Amaç: Methemoglobinemi, hızlı ve doğru müdahale edilmezse ölümcül olabilir. Nadir görülen bir durum olduğu için, methemoglobinemia ile ilgili bilgilerin kalıcılığını gerçek hasta pratiğiyle artırmak genellikle mümkün değildir. Bu çalışma, diş hekimliği öğrencilerinin methemoglobinemia ile ilgili teorik bilgilerini incelemeyi amaçlamıştır.
Gereç ve Yöntemler: Kesitsel çalışmada, 172 mezuniyet öncesi diş hekimliği öğrencisine, fakülte üyelerinin gözetiminde, 15 sorudan oluşan bir anket yüz yüze uygulanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin, işlem öncesi değerlendirme aşamasında ilgili sorgulamaları yaptıkları ancak methemoglobinemi açısından yüksek riskli hastaları tespit etme konusunda gerekli bilgi seviyelerine sahip olmadıkları açıkça gözlemlenmiştir. Öğrenciler, siyanoz, bulantı, kusma, baş dönmesi ve kanamanın kahverengileşmesi gibi temel akut semptomlar hakkında yeterli bilgiye sahipti. Tedaviye yönelik olarak, sadece oksijen desteği ve metilen mavisi hakkında bilgi seviyelerinin yeterli olduğu gözlemlenmiştir. Her parametrede olmasa da, kadınların ve 5. sınıf öğrencilerinin bilgi düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür.
Sonuç: Öğrencilerin, işlem öncesi değerlendirme, semptomlar ve tedavi konularında temel bilgileri yeterli olsa da, bu bilgilerin geliştirilmesi gerekmektedir. Öğrencilerin, hasta ve klinik durum simülasyonları şeklinde seçeneklerle karşılaştıklarında yüksek riskli durumları doğru şekilde belirleyemedikleri açıkça görülmüştür. Methemoglobinemi nadir olsa da, geliştiğinde diş hekimi hemen müdahale edebilmelidir. Diş hekimliği öğrencilerinin methemoglobinemi konusundaki bilgi seviyelerinin artırılması, dental prosedürler sırasında hasta güvenliğini artırmak için hayati öneme sahiptir. Profesyonel tıbbi oyunculuk yardımıyla gerçekleştirilen gerçekçi simülasyonlarla eğitimlerin faydalı olacağı düşünülmüştür
Objective: Without prompt and correct intervention, methemoglobinemia can be fatal. Because of its rarity, it is often impossible to increase the permanence of knowledge about methemoglobinemia with actual patient practice. The study aimed to investigate the theoretical knowledge of pregraduate dental students about methemoglobinemia.
Material and Methods: In the cross-sectional study, a 15- question survey was administered face-to-face to 172 pregraduation students under the supervision of faculty members.
Results: It was clearly observed that the students performed the relevant interrogations in the pre-procedural evaluation stage; however, they did not possess the required level of knowledge in detecting high-risk patients with methemoglobinemia. Students had adequate knowledge about basic acute symptoms such as cyanosis, nausea, vomiting, dizziness, and brown coloration of bleeding. Regarding treatment, it was observed that only the level of knowledge about oxygen support and methylene blue was adequate. Although not in all parameters, women and 5 -grade students had higher levels of knowledge.
Conclusion: Although the basic knowledge of the students was adequate in terms of pre-procedural evaluation, symptoms, and treatment, it should be improved. It was clearly seen that students were unable to make accurate determinations about high-risk situations when faced with options in the form of patient and clinical situation simulations. Although rare, when methemoglobinemia develops, the dentist should intervene immediately. Increasing the knowledge level of dental students about methemoglobinemia is vital to increase patient safety during dental procedures. It was considered that trainings with realistic simulations with the help of professional medical acting would be beneficial.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Özgün Araştırma |
Authors | |
Publication Date | August 25, 2025 |
Submission Date | December 30, 2024 |
Acceptance Date | April 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 2 |
This Journal is a Publication of Kırıkkale University Faculty of Medicine.