Studies have consistently highlighted the pedagogical challenge posed by students' difficulties in comprehending the concept of pressure, prompting the utilization of diverse methodological instruments for investigation. Within this context, pressure achievement tests have emerged as a principal tool for data collection in scholarly inquiries. The development of achievement tests emphasizes that these tests should possess certain characteristics. Conducting reliability studies on relevant tests is important for utilizing them in different studies and making research results available. In this context, the aim of this study is to investigate the usability of the achievement test developed by Özcan, Koca, and Söğüt (2019) as a data collection tool in a different research context. Employing a quantitative research paradigm, the investigation adopts a survey design methodology. The research cohort comprises 149 eighth-grade students enrolled in a public school situated in Istanbul. The analysis of students' responses to the test items is conducted utilizing the Test Analysis Program (TAP). The range of item difficult index spans from 0.40 to 0.77, with the item discrimination index oscillating between 0.32 and 0.74. The average item difficulty of the achievement test is computed at 0.57, while the average item discrimination index stands at 0.55. As a result of the item analysis, the KR-20 reliability coefficient of the achievement test was found to be 0.820, and the Spearman-Brown coefficient calculated using the split-half method was 0.795. These psychometric findings validate the robustness of the instrument. Consequently, the study ascertains the utility of the developed achievement test for assessing conceptual understanding of pressure across divergent student cohorts.
Öğrencilerin basınç konusunu anlamakta zorlandıklarına dair yapılan çalışmalar, çeşitli veri toplama araçlarının kullanıldığını ortaya koymuştur. İncelenen çalışmalarda, temel veri toplama aracı olarak basınç başarı testlerinin tercih edildiği görülmektedir. Başarı testlerinin geliştirilmesi çalışmaları, başarı testlerinin bazı özelliklere sahip olması gerektiğini vurgulamaktadır. Önceden hazırlanan ve belirli örnekleme uygulanan başarı testlerine farklı çalışmalarda başvurulabilmesi ve araştırma sonuçlarının kullanılabilir olması için ilgili testlere yönelik güvenirlik çalışmalarının yapılması, madde güçlük ve ayırıcılık indekslerinin incelenmesi önemlidir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı Özcan, Koca ve Söğüt (2019) tarafından geliştirilen başarı testinin, farklı bir araştırmada veri toplama aracı olarak kullanılabilirliğini araştırmaktır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni işe koşulmuştur. Çalışmanın örneklemi İstanbul ilinde, bir devlet okulunda öğrenim gören 149 sekizinci sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin test maddelerine verdikleri yanıtların analizi, Test Analiz Programı (TAP) kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Hesaplanan madde güçlük indeksinin 0,40 ile 0,77 aralığında değiştiği, madde ayırıcılık indeksinin ise 0,32 ile 0,74 arasında değiştiği görülmüştür. Başarı testinin ortalama madde güçlüğü 0,57 olarak hesaplanırken, ortalama madde ayırıcılık indeksi ise 0,55 olarak belirlenmiştir. Başarı testinin KR-20 güvenilirlik katsayısı 0,820 ve yarıya bölme yöntemiyle hesaplanan Spearman-Brown katsayısının 0,795 olduğu tespit edilmiştir. Bu psikometrik bulgular, enstrümanın güvenilirliğini doğrulamaktadır. Sonuç olarak, ilgili başarı testinin, basınç konusuna yönelik kavramsal anlayışı değerlendirmek için kullanışlı olduğu düşünülmektedir.
Bu araştırmada, Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi'nde belirtilen tüm kurallara titizlikle uyulmuştur. Yönergede yer alan Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler başlığı altında bahsi geçen hiçbir eylem gerçekleştirilmemiştir.
-
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | December 26, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | February 26, 2024 |
Acceptance Date | December 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 2 |