Amaç: Çalışmamızda yeni doğum yapmış annelerin emzirme başarısını etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi amaçlandı.
Gereç ve Yöntemler: Gözlemsel kesitsel tipte olan araştırmamız 01.03.2020–31.05.2020 tarihleri arasında Gaziosmanpaşa Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çocuk Sağlığı ve Yenidoğan İzlem Polikliniklerine başvuran bebek anneleri ile yapılmıştır. Katılımcılara, anne ve bebeklere ait demografik soru anketi, Hasta Sağlık Anketi-9, Emzirme Öz-yeterlilik Ölçeği-Kısa form, Anne Bebek Bağlanma Ölçeği ve LATCH-Emzirme Tanılama Ölçeği yüz yüze uygulanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya 332 bebek dahil edildi. Bebeklerin 169’u (%51) erkek olup 302’si (%91) sadece anne sütü ile beslenmekteydi. Bebeğini sadece anne sütü ile besleyen annelerin diğer annelere göre daha yüksek emzirme başarısı (p=0.042) ve emzirme özyeterliliği (p=0.014) olduğu izlendi. Annelerde LATCH ölçek puanı 8.80±1.38, Emzirme Öz-yeterlilik Ölçeği puanı 61.36±8.69, Anne Bebek Bağlanma Ölçeği puanı 2.10±2.36, Hasta Sağlık Anketi-9 puanı 7.70±4.70 saptandı. Depresyon riski olan annelerin Emzirme Öz-yeterlilik Ölçeği için kesim değeri 64 puanın altı (EAA:0.585, p=0.01 %95 GA:0.523-0.648) olarak hesaplandı. Emzirme Öz-yeterlilik Ölçeği puanı, parite (p=0.034, r=0.116), artan anne yaşı (p=0.031, r=0.119), uzun evlilik süresi (p=0.002, r=0.173) ve Anne Bebek Bağlanma Ölçeği puanı ile (p<0.001, r=-0.215) ilişkili bulundu. Doğum öncesi emzirme eğitimi almış ve almamış anneler arasında emzirme başarısında fark gözlenmedi (p=0.779). Emzirme başarısını etkileyen tek faktör önceden emzirme tecrübesi varlığıydı (OR:0.531 p=0.021 %95 GA: 0.310-0.910).
Sonuç: Çalışmamızda annelerin emzirme özyeterliliğinin yüksek olduğu ve anne bebek bağlanması ile güçlendiği görüldü. Emzirme eğitimi almanın emzirme başarısında etkisiz olması anne bebek bağını güçlendirici eğitim gerekliliğine dikkat çekmiştir.
yok
-
-
Objective: In our study, it was aimed to evaluate the factors affecting the success of breastfeeding in mothers who had just given birth.
Material and Methods: Our study, which is an observational cross-sectional type, was conducted with mothers of infants who applied to Gaziosmanpaşa Training and Research Hospital Pediatric Health and Neonatal Follow-up Clinics between 01.03.2020–31.05.2020. A questionnaire of demographic data of mother and babies, Patient Health Questionnaire-9, Breastfeeding Self-Efficacy Scale‐Short Form, Maternal Infant Attachment Scale, and LATCH-Breastfeeding Assessment Tool were administered face to face.
Results: Three hundred and thirty-two babies were included in the study. Of the babies, 169 (51%) were male and 302 (91%) were only fed with breast milk. It was observed that mothers who fed their babies exclusively with breast milk had higher breastfeeding success (p=0.042) and breastfeeding self-efficacy (p=0.014) compared to other mothers. Mothers' LATCH tool score, Breastfeeding Self-Efficacy Scale score, Maternal Infant Attachment Scale score and Patient Health Questionnaire-9 score were 8.80±1.38; 61.36±8.69; 2.10 ±2.36 and 7.70±4.70, respectively. The cut-off value for Breastfeeding Self-Efficacy Scale-Short Form of mothers with depression risk was calculated as below 64 points (AUC: 0.585, p=0.01 95% CI: 0.523-0.648). Breastfeeding Self-Efficacy Scale-Short Form score was associated with parity (p=0.034 r=0.116), increasing maternal age (p=0.031, r=0.119), long marriage duration (p=0.002 r=0.173), and Maternal Infant Attachment Scale score (p <0.001, r=-0.215). There was no difference in breastfeeding success between mothers whith and without prenatal breastfeeding training (p=0.779). The only factor affecting breastfeeding success was previous breastfeeding experience (OR: 0.531 p=0.021 95% CI: 0.310-0.910).
Conclusion: Our study observed that mothers' breastfeeding self-efficacy was high and related to strong mother-baby attachment. The ineffectiveness of breastfeeding education in breastfeeding success has drawn attention to the necessity of training to strengthen mother-baby attachment.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | August 31, 2022 |
Submission Date | January 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 24 Issue: 2 |
This Journal is a Publication of Kırıkkale University Faculty of Medicine.