Amaç: Bu araştırma Türkiye’de 2013-2015 yılları arası toplum ruh sağlığı merkezlerinin profilini incelemek amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı olarak yapılandırılmıştır. Araştırmada 45 Toplum Ruh Sağlığı Merkezi araştırmaya dahil edilmiştir (katılım oranı: %42,45). Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı analizler kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya dahil edilen Toplum Ruh Sağlığı Merkezlerinin %20’sinin Marmara ve Karadeniz Bölgelerinde olduğu, %75.6’sının bir katlı bir binada hizmet verdiği belirlenmiştir. Merkezlerde çalışan personelin çoğunlukla hemşire (%24.7) ve hizmetli (%24.7) olduğu saptanmıştır. Tüm merkezler incelendiğinde, sürekli merkeze gelen danışan sıklığının %7.8 olduğu, bir merkezde ise “Mavi At Kafe” adlı korumalı iş yeri açıldığı belirlenmiştir.
Sonuç: Türkiye’de toplum ruh sağlığı hizmetlerinin hedeflenen düzeyde olmadığı ancak son zamanlarda ilerleme gösterdiği söylenebilir.
Objectives: This study is planned to examine the profile of the Community Mental Health Centers (CMHC) in Turkey between 2013 and 2015 years.
Methods: The research was structured as a descriptive study. 45 Community Mental Health Centers were included in the study (Rate of participation 42, 45%). The descriptive analysis was based on the evaluation of the data.
Results: The study included Community Mental Health Centers; these are constituted by 20% of the Marmara and the Black Sea Region. Most of the centers (75,6%) are housed in a single-stage flat. Centers' staff were mostly nurse (24,7%) and employee (24,7%). The rate of the clients’ who regularly visit to any center was 7,8%. A supervised Job locale "Blue Horse Cafe" has been established to service in a CMHC.
Conclusion: The Community Mental Health Services in Turkey are not at targeted levels, however a progress has recently been experienced.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2016 |
Submission Date | January 16, 2016 |
Acceptance Date | March 12, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 2 |