8(12):e83558. doi:10.1371/journal.pone.0083558.
  • Korkut F. İletişim becerilerini değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: Güvenilirlik ve geçerlilik çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 1996;2:18-23.
  • Soni R, Upadhyay R, Jain M. Prevalence of smart phone addiction, sleep quality and associated behaviour problems in adolescents. IJRMS. 2017;5:515-519. doi:10.18203/2320-6012.ijrms20170142.
  • Pearson C, Hussain Z. Smartphone addiction and associated psychological factors. Addicta: The Turkish Journal of Addictions. 2016;3:193-207. doi:10.15805/addicta.2016.3.0103.
  • Kung YM, Oh S. Characteristics of nurses who use social media. Comput Inform Nurs. 2014;32(2):64-72. doi:10.1097/CIN.0000000000000033.
  • Can S. İletişim eğitiminde akademi ve sektör beklentileri üzerine bir araştırma. Humanities Sciences. 2018;13(3):57-73. doi:10.12739/NWSA.2018.13.3.4C0225.
  • Aktaş H, Yılmaz N. Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. IJSSER. 2017;3:85-100. doi:10.24289/ijsser.283590.
  • Griffiths MD. A ‘components’ model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use. 2005;10:191-197. doi:10.1080/14659890500114359.
  • Kuss DR, Griffiths MD. Online social networking and addiction: A review of the psychological literature. IJERPH. 2011;8:3528-3552. doi:10.3390/ijerph8093528.
  • Söğüt S, Cangöl E, Dinç A. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin belirlenmesi. Researcher: Social Science Studies. 2018;6(2):272-280.
  • Kıssal A, Kaya M, Koç M. Hemşirelik ile beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri ve etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. ACU Sağlık Bil Derg. 2016;3:134-141.
  • Kahyaoglu Sut H, Kurt S, Uzal O, Ozdilek S. Effects of smartphone addiction level on social and educational life in health sciences students. Euras J Fam Med 2016;5(1):13-9.
  • Thulin E, Vilhelmson B. Mobiles everywhere: youth, the mobile phone and changes in everyday practice. Young: Nordic Journal of Youth Research. 2007;15:235-25. doi:10.1177/110330880701500302.
  • Yıldırım K, Yaşar Ö, Duru M. Öğretmen ve öğrenci görüşleri temelinde akıllı telefonların eğitim öğretim ortamlarında kullanılmasının ve etkilerinin incelenmesi. IJEST. 2016;2:72-84.

Effect of Smart Phone Addiction Levels of Nursing Students on Their Communication Skills

Year 2019, , 81 - 85, 20.05.2019
https://doi.org/10.30934/kusbed.523924

Abstract

Objective: This study was aimed to determine the effect of smartphone addiction levels of nursing students on communication skills.

Methods: This study was carried out using a descriptive design with nursing students (n=279) between April and May 2017. The data was obtained using “The Personal Information Form”, “The Smart Phone Addiction Scale Short Form”, and “The Communication Skills Assessment Scale”. Percentage, mean, standard deviation, Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test, Pearson correlation analysis were used for statistical analysis.

Results: Age of 71% of nursing students is 21 or more and 96.2% of them use internet and 95.3% of them have access to internet daily. 92.1% of these students have access to internet via smart phone. The average score of the Students' Smart Phone Addiction Scale Short Form is 30.43±11.08 and the average of Communication Skills Assessment Scale is 71.38±16.59. There is a negative and statistically significant relationship between students' communication skills and smart phone usage levels (r=-0.162; p<0.01).

Conclusion: As the smart phone addiction levels of nursing students increase, their communication skills decrease. It may be advisable to evaluate smartphone use in terms of effective use in education and communication in daily life.

References

  • Kwon M, Lee JY, Won WY, et al. Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PloS One. 2013;8(2):e56936. doi:10.1371/journal.pone.0056936.
  • Noyan CO, Enez Darçın A, Nurmedov S, Yılmaz O, Dilbaz N. Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeğinin Kısa Formunun üniversite öğrencilerinde Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2015;16:73-81. doi:10.5455/apd.176101.
  • Samaha H, Hawi HS. Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance and satisfaction with life. Computers Human Behavior. 2016;57:321-325. doi:10.1016/j.chb.2015.12.045.
  • Wu AM, Cheung VI, Ku L, Hung EP. Psychological risk factors of addiction to social networking sites among Chinese smartphone users. J Behav Addict. 2013;2(3):160-6. doi:10.1556/JBA.2.2013.006.
  • Minaz A, Bozkurt ÖÇ. Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin ve kullanım amaçlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;9(21):268-286. doi:10.20875/makusobed.306903.
  • Çobaner AA, Işık T. Hemşireler arasında sosyal medya kullanımının yarar ve risklerinin tıp etiği bağlamında tartışılması. TJOB. 2014;1(1):137-148. doi:10.5505/tjob.2014.86580.
  • Kourkouta L, Papathanasioun L. Comminication in nursing. Materia Socio Medica. 2014;26(1):65-67. doi:10.5455/msm.2014.26.65-67.
  • Ennis G, Happell B, Reid-Searl K. The importance of communication for clinical leaders in mental health nursing: The perspective of nurses working in mental health. Issues Ment Health Nurs. 2013;34:814-819. doi:10.3109/01612840.2013.829539.
  • Ferreira M, Silva D, Pires A, Sousa M, Nascimento M, Calheiros N. Clinical skills and communication in nursing students. icH&Hpsy 2016: 2nd International Conference on Health and Health Psychology. ISSN:2357-1330;51-60. doi:10.15405/epsbs.2016.07.02.5.
  • Bach S, Grant A. Communication and Interpersonal Skills for Nurses. Learning Matters, Exeter, 2009
  • Arifoğlu B, Razı GS. Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin empati ve iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı puanı arasındaki ilişki. DEUHYO ED. 2011;4(1):7-11.
  • Schoenthaler A, Chaplin WF, Allegrante JP, et al. Provider communication affects medication adherence in hypertensive African Americans. Patient Educ Couns. 2009;75:185-191. doi:10.1016/j.pec.2008.09.018.
  • Kwon M, Kim DJ, Cho H, Yang S. The smartphone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents. PloS One. 2013;8(12):e83558. doi:10.1371/journal.pone.0083558.
  • Korkut F. İletişim becerilerini değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: Güvenilirlik ve geçerlilik çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 1996;2:18-23.
  • Soni R, Upadhyay R, Jain M. Prevalence of smart phone addiction, sleep quality and associated behaviour problems in adolescents. IJRMS. 2017;5:515-519. doi:10.18203/2320-6012.ijrms20170142.
  • Pearson C, Hussain Z. Smartphone addiction and associated psychological factors. Addicta: The Turkish Journal of Addictions. 2016;3:193-207. doi:10.15805/addicta.2016.3.0103.
  • Kung YM, Oh S. Characteristics of nurses who use social media. Comput Inform Nurs. 2014;32(2):64-72. doi:10.1097/CIN.0000000000000033.
  • Can S. İletişim eğitiminde akademi ve sektör beklentileri üzerine bir araştırma. Humanities Sciences. 2018;13(3):57-73. doi:10.12739/NWSA.2018.13.3.4C0225.
  • Aktaş H, Yılmaz N. Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. IJSSER. 2017;3:85-100. doi:10.24289/ijsser.283590.
  • Griffiths MD. A ‘components’ model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use. 2005;10:191-197. doi:10.1080/14659890500114359.
  • Kuss DR, Griffiths MD. Online social networking and addiction: A review of the psychological literature. IJERPH. 2011;8:3528-3552. doi:10.3390/ijerph8093528.
  • Söğüt S, Cangöl E, Dinç A. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin belirlenmesi. Researcher: Social Science Studies. 2018;6(2):272-280.
  • Kıssal A, Kaya M, Koç M. Hemşirelik ile beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri ve etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. ACU Sağlık Bil Derg. 2016;3:134-141.
  • Kahyaoglu Sut H, Kurt S, Uzal O, Ozdilek S. Effects of smartphone addiction level on social and educational life in health sciences students. Euras J Fam Med 2016;5(1):13-9.
  • Thulin E, Vilhelmson B. Mobiles everywhere: youth, the mobile phone and changes in everyday practice. Young: Nordic Journal of Youth Research. 2007;15:235-25. doi:10.1177/110330880701500302.
  • Yıldırım K, Yaşar Ö, Duru M. Öğretmen ve öğrenci görüşleri temelinde akıllı telefonların eğitim öğretim ortamlarında kullanılmasının ve etkilerinin incelenmesi. IJEST. 2016;2:72-84.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Behaviour-Personality Assessment in Psychology, Nursing
Journal Section Original Article | Midwifery & Nursing
Authors

Kamile Kırca 0000-0001-7019-6107

Sevinç Kutlutürkan 0000-0002-3230-0775

Publication Date May 20, 2019
Submission Date February 7, 2019
Acceptance Date April 30, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Kırca, K., & Kutlutürkan, S. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İletişim Becerilerine Etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 81-85. https://doi.org/10.30934/kusbed.523924
AMA Kırca K, Kutlutürkan S. Hemşirelik Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İletişim Becerilerine Etkisi. KOU Sag Bil Derg. May 2019;5(2):81-85. doi:10.30934/kusbed.523924
Chicago Kırca, Kamile, and Sevinç Kutlutürkan. “Hemşirelik Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İletişim Becerilerine Etkisi”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 5, no. 2 (May 2019): 81-85. https://doi.org/10.30934/kusbed.523924.
EndNote Kırca K, Kutlutürkan S (May 1, 2019) Hemşirelik Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İletişim Becerilerine Etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 5 2 81–85.
IEEE K. Kırca and S. Kutlutürkan, “Hemşirelik Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İletişim Becerilerine Etkisi”, KOU Sag Bil Derg, vol. 5, no. 2, pp. 81–85, 2019, doi: 10.30934/kusbed.523924.
ISNAD Kırca, Kamile - Kutlutürkan, Sevinç. “Hemşirelik Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İletişim Becerilerine Etkisi”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 5/2 (May 2019), 81-85. https://doi.org/10.30934/kusbed.523924.
JAMA Kırca K, Kutlutürkan S. Hemşirelik Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İletişim Becerilerine Etkisi. KOU Sag Bil Derg. 2019;5:81–85.
MLA Kırca, Kamile and Sevinç Kutlutürkan. “Hemşirelik Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İletişim Becerilerine Etkisi”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 5, no. 2, 2019, pp. 81-85, doi:10.30934/kusbed.523924.
Vancouver Kırca K, Kutlutürkan S. Hemşirelik Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İletişim Becerilerine Etkisi. KOU Sag Bil Derg. 2019;5(2):81-5.