Research Article
BibTex RIS Cite

Cerrahi Kliniklerde Uygulama Yapan Hemşirelik Öğrencilerinin Enfeksiyon Riski Oluşturan Faktörleri Belirleme Durumları

Year 2021, , 269 - 274, 01.11.2021
https://doi.org/10.30934/kusbed.941232

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin cerrahi girişim geçiren hastalarda enfeksiyon riski oluşturan faktörleri belirleme durumlarını araştırmaktır.
Yöntem: Tanımlayıcı türdeki araştırma, cerrahi hemşireliği teorik bilgisine sahip ve klinik uygulama deneyimi olan gönüllü 134 öğrenci ile yapıldı. Verilerin toplanmasında hastaya ait 65 veri içeren 350 kelimelik cerrahi girişim geçiren vaka örneği ve beş soruluk anket formu kullanıldı. Elde edilen veriler SPSS 20.0 paket programı ile analiz edildi.
Bulgular: Öğrencilerin enfeksiyon riski ile ilişkilendirdiği ilk üç faktör sırasıyla; %82,8 ile intravenöz kateter, %70,1 ile üriner kateter ve %64,9 ile cerrahi insizyon olarak tespit edildi. Ameliyatın kendi, sigara kullanımı ve hipotermi, enfeksiyonla en az ilişkilendirilen faktörler oldu.
Sonuç: Araştırmaya katılan öğrencilerin cerrahi klinik hastası için risk faktörlerini belirleme durumları, değişiklik göstermektedir. İntravenöz kateter ve üriner kateter gibi cerrahi hastası için başlıca enfeksiyon riski oluşturan faktörler öğrenciler arasında yaygın olarak bilinmektedir. Bu faktörlerinin bilinmesi, “enfeksiyon riski” hemşirelik tanısına yönelik bakım sürecini yürütmek için önemli bir bulgudur. Oransal olarak en yüksek seviyede saptanan faktörler dahil olmak üzere, enfeksiyona yol açabilecek risklerin öğrenciler tarafından saptanma düzeyi ilerlemeye açıktır.

Supporting Institution

Bu çalışmada, herhangi bir kurumdan finansal destek alınmamıştır.

References

  • Carvalho EC, Eduardo AHA, Romanzini A, et al. Correspondence between NANDA international nursing diagnoses and outcomes as proposed by the nursing outcomes classification. Int J Nurs Knowl. 2018;29(1):66-78. doi: 10.1111/2047-3095.12135.
  • Birol L. Hemşirelik süreci (bölüm 3). İçinde: Hemşirelik Süreci- Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım. 10 Basım. İzmir: Akademisyen Kitabevi; 2016:97-98.
  • Berman A, Snyder S, Frandsen G. Kozier And Erb’s Fundamentals Of Nursing: Concepts, Process And Practice. In The nursing process. 10th Ed. Pearson: New Jersey; 2012. p:143-154.
  • Kalkan N, Karadağ M. Cerrahi alan enfeksiyonlarını önlemede güncel yaklaşımlar ve hemşirelere yönelik önleme girişimleri algoritması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(4) 280-289.
  • World Health Organization. Global guidelines for the prevention of surgical site infection”. 2nd ed. Geneva. 2018. https://www.who.int/infection-prevention/publications/ssi-guidelines/en
  • Öztürk R. Türkiye’de enfeksiyon kontrolü ile ilgili son gelişmeler. ANKEM Derg. 2011;25(Ek 2):9-16.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Cerrahi Alan Enfeksiyonu Sürveyansı, Ankara 2018. https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/Bulasici-hastaliklar-db/hastaliklar/SHIE/Klavuzlar/CERRAHI_ALAN_ENFEKSIYONU_SURVEYANSI.pdf
  • Aşcıoğlu S. Hastane enfeksiyonları. Türk Hij. Den. Biyol. Derg. 2007;64(1):1-3.
  • T.C. Sayıştay Başkanlığı. Hastane Enfeksiyonlarıyla Mücadele, Ankara 2007. http://www.hider.org.tr/Yeniden/2007-2hastaneenfeksiyon.Pdf
  • Berríos-Torres SI, Umscheid CA, Bratzler DW, et al. Centers for disease control and prevention guideline for the prevention of surgical site infection. JAMA Surgery. 2017;152(8):784-791. doi:10.1001/jamasurg.2017.0904
  • Carpenito Moyet LJ. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Lippincott Williams & Wilkins. 2010. Çev. Erdemir F. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
  • Mankan T, Kara Kaşıkçı M. Hemşirelerin hastane enfeksiyonlarını önlemeye ilişkin bilgi düzeyleri. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;4(1):11-16
  • Aydın N, Akanse, N. Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences. 2013;6:252-257.
  • Taşdemir G, Kızılkaya M. Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerin ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında NANDA hemşirelik tanılarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences. 2013;10(1):246-257.
  • Erer MT, Akbaş M, Yıldırım G. Hemşirelik Sürecinin Evrimsel Gelişimi Hemşirelik Süreci. Lokman Hekim Dergisi. 2017;7(1):1-5.
  • Ozveren H, Ozden D, Gulnar E. Determination of nursing students’ perception states in nursing diagnosis. International Journal of Caring Sciences. 2019;12:1049.
  • Uzunköy A. Cerrahi alan enfeksiyonları: risk faktörleri ve önleme yöntemleri. Turkish Journal of Trauma & Emergency Surgery. 2005;11(4):269-281.
  • Körpe G, İnangil D, Irmak Vural P. Ruh Sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında öğrencilerin belirledikleri NANDA-I tanılarının değerlendirilmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;2(2):51-66.
  • Tambağ H, Can R. Öğrencilerin psikiyatri hemşireliği dersi uygulamalarında nanda hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Hemşirelik E-Dergisi. 2014;2(3).
  • Erden S, Deniz S, Arslan S, ve ark. Hemşirelik öğrencilerinin cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi uygulamalarında hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin incelenmesi. Van Tıp Dergisi. 2018; 25(2):108-112. doı: 10.5505/vtd.2018.26213
  • Bölükbaş N, Irmak B, Bulut B, ve ark. Öğrencilerin cerrahi hastalıkları hemşireliği yaz stajı dosyalarında belirledikleri hemşirelik tanıları ve girişimlerinin değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2020;3(1)1-9. DOI:10.38108/ouhcd.715689
  • Keskin AY, Tunç P, Molu B, ve ark. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin verilen vaka ile ilgili hemşirelik tanılarını belirleyebilme becerileri ve etkileyen faktörler. Hastane Öncesi Dergisi; 2021;6(1), 95-108.
  • Taskın Yılmaz F, Sabanciogullari S, et al. The opinions of nursing students regarding the nursing process and their levels of proficiency in Turkey. Journal of Caring Sciences. 2015;4 (4):265-275. doi:10.15171/jcs.2015.027
  • Andsoy II, Güngör T, Dikmen Y, ve ark. Hemşirelerin bakım planını kullanırken yaşadıkları güçlükler. Çağdaş Tıp Dergisi. 2015;3(2):1-7.
  • Avşar G, Öğünç AE, Taşkın M, ve ark. Hemşirelerin hasta bakımında kullandıkları hemşirelik süreci uygulamalarının değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(4):216-221.
  • Da Silva VS, Filho ESB, De Queiroz SMB. Use of the nursing process and difficulties found by nurses. Cogitare Enfermagem. 2013;2:351.
  • Rifà Ros R, Rodríguez Monforte M, Pérez I, et al. Relationship between diagnostic accuracy and attitudes towards diagnoses in undergraduate nursing students. Educacion Medica. 2019;20:33-38
  • Bittencourt GKGD, Crossetti MGO. Critical thinking skills in the nursing diagnosis process. Rev Esc Enferm USP. 2013;47:337-343. doi: 10.1590/s0080-62342013000200010.
  • Karaca T, Aslan S. Effect of ‘nursing terminologies and classifications’ course on nursing students’ perception of nursing diagnosis. Nurse Education Today. 2018; 67:114-117. doı: 10.1016/j.nedt.2018.05.011
  • Uysal N, Arslan GG, Yılmaz İ, ve ark. Hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;3(1):139-143.

The Situations to Determine the Factors Affecting the Infection Risk for Nursing Students’ Internship in Surgical Clinics

Year 2021, , 269 - 274, 01.11.2021
https://doi.org/10.30934/kusbed.941232

Abstract

Objective: This study aims to investigate the status of nursing students to determine the factors that cause an infection risk in patients undergoing surgical intervention.
Method: The descriptive study was conducted with 134 volunteer students with theoretical knowledge of surgical nursing and have clinical practice experience. A case sample of 350 words containing 65 records of the patients who underwent surgery and a questionnaire with 5-questions were used in the collection of data. The obtained data were analyzed with SPSS 20.0 software.
Results: The first three factors, associated with the risk of infection by the students, respectively, were determined as an intravenous catheter with 82.8%, urinary catheter with 70.1%, and surgical incision with 64.9%. The surgery itself, smoking, and hypothermia were the factors least associated with infection.
Conclusions: The status of determining the risk factors for the surgical clinic patient, of the participating students in the study varies. Major factors that pose the risk of infection for the surgical patient, such as intravenous catheter and urinary catheter, are widely known among students. Knowing these factors is an important finding in the execution of the care process for the "risk of infection" nursing diagnosis. The level of determination of risks that may lead to infection by students, including the factors that were determined at the highest level ratio, is open to improvement.

References

  • Carvalho EC, Eduardo AHA, Romanzini A, et al. Correspondence between NANDA international nursing diagnoses and outcomes as proposed by the nursing outcomes classification. Int J Nurs Knowl. 2018;29(1):66-78. doi: 10.1111/2047-3095.12135.
  • Birol L. Hemşirelik süreci (bölüm 3). İçinde: Hemşirelik Süreci- Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım. 10 Basım. İzmir: Akademisyen Kitabevi; 2016:97-98.
  • Berman A, Snyder S, Frandsen G. Kozier And Erb’s Fundamentals Of Nursing: Concepts, Process And Practice. In The nursing process. 10th Ed. Pearson: New Jersey; 2012. p:143-154.
  • Kalkan N, Karadağ M. Cerrahi alan enfeksiyonlarını önlemede güncel yaklaşımlar ve hemşirelere yönelik önleme girişimleri algoritması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(4) 280-289.
  • World Health Organization. Global guidelines for the prevention of surgical site infection”. 2nd ed. Geneva. 2018. https://www.who.int/infection-prevention/publications/ssi-guidelines/en
  • Öztürk R. Türkiye’de enfeksiyon kontrolü ile ilgili son gelişmeler. ANKEM Derg. 2011;25(Ek 2):9-16.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Cerrahi Alan Enfeksiyonu Sürveyansı, Ankara 2018. https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/Bulasici-hastaliklar-db/hastaliklar/SHIE/Klavuzlar/CERRAHI_ALAN_ENFEKSIYONU_SURVEYANSI.pdf
  • Aşcıoğlu S. Hastane enfeksiyonları. Türk Hij. Den. Biyol. Derg. 2007;64(1):1-3.
  • T.C. Sayıştay Başkanlığı. Hastane Enfeksiyonlarıyla Mücadele, Ankara 2007. http://www.hider.org.tr/Yeniden/2007-2hastaneenfeksiyon.Pdf
  • Berríos-Torres SI, Umscheid CA, Bratzler DW, et al. Centers for disease control and prevention guideline for the prevention of surgical site infection. JAMA Surgery. 2017;152(8):784-791. doi:10.1001/jamasurg.2017.0904
  • Carpenito Moyet LJ. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Lippincott Williams & Wilkins. 2010. Çev. Erdemir F. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012
  • Mankan T, Kara Kaşıkçı M. Hemşirelerin hastane enfeksiyonlarını önlemeye ilişkin bilgi düzeyleri. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;4(1):11-16
  • Aydın N, Akanse, N. Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences. 2013;6:252-257.
  • Taşdemir G, Kızılkaya M. Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerin ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında NANDA hemşirelik tanılarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences. 2013;10(1):246-257.
  • Erer MT, Akbaş M, Yıldırım G. Hemşirelik Sürecinin Evrimsel Gelişimi Hemşirelik Süreci. Lokman Hekim Dergisi. 2017;7(1):1-5.
  • Ozveren H, Ozden D, Gulnar E. Determination of nursing students’ perception states in nursing diagnosis. International Journal of Caring Sciences. 2019;12:1049.
  • Uzunköy A. Cerrahi alan enfeksiyonları: risk faktörleri ve önleme yöntemleri. Turkish Journal of Trauma & Emergency Surgery. 2005;11(4):269-281.
  • Körpe G, İnangil D, Irmak Vural P. Ruh Sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında öğrencilerin belirledikleri NANDA-I tanılarının değerlendirilmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;2(2):51-66.
  • Tambağ H, Can R. Öğrencilerin psikiyatri hemşireliği dersi uygulamalarında nanda hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Hemşirelik E-Dergisi. 2014;2(3).
  • Erden S, Deniz S, Arslan S, ve ark. Hemşirelik öğrencilerinin cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi uygulamalarında hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin incelenmesi. Van Tıp Dergisi. 2018; 25(2):108-112. doı: 10.5505/vtd.2018.26213
  • Bölükbaş N, Irmak B, Bulut B, ve ark. Öğrencilerin cerrahi hastalıkları hemşireliği yaz stajı dosyalarında belirledikleri hemşirelik tanıları ve girişimlerinin değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2020;3(1)1-9. DOI:10.38108/ouhcd.715689
  • Keskin AY, Tunç P, Molu B, ve ark. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin verilen vaka ile ilgili hemşirelik tanılarını belirleyebilme becerileri ve etkileyen faktörler. Hastane Öncesi Dergisi; 2021;6(1), 95-108.
  • Taskın Yılmaz F, Sabanciogullari S, et al. The opinions of nursing students regarding the nursing process and their levels of proficiency in Turkey. Journal of Caring Sciences. 2015;4 (4):265-275. doi:10.15171/jcs.2015.027
  • Andsoy II, Güngör T, Dikmen Y, ve ark. Hemşirelerin bakım planını kullanırken yaşadıkları güçlükler. Çağdaş Tıp Dergisi. 2015;3(2):1-7.
  • Avşar G, Öğünç AE, Taşkın M, ve ark. Hemşirelerin hasta bakımında kullandıkları hemşirelik süreci uygulamalarının değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(4):216-221.
  • Da Silva VS, Filho ESB, De Queiroz SMB. Use of the nursing process and difficulties found by nurses. Cogitare Enfermagem. 2013;2:351.
  • Rifà Ros R, Rodríguez Monforte M, Pérez I, et al. Relationship between diagnostic accuracy and attitudes towards diagnoses in undergraduate nursing students. Educacion Medica. 2019;20:33-38
  • Bittencourt GKGD, Crossetti MGO. Critical thinking skills in the nursing diagnosis process. Rev Esc Enferm USP. 2013;47:337-343. doi: 10.1590/s0080-62342013000200010.
  • Karaca T, Aslan S. Effect of ‘nursing terminologies and classifications’ course on nursing students’ perception of nursing diagnosis. Nurse Education Today. 2018; 67:114-117. doı: 10.1016/j.nedt.2018.05.011
  • Uysal N, Arslan GG, Yılmaz İ, ve ark. Hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;3(1):139-143.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Original Article / Medical Sciences
Authors

İbrahim Çetin 0000-0002-2340-6201

Hatice Merve Alptekin 0000-0002-4544-7987

Publication Date November 1, 2021
Submission Date May 23, 2021
Acceptance Date September 2, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Çetin, İ., & Alptekin, H. M. (2021). Cerrahi Kliniklerde Uygulama Yapan Hemşirelik Öğrencilerinin Enfeksiyon Riski Oluşturan Faktörleri Belirleme Durumları. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 269-274. https://doi.org/10.30934/kusbed.941232
AMA Çetin İ, Alptekin HM. Cerrahi Kliniklerde Uygulama Yapan Hemşirelik Öğrencilerinin Enfeksiyon Riski Oluşturan Faktörleri Belirleme Durumları. KOU Sag Bil Derg. November 2021;7(3):269-274. doi:10.30934/kusbed.941232
Chicago Çetin, İbrahim, and Hatice Merve Alptekin. “Cerrahi Kliniklerde Uygulama Yapan Hemşirelik Öğrencilerinin Enfeksiyon Riski Oluşturan Faktörleri Belirleme Durumları”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7, no. 3 (November 2021): 269-74. https://doi.org/10.30934/kusbed.941232.
EndNote Çetin İ, Alptekin HM (November 1, 2021) Cerrahi Kliniklerde Uygulama Yapan Hemşirelik Öğrencilerinin Enfeksiyon Riski Oluşturan Faktörleri Belirleme Durumları. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7 3 269–274.
IEEE İ. Çetin and H. M. Alptekin, “Cerrahi Kliniklerde Uygulama Yapan Hemşirelik Öğrencilerinin Enfeksiyon Riski Oluşturan Faktörleri Belirleme Durumları”, KOU Sag Bil Derg, vol. 7, no. 3, pp. 269–274, 2021, doi: 10.30934/kusbed.941232.
ISNAD Çetin, İbrahim - Alptekin, Hatice Merve. “Cerrahi Kliniklerde Uygulama Yapan Hemşirelik Öğrencilerinin Enfeksiyon Riski Oluşturan Faktörleri Belirleme Durumları”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7/3 (November 2021), 269-274. https://doi.org/10.30934/kusbed.941232.
JAMA Çetin İ, Alptekin HM. Cerrahi Kliniklerde Uygulama Yapan Hemşirelik Öğrencilerinin Enfeksiyon Riski Oluşturan Faktörleri Belirleme Durumları. KOU Sag Bil Derg. 2021;7:269–274.
MLA Çetin, İbrahim and Hatice Merve Alptekin. “Cerrahi Kliniklerde Uygulama Yapan Hemşirelik Öğrencilerinin Enfeksiyon Riski Oluşturan Faktörleri Belirleme Durumları”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 7, no. 3, 2021, pp. 269-74, doi:10.30934/kusbed.941232.
Vancouver Çetin İ, Alptekin HM. Cerrahi Kliniklerde Uygulama Yapan Hemşirelik Öğrencilerinin Enfeksiyon Riski Oluşturan Faktörleri Belirleme Durumları. KOU Sag Bil Derg. 2021;7(3):269-74.