Amaç: Bu çalışma, oyun tabanlı solunum egzersizlerinin solunum fonksiyonlarını iyileştirmedeki potansiyelini, büzük dudak solunumu gibi geleneksel yöntemlerle karşılaştırarak araştırmaktadır. Dispne, egzersiz kapasitesi ve yaşam kalitesi gibi durumlar üzerinde kısa vadeli faydaları yaygın olarak kabul edilen pulmoner rehabilitasyon, solunum kapasitesini artırmak ve akciğerlerin iş yükünü azaltmak amacıyla solunum egzersizlerini içermektedir. Diyafragmatik solunum da dahil olmak üzere bu egzersizler, kaygıyı hafifletmede, ağrı eşiğini yükseltmede ve kalp ile solunum hızlarını düşürmede etkilidir.
Yöntem: Araştırmaya 18–24 yaş aralığında 40 katılımcı dahil edilerek iki gruba ayrılmıştır: oyun tabanlı egzersiz grubu ve geleneksel solunum grubu. Oyun tabanlı egzersiz grubundaki katılımcılar, Breathing+ uygulamasını kullanarak haftada iki kez, dört hafta boyunca, her biri 6 dakika süren üç seans ve 2 dakikalık dinlenme aralıklarıyla solunum egzersizleri yapmıştır. Geleneksel grup ise benzer aralıklarla diyafragmatik ve büzük dudak solunumu egzersizlerini uygulamıştır. Müdahale öncesi ve sonrası solunum hızı, göğüs çevresi ve kalp hızı verileri toplanarak istatistiksel analizlerle gruplar karşılaştırılmıştır.
Bulgular: Oyun tabanlı egzersiz grubu, geleneksel gruba kıyasla solunum hızı ve göğüs çevresinde anlamlı iyileşmeler göstermiştir. Her iki grupta da kalp ve solunum hızında azalma gözlemlenirken, oyun tabanlı grup göğüs duvarı hareketliliğini artırmada ve solunum hızını düşürmede daha üstün sonuçlar elde etmiştir.
Sonuç: Oyun tabanlı solunum egzersizleri, solunum fonksiyonlarını iyileştirmede etkili olup, geleneksel yöntemlere kıyasla daha motive edici ve katılımcıyı teşvik eden bir alternatif sunmaktadır. Bu bulgular, oyun tabanlı uygulamaların solunum rehabilitasyonunda önemli bir rol oynayabileceğini göstermektedir.
Objective: The study explores the potential of game-based breathing exercises in improving respiratory functions, compared to traditional methods like pursed lip breathing. Pulmonary rehabilitation, widely acknowledged for its short-term benefits on conditions like dyspnea, exercise capacity, and quality of life, incorporates breathing exercises to enhance respiratory capacity and reduce the workload on the lungs. These exercises, including diaphragmatic breathing, are also effective in alleviating anxiety, improving pain thresholds, and lowering heart and respiratory rates.
Methods: The research involved 40 participants aged 18-24, divided into two groups: a game-based exercise group and a traditional breathing group. Participants in the game-based group used the Breathing+ application, performing three 6-minute bouts per session with 2-minute rest intervals, twice a week for four weeks. The traditional group followed similar intervals with diaphragmatic and pursed lip breathing exercises. Data on respiratory rate, chest circumference, and heart rate were collected before and after the intervention, and statistical analyses compared the two groups.
Results: The game-based group demonstrated significant improvements in respiratory rate and chest circumference compared to the traditional group. While both groups showed reductions in heart rate and respiratory rate, the game-based group achieved superior outcomes in enhancing chest wall mobility and reducing respiratory rate.
Conclusion: Game-based breathing exercises are effective in improving respiratory functions, offering a motivating and engaging alternative to traditional methods. These findings suggest that game-based applications could play a significant role in respiratory rehabilitation.
The study received approval from the Ethics Committee of Sakarya University of Applied Science Ethics Commite, under the reference number E-26428519-050.99-123590. It was conducted in accordance with the principles set forth in the Declaration of Helsinki. Participants provided their signed consent by completing the form approved by the Ethics Committee.
The game-based breathing exercise device used in this research is supported by TUBITAK 2209a 2023/2.
In this study, Nihal Şule Yalçın's Game-based breathing exercise device was used.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Rehabilitation |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | March 16, 2025 |
Acceptance Date | July 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 3 |