Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Reliability of an Achievement Test Developed on the Topic of Pressure

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 291 - 302
https://doi.org/10.48066/kusob.1443485

Öz

Studies have consistently highlighted the pedagogical challenge posed by students' difficulties in comprehending the concept of pressure, prompting the utilization of diverse methodological instruments for investigation. Within this context, pressure achievement tests have emerged as a principal tool for data collection in scholarly inquiries. The development of achievement tests emphasizes that these tests should possess certain characteristics. Conducting reliability studies on relevant tests is important for utilizing them in different studies and making research results available. In this context, the aim of this study is to investigate the usability of the achievement test developed by Özcan, Koca, and Söğüt (2019) as a data collection tool in a different research context. Employing a quantitative research paradigm, the investigation adopts a survey design methodology. The research cohort comprises 149 eighth-grade students enrolled in a public school situated in Istanbul. The analysis of students' responses to the test items is conducted utilizing the Test Analysis Program (TAP). The range of item difficult index spans from 0.40 to 0.77, with the item discrimination index oscillating between 0.32 and 0.74. The average item difficulty of the achievement test is computed at 0.57, while the average item discrimination index stands at 0.55. As a result of the item analysis, the KR-20 reliability coefficient of the achievement test was found to be 0.820, and the Spearman-Brown coefficient calculated using the split-half method was 0.795. These psychometric findings validate the robustness of the instrument. Consequently, the study ascertains the utility of the developed achievement test for assessing conceptual understanding of pressure across divergent student cohorts.

Kaynakça

  • Akgün, A. Tokur, F. & Özkara, D. (2013) TGA stratejisinin basınç konusunun öğretimine olan etkisinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 348-369.
  • Atabey, N., & Çiftçi, A. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının gaz basıncı ile ilgili kavram yanılgılarının TGA yöntemiyle belirlenmesi. Turkish Studies-Educational Sciences, 14(2), 1-17.
  • Ayvacı, H. Ş., & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 35(1), 87-103.
  • Baytok, H. (2007). Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı öğretimin ilköğretim 7. Sınıf basınç konusunda öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Bolat, A., & Karamustafaoğlu, S. (2019). “Vücudumuzdaki sistemler” ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159.
  • Boz, S., Özcan, H., & Sarıoğlan Bostan, A. (2023). Ortaokul öğrencilerinin basınç konusu ile ilgili bilgilerini ölçmeye yönelik bir başarı testinin geliştirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(19), 14-29.
  • Bozan, M., & Küçüközer, H. (2007). İlköğretim öğrencilerinin basınç konusu ile ilgili problemlerin çözümünde yaptıkları hatalar. İlköğretim Online, 6(1), 24-34.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş. & Demirel F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Pegem Akademi.
  • Can, Y. (2019). Sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının 7. sınıf öğrencilerinin basınç kavramı ile ilgili kavramsal anlamalarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Davis, B. G. (1993). Tools for teaching. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Değirmenci, S., Karamustafaoğlu, O., & Karamustafaoğlu, S. (2021). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bazı mekanik kavramlarına yönelik imaj ve metaforları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(2), 595-622.
  • Demirel,R. (2015). Katı basınçta argümantasyon faaliyetlerinin uygulanması. Sorgulamaya Dayalı Etkinlikler Dergisi, 5(2), 70–90.
  • Gönen, S. & Andaç, K. (2009). Gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin basınç konusundaki erişilerine ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (12), 28-40.
  • Görkemli Taban, T. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının sıvı basıncı konusundaki kavram yanılgılarının dört aşamalı tanı testi ile belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Guerra-Reyes, F., Guerra-Dávila, E., Naranjo-Toro, M., Basantes-Andrade, A., & Guevara-Betancourt, S. (2024). Misconceptions in the learning of natural sciences: A systematic review. Education Sciences, 14(5), 497.
  • Hasançebi, B., Terzi, Y., & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 224-240.
  • Hayati, U., Ediyani, M., Maimun, M., Anwar, K., Fauzi, M. B., & Suryati, S. (2020). Test technique as a tool for evaluation of learning outcomes. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 3(2), 1198-1205.
  • Holder, W. W., & Mills, C. N. (2001). Pencils down, computer up--the new CPA exam. Journal of Accountancy, 191(3), 57-60.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım.
  • Karaca, E. (2004). Seçme gerektiren, kısa cevaplı ve doğru- yanlış testlerinin madde ve test özelliklerinin karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (10).
  • Kaya, D., Bozdağ, H. C. & Ok, G. (2018). Yedinci sınıf öğrencilerinin basınç konusundaki kavramsal anlamaları ve kavram yanılgılarının matematiksel hatalar açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 321-341.
  • Kızkapan, O., & Bektaş, O. (2018). Fen eğitiminde başarı testi geliştirilmesi: Hücre bölünmesi ve kalıtım örneği. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-18.
  • Kirişçioğlu, S. (2007). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersi" basınç" konusunun yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dayalı öğretiminin akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Laçin-Şimşek, C., Öztuna-Kaplan, A., Çorapçıgil, A., & Mısır, M. E. (2018). Fen bilgisi öğretmenliği 3. sınıf öğrencilerinin basınç-kaynama noktası ilişkisine yönelik düşünceleri: Bir TGA uygulaması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(5), 1679-1690.
  • McMillan, J. H. (2017). Principles and practice that enhance student learning and motivation (7th Edition), Pearson.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2024, Eylül 16). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı https://-mufredat.meb.gov.tr/
  • Nacaroğlu, O., Bektaş, O., & Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre sorunları konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 36-51.
  • Özcan, H., & Koca, E. (2019). STEM yaklaşımı ile basınç konusu öğretiminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve STEM’e yönelik tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 44(198).
  • Özcan, H., Esra, Koca, & Söğüt, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin basınç kavramıyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 130-144.
  • Özkan, E. B., & Eryılmaz Muştu, Ö. (2018). 8. sınıf basit makineler ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11(1), 737-754.
  • Özkara, D. (2011). Basınç konusunun sekizinci sınıf öğrencilerine bilimsel argümantasyona dayalı etkinlikler ile öğretilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adıyaman Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Sadıç, A. (2016). Açık hava basıncı konusunun öğretiminde kullanılabilecek örnek TGA etkinlikleri. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 6(2), 63-79
  • Saltan, F., & Divarci, O. F. (2017). Using blogs to improve elementary school students’ environmental literacy in science class. European Journal of Educational Research, 6(3), 347-355.
  • Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi maddenin değişimi ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445.
  • Sezgin Selçuk, G. (2019). Tarama yöntemi. H. Özmen & O. Karamustafaoğlu (Ed.). Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (ss.140-161). PegemA.
  • Sönmez, G., Geban, Ö., & Ertepınar, H. (2001). Altıncı sınıf öğrencilerinin elektrik konusundaki kavramları anlamalarında kavramsal değişim yaklaşımının etkisi. Yeni binyılın başında Türkiye'de fen bilimleri eğitimi sempozyumu içinde (35-38 ss.). Maltepe Üniversitesi.
  • Suprapto, N. (2020). Do we experience misconceptions?: An ontological review of misconceptions in science. Studies in Philosophy of Science and Education, 1(2), 50-55.
  • Şahin, Ç. (2010). İlköğretim 8. sınıf “kuvvet ve hareket” ünitesinde zenginleştirilmiş 5E öğretim modeline göre rehber materyaller tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Şahin, Ç., & Çepni, S. (2012) 5E öğretim modeline dayalı öğretimin öğrencilerin gaz basıncı ile ilgili kavramsal anlamalarına etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(1), 220-264
  • Şen, H. C., & Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39. Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel.
  • Tian, H., Sun, Z., Tian, H., & Sun, Z. (2018). Historical development of academic achievement assessment. Academic Achievement Assessment: Principles and Methodology, içinde (pp 3-13), Springer.
  • Topay, N., & Yılmaz, M. (2023). Biyoloji ve fen bilgisi öğretmenlerine yönelik tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri başarı testi geliştirilmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 214-240.
  • Tural, G. (2020). Promoting students' understanding of the concept of pressure: Active learning environment versus traditional one. Mimbar Sekolah Dasar, 7(3), 284-303.
  • Turgutalp, E. (2021). 8. sınıf basınç konusunda STEM öğretme-öğrenme modelinin uygulanmasının öğrenci başarısına ve girişimcilik becerisine etkisinin araştırılması. Yayımlanmamış Doktora tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ünal, G. (2005). Fen öğretiminde derinliğine öğrenme basınç konusunda modelleme. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ünal, G., & Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenme yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Journal of Turkish Science Education, 3(1), 36-52.
  • Yalçın, S. (2021). Ölçek geliştirme ve uyarlama süreci bilgi notu. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ders Notları. https://egitim.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/347/2021/-06/Olcek-Gelistirme-ve-Uyarlama.Bilgi-notu.-Doc.-Dr.-Seher-Yalcin.pdf
  • Yaman, E. (2016). Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin basınç konusunda kavramsal anlamalarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yiğit, N. (2008). Test geliştirme. G. Başol (Ed.) Eğitimde ölçme değerlendirme içinde (153-171). Lisans Yayıncılık.

Basınç Konusunda Geliştirilmiş Bir Başarı Testinin Güvenirliğinin Araştırılması

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 291 - 302
https://doi.org/10.48066/kusob.1443485

Öz

Öğrencilerin basınç konusunu anlamakta zorlandıklarına dair yapılan çalışmalar, çeşitli veri toplama araçlarının kullanıldığını ortaya koymuştur. İncelenen çalışmalarda, temel veri toplama aracı olarak basınç başarı testlerinin tercih edildiği görülmektedir. Başarı testlerinin geliştirilmesi çalışmaları, başarı testlerinin bazı özelliklere sahip olması gerektiğini vurgulamaktadır. Önceden hazırlanan ve belirli örnekleme uygulanan başarı testlerine farklı çalışmalarda başvurulabilmesi ve araştırma sonuçlarının kullanılabilir olması için ilgili testlere yönelik güvenirlik çalışmalarının yapılması, madde güçlük ve ayırıcılık indekslerinin incelenmesi önemlidir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı Özcan, Koca ve Söğüt (2019) tarafından geliştirilen başarı testinin, farklı bir araştırmada veri toplama aracı olarak kullanılabilirliğini araştırmaktır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni işe koşulmuştur. Çalışmanın örneklemi İstanbul ilinde, bir devlet okulunda öğrenim gören 149 sekizinci sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin test maddelerine verdikleri yanıtların analizi, Test Analiz Programı (TAP) kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Hesaplanan madde güçlük indeksinin 0,40 ile 0,77 aralığında değiştiği, madde ayırıcılık indeksinin ise 0,32 ile 0,74 arasında değiştiği görülmüştür. Başarı testinin ortalama madde güçlüğü 0,57 olarak hesaplanırken, ortalama madde ayırıcılık indeksi ise 0,55 olarak belirlenmiştir. Başarı testinin KR-20 güvenilirlik katsayısı 0,820 ve yarıya bölme yöntemiyle hesaplanan Spearman-Brown katsayısının 0,795 olduğu tespit edilmiştir. Bu psikometrik bulgular, enstrümanın güvenilirliğini doğrulamaktadır. Sonuç olarak, ilgili başarı testinin, basınç konusuna yönelik kavramsal anlayışı değerlendirmek için kullanışlı olduğu düşünülmektedir.

Etik Beyan

Bu araştırmada, Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi'nde belirtilen tüm kurallara titizlikle uyulmuştur. Yönergede yer alan Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler başlığı altında bahsi geçen hiçbir eylem gerçekleştirilmemiştir.

Destekleyen Kurum

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akgün, A. Tokur, F. & Özkara, D. (2013) TGA stratejisinin basınç konusunun öğretimine olan etkisinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 348-369.
  • Atabey, N., & Çiftçi, A. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının gaz basıncı ile ilgili kavram yanılgılarının TGA yöntemiyle belirlenmesi. Turkish Studies-Educational Sciences, 14(2), 1-17.
  • Ayvacı, H. Ş., & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 35(1), 87-103.
  • Baytok, H. (2007). Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı öğretimin ilköğretim 7. Sınıf basınç konusunda öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Bolat, A., & Karamustafaoğlu, S. (2019). “Vücudumuzdaki sistemler” ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159.
  • Boz, S., Özcan, H., & Sarıoğlan Bostan, A. (2023). Ortaokul öğrencilerinin basınç konusu ile ilgili bilgilerini ölçmeye yönelik bir başarı testinin geliştirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(19), 14-29.
  • Bozan, M., & Küçüközer, H. (2007). İlköğretim öğrencilerinin basınç konusu ile ilgili problemlerin çözümünde yaptıkları hatalar. İlköğretim Online, 6(1), 24-34.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş. & Demirel F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Pegem Akademi.
  • Can, Y. (2019). Sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının 7. sınıf öğrencilerinin basınç kavramı ile ilgili kavramsal anlamalarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Davis, B. G. (1993). Tools for teaching. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Değirmenci, S., Karamustafaoğlu, O., & Karamustafaoğlu, S. (2021). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bazı mekanik kavramlarına yönelik imaj ve metaforları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(2), 595-622.
  • Demirel,R. (2015). Katı basınçta argümantasyon faaliyetlerinin uygulanması. Sorgulamaya Dayalı Etkinlikler Dergisi, 5(2), 70–90.
  • Gönen, S. & Andaç, K. (2009). Gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin basınç konusundaki erişilerine ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (12), 28-40.
  • Görkemli Taban, T. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının sıvı basıncı konusundaki kavram yanılgılarının dört aşamalı tanı testi ile belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Guerra-Reyes, F., Guerra-Dávila, E., Naranjo-Toro, M., Basantes-Andrade, A., & Guevara-Betancourt, S. (2024). Misconceptions in the learning of natural sciences: A systematic review. Education Sciences, 14(5), 497.
  • Hasançebi, B., Terzi, Y., & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 224-240.
  • Hayati, U., Ediyani, M., Maimun, M., Anwar, K., Fauzi, M. B., & Suryati, S. (2020). Test technique as a tool for evaluation of learning outcomes. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 3(2), 1198-1205.
  • Holder, W. W., & Mills, C. N. (2001). Pencils down, computer up--the new CPA exam. Journal of Accountancy, 191(3), 57-60.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım.
  • Karaca, E. (2004). Seçme gerektiren, kısa cevaplı ve doğru- yanlış testlerinin madde ve test özelliklerinin karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (10).
  • Kaya, D., Bozdağ, H. C. & Ok, G. (2018). Yedinci sınıf öğrencilerinin basınç konusundaki kavramsal anlamaları ve kavram yanılgılarının matematiksel hatalar açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 321-341.
  • Kızkapan, O., & Bektaş, O. (2018). Fen eğitiminde başarı testi geliştirilmesi: Hücre bölünmesi ve kalıtım örneği. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-18.
  • Kirişçioğlu, S. (2007). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersi" basınç" konusunun yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dayalı öğretiminin akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Laçin-Şimşek, C., Öztuna-Kaplan, A., Çorapçıgil, A., & Mısır, M. E. (2018). Fen bilgisi öğretmenliği 3. sınıf öğrencilerinin basınç-kaynama noktası ilişkisine yönelik düşünceleri: Bir TGA uygulaması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(5), 1679-1690.
  • McMillan, J. H. (2017). Principles and practice that enhance student learning and motivation (7th Edition), Pearson.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2024, Eylül 16). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı https://-mufredat.meb.gov.tr/
  • Nacaroğlu, O., Bektaş, O., & Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre sorunları konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 36-51.
  • Özcan, H., & Koca, E. (2019). STEM yaklaşımı ile basınç konusu öğretiminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve STEM’e yönelik tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 44(198).
  • Özcan, H., Esra, Koca, & Söğüt, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin basınç kavramıyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 130-144.
  • Özkan, E. B., & Eryılmaz Muştu, Ö. (2018). 8. sınıf basit makineler ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11(1), 737-754.
  • Özkara, D. (2011). Basınç konusunun sekizinci sınıf öğrencilerine bilimsel argümantasyona dayalı etkinlikler ile öğretilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adıyaman Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Sadıç, A. (2016). Açık hava basıncı konusunun öğretiminde kullanılabilecek örnek TGA etkinlikleri. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 6(2), 63-79
  • Saltan, F., & Divarci, O. F. (2017). Using blogs to improve elementary school students’ environmental literacy in science class. European Journal of Educational Research, 6(3), 347-355.
  • Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi maddenin değişimi ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445.
  • Sezgin Selçuk, G. (2019). Tarama yöntemi. H. Özmen & O. Karamustafaoğlu (Ed.). Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (ss.140-161). PegemA.
  • Sönmez, G., Geban, Ö., & Ertepınar, H. (2001). Altıncı sınıf öğrencilerinin elektrik konusundaki kavramları anlamalarında kavramsal değişim yaklaşımının etkisi. Yeni binyılın başında Türkiye'de fen bilimleri eğitimi sempozyumu içinde (35-38 ss.). Maltepe Üniversitesi.
  • Suprapto, N. (2020). Do we experience misconceptions?: An ontological review of misconceptions in science. Studies in Philosophy of Science and Education, 1(2), 50-55.
  • Şahin, Ç. (2010). İlköğretim 8. sınıf “kuvvet ve hareket” ünitesinde zenginleştirilmiş 5E öğretim modeline göre rehber materyaller tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Şahin, Ç., & Çepni, S. (2012) 5E öğretim modeline dayalı öğretimin öğrencilerin gaz basıncı ile ilgili kavramsal anlamalarına etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(1), 220-264
  • Şen, H. C., & Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39. Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel.
  • Tian, H., Sun, Z., Tian, H., & Sun, Z. (2018). Historical development of academic achievement assessment. Academic Achievement Assessment: Principles and Methodology, içinde (pp 3-13), Springer.
  • Topay, N., & Yılmaz, M. (2023). Biyoloji ve fen bilgisi öğretmenlerine yönelik tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri başarı testi geliştirilmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 214-240.
  • Tural, G. (2020). Promoting students' understanding of the concept of pressure: Active learning environment versus traditional one. Mimbar Sekolah Dasar, 7(3), 284-303.
  • Turgutalp, E. (2021). 8. sınıf basınç konusunda STEM öğretme-öğrenme modelinin uygulanmasının öğrenci başarısına ve girişimcilik becerisine etkisinin araştırılması. Yayımlanmamış Doktora tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ünal, G. (2005). Fen öğretiminde derinliğine öğrenme basınç konusunda modelleme. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ünal, G., & Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenme yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Journal of Turkish Science Education, 3(1), 36-52.
  • Yalçın, S. (2021). Ölçek geliştirme ve uyarlama süreci bilgi notu. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ders Notları. https://egitim.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/347/2021/-06/Olcek-Gelistirme-ve-Uyarlama.Bilgi-notu.-Doc.-Dr.-Seher-Yalcin.pdf
  • Yaman, E. (2016). Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin basınç konusunda kavramsal anlamalarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yiğit, N. (2008). Test geliştirme. G. Başol (Ed.) Eğitimde ölçme değerlendirme içinde (153-171). Lisans Yayıncılık.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Özen 0009-0002-0233-1471

Nevzat Yiğit 0000-0001-7363-1637

Ebru Mazlum Güven 0000-0002-7758-4177

Erken Görünüm Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2024
Kabul Tarihi 12 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özen, A., Yiğit, N., & Mazlum Güven, E. (2024). Basınç Konusunda Geliştirilmiş Bir Başarı Testinin Güvenirliğinin Araştırılması. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 291-302. https://doi.org/10.48066/kusob.1443485

Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline


Creative Commons Lisansı