Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 91 - 113, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2007). Dramada Temel Kavramlar. (Editör: Ali Öztürk). İlköğretimde Drama, 1, 1-18.
  • Aykaç M. Ve Çetinkaya G. (2013). Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Türkçe Öğretmen Adaylarının Konuşma Becerilerine Etkisi, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/9, p. 671-682
  • Aykaç, M. (2011). Türkçe Öğretiminde Çocuk Edebiyatı Metinleriyle Kurgulanan Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Anlatma Becerilerine Etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Beddall, Fiona, (2006). Drama in The Classroom, Mary Glasgow Publications.
  • Bulut, K. (2015). Mikro Öğretim Tekniğinin Türkçe Öğretmen Adaylarının Konuşma Beceri Ve Kaygılarına Etkisi, Yayımlanmamış doktora tezi, Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı – İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum, Ankara, Pegem A.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Pegem Akademi.
  • Çelikkaya, T. (2014). Sosyal Bilgiler Dersinde Drama Yönteminin Önemi ve Uygulama Örnekleri, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/2, p. 447-470,
  • Kadan, Ö. F. (2013). "Yaratıcı Drama Yönteminin Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin İngilizce Dersindeki Başarı, Tutum ve Motivasyonlarına Etkisi." Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Kara, Ö.T. (2000). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Drama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kara, Ö.T. (2011). Türkçe Dersinde Dramayla Öykü Oluşturma Yönteminin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4/7, s.146-164
  • Kara, Ö. T. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersinde Konuşma Becerisinin Geliştirilmesinde Dramanın Kullanılması ve Bir Uygulama Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (2), 151-164.
  • Kara, Ö.T. (2008). Dramayla Türkçe Öğreniyorum, Osmaniye Rehberi, Yıl 4, S. 44-45, s. 34-35
  • Kara, Ö.T. (2007). Drama Yönteminin İlköğretim Türkçe Derslerinde Kullanılması (Poster Bildiri). Türkiye 9. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri, (22-24 Haziran 2007, Bolu), Drama Kavramları Bildiri Kitabı, Ankara: Oluşum Yayınları, s.97-98.
  • Kara, Ö. T. (2010). Dramayla Öykü Oluşturma Yönteminin İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretimine Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi - Kavramlar İlkeler Teknikler, Ankara, Nobel.
  • Kardaş, M.N. (2013) İş Birlikli Öğrenme Yönteminin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatım Becerilerine Etkisi Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/9, p. 1781-1799, ANKARA-TURKEY
  • Kardaş, M.N., (2015a) İkinci Dili Türkçe Olan Çok Dilli Türkçe Öğretmeni Adaylarının Türkçe Konuşma Kaygıları ve Bu Kaygılarının Bazı Değişkenlerle İlişkisi, Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/7 Spring 2015, p. 541-556, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7960, ANKARA-TURKEY
  • Kardaş, M.N. (2016b). Mikro Öğretim Yönteminin Öğrencilerin Yazma Kaygılarına ve Yazılı Anlatım Becerilerine Etkisi , TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308- 2140, Volume 11/9, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9621, p. 475-496.
  • Kardaş, M.N. (2015b). İki dilli Türkçe Öğretmeni Adaylarının Türkçe Yazılı Anlatım Becerileri ve Yazma Kaygıları Üzerine Bir Araştırma The Journal of Academic Social Science Studies Number: 37 , p. 239-252,
  • Kardaş, M.N. ve Koç, R. (2017).“Effect of Drama Instruction Method on Students’ Turkish Verbal Skillsand Speech Anxiety”International Journal of Progressive Education, Volume 13 Number, p.64-78
  • Kardaş, M.N. (2016a).Yaratıcı Drama’nın Öğrencilerin Konuşma Kaygılarının Giderilmesine Etkisi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research Cilt: 9 Sayı: 45, s. 598-604
  • Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York, ABD: The Guilford Press.Kurudayıoğlu, M. (2003). Konuşma Eğitimi ve Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler. Türklük Bilimi Araştırmaları, Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, Bahar, S.13, s.287-309
  • Kurudayıoğlu, M. ve Özdem, A. (2015). Türkçe Öğretiminde Drama. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(4), 26-40.Levent, T. (1993). Niçin tiyatro, İstanbul, Gündoğan Yayınları.
  • Maden, S. (2010a). Türkçe Öğretmenlerinin Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlikleri, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 7, Sayı 14, s. 259 - 274
  • Maden, S. (2010b) Türkçe Öğretiminde Drama Yönteminin Gerekliliği, TÜBAR-XXVII, s. 503-519
  • Maden, S. (2010c). İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Dersinde Drama Yönteminin Temel Dil Becerilerinin Kazanımına Etkisi (Sevgi Teması Örneği), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Maden, S. (2011a). Rol Kartlarının Konuşma Eğitimindeki Başarı ve Tutum Üzerine Etkisi, Çankırı Karatekin Üniversitesi SBE Dergisi, 2(2), 23-38
  • Maden, S. (2011b). Türkçe Öğretiminde Drama Yönteminin Kullanımı İle İlgili Sorunlar, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4/6 s.107-
  • MEB,(2012). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Drama Dersi (5 ve 6. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara, 2012a.
  • MEB, (2006). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2009).Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, 2005 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB (2015). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Türkçe Dersi (1-8. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • MEB, (2014). Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEB), (Eğlence Hizmetleri-Yaratıcı Drama), Ankara.
  • MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar), Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Sevim, O. (2014). Effects of drama method on speaking anxieties of preservice teachers and their opinions about the method. Educational Research and Reviews, 9(18), 734-742.
  • Sevim, O. (2012) Öğretmen Adaylarına Yönelik Konuşma Kaygısı Ölçeği: Bir Geçerlik, Güvenirlik Çalışması, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, ISSN: 1308-2140, Volume 7/ , p.927-937,
  • Adıgüzel, H.Ömer. (2007). Drama ve Öğrenme Ortamları. (Editör: Ali Öztürk). İlköğretimde Drama (1. Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 33-47.
  • Susar Kırmızı, F. (2008). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Tutum ve Okuduğunu Anlama Stratejileri Üzerindeki Etkisi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (1): 23.
  • Şahin, E. Ve Kardaş, (2016). Mikro Öğretim Yönteminin Öğrencilerin Türkçe Konuşma Beceri ve Kaygılarına Etkisi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, s. 263-275
  • TDK,(2017). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Yerdelen-Damar, S. ve Aydın, S. (2015). Fen Öğrenme Yaklaşımlarının Öğrenme Ortamı Algıları ve Hedef Yönelimleri ile İlişkisi. Eğitim ve Bilim, 40(179), 269-293.

DRAMA ETKİNLİKLERİNİN 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE KONUŞMA KAYGILARINA ETKİSİ

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 91 - 113, 31.12.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin, Türkçe
konuşma kaygılarını gidermede drama yönteminin etkisini belirlemektir.
Araştırmada deney ve kontrol grupları oluşturulmuş ve deney grubuyla 10
haftalık bir çalışma yapılmıştır. Çalışma nicel araştırma yöntemine uygun
olarak yapılmıştır. Kontrol gruplu deneysel araştırma desenin uygulandığı
çalışmada ön test- son test uygulamalarından elde edilen verilerin analizinde
nicel analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma gruplarını Mardin
Dargeçit ilçesinebağlı Tavşanlı köyünde öğrenim gören ortaokul öğrencileri
oluşturmaktadır. Tavşanlı Ortaokulu’nun 7. Sınıfına devam eden 27 öğrenci deney
ve kontrol grubunu oluşturmuştur. Random yöntemiyle belirlenen deney grubunda
12, kontrol grubunda ise 15 öğrenci yer almıştır.



Deney grubunun Türkçe derslerinde uygulamalar 10
hafta boyunca drama yöntemine uygun yapılırken kontrol grubunda müfredatta yer
alan etkinliklere dayalı öğretim yapılmıştır. Deneysel uygulamalar neticesinde
deney grubunda uygulanan drama yönteminin öğrencilerin Türkçe konuşma
kaygılarının giderilmesinde müfredatta yer alan etkinliklere nazaran daha
başarılı sonuçlar verdiği belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2007). Dramada Temel Kavramlar. (Editör: Ali Öztürk). İlköğretimde Drama, 1, 1-18.
  • Aykaç M. Ve Çetinkaya G. (2013). Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Türkçe Öğretmen Adaylarının Konuşma Becerilerine Etkisi, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/9, p. 671-682
  • Aykaç, M. (2011). Türkçe Öğretiminde Çocuk Edebiyatı Metinleriyle Kurgulanan Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Anlatma Becerilerine Etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Beddall, Fiona, (2006). Drama in The Classroom, Mary Glasgow Publications.
  • Bulut, K. (2015). Mikro Öğretim Tekniğinin Türkçe Öğretmen Adaylarının Konuşma Beceri Ve Kaygılarına Etkisi, Yayımlanmamış doktora tezi, Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı – İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum, Ankara, Pegem A.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Pegem Akademi.
  • Çelikkaya, T. (2014). Sosyal Bilgiler Dersinde Drama Yönteminin Önemi ve Uygulama Örnekleri, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/2, p. 447-470,
  • Kadan, Ö. F. (2013). "Yaratıcı Drama Yönteminin Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin İngilizce Dersindeki Başarı, Tutum ve Motivasyonlarına Etkisi." Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Kara, Ö.T. (2000). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Drama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kara, Ö.T. (2011). Türkçe Dersinde Dramayla Öykü Oluşturma Yönteminin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4/7, s.146-164
  • Kara, Ö. T. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersinde Konuşma Becerisinin Geliştirilmesinde Dramanın Kullanılması ve Bir Uygulama Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (2), 151-164.
  • Kara, Ö.T. (2008). Dramayla Türkçe Öğreniyorum, Osmaniye Rehberi, Yıl 4, S. 44-45, s. 34-35
  • Kara, Ö.T. (2007). Drama Yönteminin İlköğretim Türkçe Derslerinde Kullanılması (Poster Bildiri). Türkiye 9. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri, (22-24 Haziran 2007, Bolu), Drama Kavramları Bildiri Kitabı, Ankara: Oluşum Yayınları, s.97-98.
  • Kara, Ö. T. (2010). Dramayla Öykü Oluşturma Yönteminin İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretimine Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi - Kavramlar İlkeler Teknikler, Ankara, Nobel.
  • Kardaş, M.N. (2013) İş Birlikli Öğrenme Yönteminin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatım Becerilerine Etkisi Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/9, p. 1781-1799, ANKARA-TURKEY
  • Kardaş, M.N., (2015a) İkinci Dili Türkçe Olan Çok Dilli Türkçe Öğretmeni Adaylarının Türkçe Konuşma Kaygıları ve Bu Kaygılarının Bazı Değişkenlerle İlişkisi, Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/7 Spring 2015, p. 541-556, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7960, ANKARA-TURKEY
  • Kardaş, M.N. (2016b). Mikro Öğretim Yönteminin Öğrencilerin Yazma Kaygılarına ve Yazılı Anlatım Becerilerine Etkisi , TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308- 2140, Volume 11/9, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9621, p. 475-496.
  • Kardaş, M.N. (2015b). İki dilli Türkçe Öğretmeni Adaylarının Türkçe Yazılı Anlatım Becerileri ve Yazma Kaygıları Üzerine Bir Araştırma The Journal of Academic Social Science Studies Number: 37 , p. 239-252,
  • Kardaş, M.N. ve Koç, R. (2017).“Effect of Drama Instruction Method on Students’ Turkish Verbal Skillsand Speech Anxiety”International Journal of Progressive Education, Volume 13 Number, p.64-78
  • Kardaş, M.N. (2016a).Yaratıcı Drama’nın Öğrencilerin Konuşma Kaygılarının Giderilmesine Etkisi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research Cilt: 9 Sayı: 45, s. 598-604
  • Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York, ABD: The Guilford Press.Kurudayıoğlu, M. (2003). Konuşma Eğitimi ve Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler. Türklük Bilimi Araştırmaları, Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, Bahar, S.13, s.287-309
  • Kurudayıoğlu, M. ve Özdem, A. (2015). Türkçe Öğretiminde Drama. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(4), 26-40.Levent, T. (1993). Niçin tiyatro, İstanbul, Gündoğan Yayınları.
  • Maden, S. (2010a). Türkçe Öğretmenlerinin Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlikleri, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 7, Sayı 14, s. 259 - 274
  • Maden, S. (2010b) Türkçe Öğretiminde Drama Yönteminin Gerekliliği, TÜBAR-XXVII, s. 503-519
  • Maden, S. (2010c). İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Dersinde Drama Yönteminin Temel Dil Becerilerinin Kazanımına Etkisi (Sevgi Teması Örneği), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Maden, S. (2011a). Rol Kartlarının Konuşma Eğitimindeki Başarı ve Tutum Üzerine Etkisi, Çankırı Karatekin Üniversitesi SBE Dergisi, 2(2), 23-38
  • Maden, S. (2011b). Türkçe Öğretiminde Drama Yönteminin Kullanımı İle İlgili Sorunlar, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4/6 s.107-
  • MEB,(2012). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Drama Dersi (5 ve 6. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara, 2012a.
  • MEB, (2006). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2009).Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, 2005 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB (2015). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Türkçe Dersi (1-8. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • MEB, (2014). Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEB), (Eğlence Hizmetleri-Yaratıcı Drama), Ankara.
  • MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar), Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Sevim, O. (2014). Effects of drama method on speaking anxieties of preservice teachers and their opinions about the method. Educational Research and Reviews, 9(18), 734-742.
  • Sevim, O. (2012) Öğretmen Adaylarına Yönelik Konuşma Kaygısı Ölçeği: Bir Geçerlik, Güvenirlik Çalışması, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, ISSN: 1308-2140, Volume 7/ , p.927-937,
  • Adıgüzel, H.Ömer. (2007). Drama ve Öğrenme Ortamları. (Editör: Ali Öztürk). İlköğretimde Drama (1. Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 33-47.
  • Susar Kırmızı, F. (2008). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Tutum ve Okuduğunu Anlama Stratejileri Üzerindeki Etkisi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (1): 23.
  • Şahin, E. Ve Kardaş, (2016). Mikro Öğretim Yönteminin Öğrencilerin Türkçe Konuşma Beceri ve Kaygılarına Etkisi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, s. 263-275
  • TDK,(2017). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Yerdelen-Damar, S. ve Aydın, S. (2015). Fen Öğrenme Yaklaşımlarının Öğrenme Ortamı Algıları ve Hedef Yönelimleri ile İlişkisi. Eğitim ve Bilim, 40(179), 269-293.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Naif Kardaş

Erhan Akın

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kardaş, N., & Akın, E. (2019). DRAMA ETKİNLİKLERİNİN 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE KONUŞMA KAYGILARINA ETKİSİ. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 91-113.

Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline


Creative Commons Lisansı