Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Çocuklarda Medya Kullanımı

Year 2016, Volume: 2 Issue: 2, 6 - 10, 31.05.2016
https://doi.org/10.30934/kusbed.358563

Abstract

Amaç: Bu çalışmada okul öncesi çocuklarda medya ile ilgili araştırma yaparak, büyümek ve gelişmekte olan çocuğun sağlığı üzerine olan zararlı etkileri konusunda ebeveynleri bilgilendirmeyi amaçladık.

Yöntem: 2-6 yaş grubu çocuğu olan ebeveynlere teknolojik aletlerle ilgili soruları içeren bir anket çalışması yaptık. Ebeveynden anketin geri alınması sırasında ebeveynin her birine teknolojik aletlerin 7 yaş altındaki çocuklarda kullanılması ve zararlı etkileri ile ilgili bilgi verip, önerilerde bulunduk.

Bulgular: 102 çocuğun ebeveyni anketimizi cevapladı. Anket sonuçlarında çalışmaya katılan çocukların hepsinin teknolojik aletlerin biri veya birden fazlasıyla gün içinde 1 saat ve veya 1 saatten daha fazla zaman geçirdiklerini bulduk. Çocukların çoğunluğunun yemek saatinde teknolojik alet kullandığı ve ailelerin bu aletlerin olası zararlı etkileri konusunda bilgilerinin az olduğunu gördük.

Sonuç: Bu araştırma, 7 yaş öncesi çocuklarda medyanın oldukça yaygın kullanıldığının gösterilmesi ve çocukların teknolojik aletleri kullanmaları ve olası zararlı etkileri konusunda ebeveynleri bilinçlendirmek açısından yararlı olup, gelecekte yapılacak büyük araştırmalar için örnek olabilir.

References

  • Akyüz E. Çocuğun Bilgi Edinme ve Zararlı Yayınlara Karşı Korunma Hakkı. I. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı Cilt 1. 2013; s. 115-132.
  • Generation M2: Media in the Lives of 8- to 18-Year-Olds Kaiser Foundation 2010, 2 Aralık 2016 tarihinde http://kff.org/other/report/generation-m2-media-in-the-lives-of-8-to-18-year-olds/ adresinden ulaşıldı.
  • Lipnowski S, LeBlanc CMA. Healthy active living: Physical activity guidelines for children and adolescents S; Canadian Paediatric Society Healthy Active Living and Sports Medicine Committee Abridged version: Paediatr Child Health. 2012;17(4):209-10
  • Electromagnetic fields and public health: mobile phones 1 Aralık 2015‟de Erişim: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs193/en/ adresinden sağlandı.
  • Pedagoji Derneği, Çocuk ve Ekran, 2015. 21.02.2016‟da http://pedagojidernegi.com/2015/03/26/cocuk-ve-ekran/ adresinden ulaşıldı.
  • Özmert EN, Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi-II:çevre, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi. 2005; 48(4):337-354.
  • Betül Ulukol, Çocukların Çevrimiçi Güvenliği, Antalya, 2015. 2 Mart 2016‟da http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/documents/moyhizmeticiegitimSunum3.pdf adresinden ulaşıldı.
  • RTÜK, Türkiye’de çocukların medya kullanma alışkanlıkları araştırması, 1. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi, 1. Baskı, 2013.
  • TÜİK, 6-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri ve Medya, 2013.
  • American Academy of Pediatrics. Committee of Public Education. Children, Adolescent and Television. Pediatrics 2001; 107(2):423-426 11. 1998 Report on Television. New York, NY. Nielsen Media Research;1998.
  • Roberts DF, Foehr UG, Rideout VJ ve diğ. Kids and Media at the New Millennium: A Comprehensive National
  • Analysis of Children’s Media Use. Menlo Park, CA: The Henry J Kaiser Family Foundation Report; 1999.
  • Kirkorian HL, Pempek TA, Murphy LA ve diğ. The impact of background television on parent-child interaction. Child Dev. 2009;80(5):1350–1359
  • Radesky JS, Schumacher J, Zuckerman B. Mobile and Interactive Media Use by Young Children: The Good, the Bad, and the Unknown. Pedıatrıcs. 2015;135(1):1-3. 16. American Academy of Pediatrics. Policy Statement ,Children, Adolescents, and the Media. Pediatrics. 2013;132(5):958–61.

Media USe By Preschool-Aged Children

Year 2016, Volume: 2 Issue: 2, 6 - 10, 31.05.2016
https://doi.org/10.30934/kusbed.358563

Abstract

Objectives: The aim of this study is to carry out a research into the use of such technological devices by pre-school children and advise parents on the negative effects on health and development of their children.

Methods: A survey was carried out on parents who have 2-6 year-old children, which included a questionnaire on the use of such media by their children. Each parent was advised on negative effects of technological devices.

Results: 102 parents took part in the survey. It was found that all of the children use one or more of one of those technological devices for an hour or more daily. We found that children use these usually during lunch or dinner time. Furthermore, parents had a very little knowledge about adverse effects on their children using such high-tech devices.

Conclusion: This study is important and useful on a number of aspects. Firstly, it reiterated the fact that the use of such high-tech devices is very common among children under seven years old. Secondly, parents had virtually no knowledge of possible adverse health effects on their children using such devices. Finally, this small sample will form a basis of a larger and more detailed future study.

References

  • Akyüz E. Çocuğun Bilgi Edinme ve Zararlı Yayınlara Karşı Korunma Hakkı. I. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı Cilt 1. 2013; s. 115-132.
  • Generation M2: Media in the Lives of 8- to 18-Year-Olds Kaiser Foundation 2010, 2 Aralık 2016 tarihinde http://kff.org/other/report/generation-m2-media-in-the-lives-of-8-to-18-year-olds/ adresinden ulaşıldı.
  • Lipnowski S, LeBlanc CMA. Healthy active living: Physical activity guidelines for children and adolescents S; Canadian Paediatric Society Healthy Active Living and Sports Medicine Committee Abridged version: Paediatr Child Health. 2012;17(4):209-10
  • Electromagnetic fields and public health: mobile phones 1 Aralık 2015‟de Erişim: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs193/en/ adresinden sağlandı.
  • Pedagoji Derneği, Çocuk ve Ekran, 2015. 21.02.2016‟da http://pedagojidernegi.com/2015/03/26/cocuk-ve-ekran/ adresinden ulaşıldı.
  • Özmert EN, Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi-II:çevre, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi. 2005; 48(4):337-354.
  • Betül Ulukol, Çocukların Çevrimiçi Güvenliği, Antalya, 2015. 2 Mart 2016‟da http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/documents/moyhizmeticiegitimSunum3.pdf adresinden ulaşıldı.
  • RTÜK, Türkiye’de çocukların medya kullanma alışkanlıkları araştırması, 1. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi, 1. Baskı, 2013.
  • TÜİK, 6-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri ve Medya, 2013.
  • American Academy of Pediatrics. Committee of Public Education. Children, Adolescent and Television. Pediatrics 2001; 107(2):423-426 11. 1998 Report on Television. New York, NY. Nielsen Media Research;1998.
  • Roberts DF, Foehr UG, Rideout VJ ve diğ. Kids and Media at the New Millennium: A Comprehensive National
  • Analysis of Children’s Media Use. Menlo Park, CA: The Henry J Kaiser Family Foundation Report; 1999.
  • Kirkorian HL, Pempek TA, Murphy LA ve diğ. The impact of background television on parent-child interaction. Child Dev. 2009;80(5):1350–1359
  • Radesky JS, Schumacher J, Zuckerman B. Mobile and Interactive Media Use by Young Children: The Good, the Bad, and the Unknown. Pedıatrıcs. 2015;135(1):1-3. 16. American Academy of Pediatrics. Policy Statement ,Children, Adolescents, and the Media. Pediatrics. 2013;132(5):958–61.
There are 14 citations in total.

Details

Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Article
Authors

Zuhal Gündoğdu

Ömer Seytepe This is me

Berrin Müberra Pelit This is me

Hasan Doğru This is me

Büşra Güner

Ertuğrul Arıkız This is me

Zekeriya Akçomak This is me

Esra Betül Kale This is me

İdris Moran This is me

Gökmen Aydoğdu This is me

Ebru Kaya This is me

Publication Date May 31, 2016
Submission Date March 4, 2016
Acceptance Date April 15, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Gündoğdu, Z., Seytepe, Ö., Pelit, B. M., Doğru, H., et al. (2016). Media USe By Preschool-Aged Children. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 6-10. https://doi.org/10.30934/kusbed.358563
AMA Gündoğdu Z, Seytepe Ö, Pelit BM, Doğru H, Güner B, Arıkız E, Akçomak Z, Kale EB, Moran İ, Aydoğdu G, Kaya E. Media USe By Preschool-Aged Children. KOU Sag Bil Derg. May 2016;2(2):6-10. doi:10.30934/kusbed.358563
Chicago Gündoğdu, Zuhal, Ömer Seytepe, Berrin Müberra Pelit, Hasan Doğru, Büşra Güner, Ertuğrul Arıkız, Zekeriya Akçomak, Esra Betül Kale, İdris Moran, Gökmen Aydoğdu, and Ebru Kaya. “Media USe By Preschool-Aged Children”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2, no. 2 (May 2016): 6-10. https://doi.org/10.30934/kusbed.358563.
EndNote Gündoğdu Z, Seytepe Ö, Pelit BM, Doğru H, Güner B, Arıkız E, Akçomak Z, Kale EB, Moran İ, Aydoğdu G, Kaya E (May 1, 2016) Media USe By Preschool-Aged Children. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2 2 6–10.
IEEE Z. Gündoğdu, “Media USe By Preschool-Aged Children”, KOU Sag Bil Derg, vol. 2, no. 2, pp. 6–10, 2016, doi: 10.30934/kusbed.358563.
ISNAD Gündoğdu, Zuhal et al. “Media USe By Preschool-Aged Children”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2/2 (May 2016), 6-10. https://doi.org/10.30934/kusbed.358563.
JAMA Gündoğdu Z, Seytepe Ö, Pelit BM, Doğru H, Güner B, Arıkız E, Akçomak Z, Kale EB, Moran İ, Aydoğdu G, Kaya E. Media USe By Preschool-Aged Children. KOU Sag Bil Derg. 2016;2:6–10.
MLA Gündoğdu, Zuhal et al. “Media USe By Preschool-Aged Children”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 2, no. 2, 2016, pp. 6-10, doi:10.30934/kusbed.358563.
Vancouver Gündoğdu Z, Seytepe Ö, Pelit BM, Doğru H, Güner B, Arıkız E, Akçomak Z, Kale EB, Moran İ, Aydoğdu G, Kaya E. Media USe By Preschool-Aged Children. KOU Sag Bil Derg. 2016;2(2):6-10.

Cited By












Okul Öncesi Eğitimde Bir Kültür Aktarımı: Millî Oyunlar
e-International Journal of Educational Research
Döndü Neslihan BAY
https://doi.org/10.19160/ijer.398721